Internet lijkt soms één van de eerste levensbehoeften en volgens een recent verschenen bericht blijkt dat veel hotelgasten de aanwezigheid hiervan in hotels zelfs belangrijker vinden dan een complementair ontbijt. Nick Price, CEO van Netsys Technology en zelf werkzaam geweest in de hotellerie zegt dat het belangrijker is om goed internet aan te bieden dat dit gratis te doen.
Gratis internet
In Nederland biedt 86% van de hotels gratis internet aan aan haar gasten, blijkt uit onderzoek van LookingforBooking.com. Dat is hoog als je het vergelijkt met wereldwijde cijfers, uit een recent artikel van de Telegraaf blijkt namelijk dat wereldwijd slechts een derde van de hotels een gratis internetverbinding aan biedt aan gasten. Al met al geeft de Nederlandse hotelindustrie dus aardig gehoor aan de wensen van de gemiddelde hotelbezoeker en biedt veelvuldig gratis internet aan.
Kwaliteit vs prijs
Wat hierbij wel erg belangrijk is, is het feit dat het internet ook daadwerkelijk werkt. Niets is minder frustrerend dan een internetverbinding die eruit knalt zodra je een conference call start of iets wilt downloaden. Het is volgens Nick Price schaars dat een hotel dat gratis internet aan de gast aanbiedt ook kwalitatief goed internet heeft. Hij zegt dat gasten liever iets betalen voor een goede internetverbinding dan een gratis internetverbinding die het de helft van de tijd niet doet.
Bij de hotels die een vergoeding vragen voor het internet bieden vaak wel gratis internet aan in de lobby van de hotels, de gast moet betalen voor het internet in de kamer. De kosten voor internet verschillen van €0,50 per uur tot een hoge prijs van €25,- per 5 uur.
Ik mag dan een verwende reiziger zijn, maar eigenlijk verwacht ik gewoon een goede internet verbinding die gratis is. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening!
7 reacties
gratis internet is voor mij een voorwaarde bij het boeken van een hotel. Als het hotel er geld voor vraagt, zoek ik verder. Mijn vrouw had onlangs voor een wintersportvakantie een hotel geboekt en was vergeten te checken of er ook gratis wifi was. Niet dus. Het hotel bleek 4 euro per uur te vragen. Een belachelijke hoge prijs. En hoe goed het hotel ook was (en dat was het) zou ik er, om die reden, niet nog een keer naartoe gaan. Bovendien is het niet slim van het hotel. Ik had bv. graag getweet en foto’s gepost over het voortreffelijke diner dat ons iedere avond werd voorgeschoteld, maar dat kon nu dus niet…
ter aanvulling: zie over dit onderwerp een interessant artikel op de site van de New York Times: Hoe de hotelindustrie zich genoodzaakt ziet zijn dienstverlening aan te passen aan jongere reizigers (die andere eisen hebben: waaronder gratis wifi) http://www.nytimes.com/2012/03/13/business/young-travelers-drive-changes-in-hotel-industry.html?_r=1&pagewanted=all
Inderdaad, natuurlijk niet alleen als service voor de gasten van het hotel. Maar de reviews en gratis WOM die het opbrengt voor het hotel zelf maakt het een strategische keuze om gratis internet aan te bieden. Tripadvisor staat bol van de reviews waarin gasten waarschuwen dat er geen internet aanwezig is in het betreffende hotel. Gewoon hebben dus..
Bedankt voor je artikel!
Graag gedaan! Er zijn wel steeds meer hotels die het snappen. Mooi voorbeeld is bv. het Tryp hotel in New York. Zij hebben recent een app geïntroduceerd waarmee ze hun gasten een tijdelijk en lokaal sociaal netwerk aanbieden (en uiteraard met gratis wifi): LobbyFriend: http://www.localsecret.nl/2012/03/socializing-hotels-with-local-social.html
Tijdens mijn reiz door Zuid-Amerika had ik in elk hostel en hotel gratis internet. Niet alleen in de grote steden zoals Buenos Aires of Rio, maar ook op verschillende plekken in Bolivia. Eigenlijk verwacht ik dat het in Nederland overal gratis is en dat je juist in Bolivia een paar extra peso’s betaald voor het gebruik van wifi, maar het is juist omgekeerd.
Hilton Amsterdam schijnt 27 EUR voor internet te rekenen: http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserReviews-g1024767-d657241-r123147356-Hilton_Amsterdam_Airport_Schiphol-Haarlemmermeer_Noord_Holland.html
Meer gasten klagen erover.
GJ, ik woon al 7 jaar in Bolivia. Idd, je hebt helemaal gelijk.