Tijdens mijn masteropleiding Master of Media Innovation zat er een man bij mij in de klas die geheel gepassioneerd was door online video en in het bijzonder YouTube. Hij studeerde dan ook af op de Dutch YouTube Gathering. Dit zou het grootste Online Video evenement worden van Nederland. Afgelopen jaar werd ik door hem uitgenodigd als Panel-leider voor de Business gasten. Met plezier nam ik de uitnodiging aan want het was een eer om aanwezig te zijn en hem te kunnen helpen. Uiteraard had ik een succesvol evenement verwacht maar al mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wat kunnen we ervan leren?

Dranghekken stonden voor de deur. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 zaten op de stoep, stonden in de rij en hadden rode blosjes op de wangen. Zaten we wel goed? Ja hoor, op de LED borden stond het: #DYTG.

Eenmaal binnen viel mijn mond open van verbazing. Een paar duizend jongeren waren samen gekomen in diverse grote ruimtes. Jongeren die rondliepen met handtekeningenboekjes, op de stormbanen  renden met Go Pro’s en op het podium stond iemand te zingen met een geheel uit zijn dak gaand publiek. Richting de trappen naar het VIP deck stond een hele grote groep springende en gillende jongeren die met dranghekken weg gehouden werden. Justin Bieber was er niks bij! Maar wie het dan wel was? Het was DE Jordy! Een bekende YouTuber met enorm veel fans!

Hoe geld verdienen met YouTube?

De panels die ik begeleidde tijdens de Industry Track waren earning money: hoe geld te verdien met YouTube & MCN; Multi Channel Networks. Dit zijn de nieuwe Agency’s van de toekomstige artiesten en tevens de aanspreekpunten van de bedrijven die Product Placement en advertenties willen gaan inzetten tijdens YouTube filmpjes.

Voor de aanvang van het panel maakte ik kort kennis met 3 eigenaren van 3 verschillende MCN’s. 3 totaal verschillende mannen tussen de 26 en 35. Trendy gekleed of juist een geheel “ Game” uiterlijk; lees stoer & ruig. Alle 3 hadden ze 2 van hun meest bekende YouTubers bij. Hierdoor waren er 4 meiden aanwezig in de leeftijd 13-17 en 2 jongens rond de 18. Een MCN is namelijk een “organisatie” waarbij je meerdere begeleiders/coaches hebt, die talentvolle YouTubers via Skype coachen en begeleiden tijdens het maken van hun YouTube filmpjes of het optimaliseren van hun channel. Zo halen ze het maximale uit hun channel en ontwikkelen ze zich door. Sommige YouTubers hebben wel een paar miljoen views per maand per filmpje.

De jeugd kijkt geen tv meer

Om de juiste doelgroep te bereiken is YouTube voor het bedrijfsleven enorm interessant. Bedrijven hebben dan ook graag dat bekende YouTubers hun producten gebruiken. Het overgrote deel van de jeugd die daar aanwezig was kijkt dan ook geen tv meer, maar wel YouTube. Dit is een belangrijke ontwikkeling die veel veranderingen met zich zal meebrengen.

Als voorbeeld nemen we Annette. Dit is een jonge mooie dame die blogt over fashion & make-up. Ze is erg geliefd en heeft dan ook een groot aantal fans. Vele bekende merken willen haar voor hun producten. Gelukkig is er dan een MCN die de contacten overneemt en als “agent” alles voor haar regelt. Tevens kijken ze of de opdracht bij haar past. Sommige MCN’s hebben al meer dan 100 bekende YouTubers in hun netwerk om te begeleiden, te coachen en de contacten met bedrijven te onderhouden. Kortom: Een groeiende markt, veel potentie en een top event!

http://youtu.be/zrOcwFJHGqo

MCN contact voor travel

Je kent de USP’s van jouw bestemming? Kijk dan welke YouTuber er het beste bij je past en neem contact op met het MCN. Wie weet is er een mogelijkheid voor een passende ad in hun programma. Voordelig, hip & op de nieuwe televisie.
Kansen voor jongerenbestemmingen; Neem contact op met een MCN om een nieuw en fris boegbeeld aan je bestemming toe te voegen. Nodig ze uit voor een proefvakantie in ruil voor PR aandacht.

Voor meer informatie & een indruk verwijs ik jullie naar www.dytg.nl

christinaDit gastblog is geschreven door Christina Elenbaas- Acda, ze volgt trends en ontwikkelingen op de voet via haar mediabureau Shinemark en geeft les op NHTV.