Internet lijkt soms één van de eerste levensbehoeften en volgens een recent verschenen bericht blijkt dat veel hotelgasten de aanwezigheid hiervan in hotels zelfs belangrijker vinden dan een complementair ontbijt. Nick Price, CEO van Netsys Technology en zelf werkzaam geweest in de hotellerie zegt dat het belangrijker is om goed internet aan te bieden dat dit gratis te doen.

Gratis internet

In Nederland biedt 86% van de hotels gratis internet aan aan haar gasten, blijkt uit onderzoek van LookingforBooking.com. Dat is hoog als je het vergelijkt met wereldwijde cijfers, uit een recent artikel van de Telegraaf blijkt namelijk dat wereldwijd slechts een derde van de hotels een gratis internetverbinding aan biedt aan gasten. Al met al geeft de Nederlandse hotelindustrie dus aardig gehoor aan de wensen van de gemiddelde hotelbezoeker en biedt veelvuldig gratis internet aan.

Kwaliteit vs prijs

Wat hierbij wel erg belangrijk is, is het feit dat het internet ook daadwerkelijk werkt. Niets is minder frustrerend dan een internetverbinding die eruit knalt zodra je een conference call start of iets wilt downloaden. Het is volgens Nick Price schaars dat een hotel dat gratis internet aan de gast aanbiedt ook kwalitatief goed internet heeft. Hij zegt dat gasten liever iets betalen voor een goede internetverbinding dan een gratis internetverbinding die het de helft van de tijd niet doet.

Bij de hotels die een vergoeding vragen voor het internet bieden vaak wel gratis internet aan in de lobby van de hotels, de gast moet betalen voor het internet in de kamer. De kosten voor internet verschillen van €0,50 per uur tot een hoge prijs van €25,- per 5 uur.

Ik mag dan een verwende reiziger zijn, maar eigenlijk verwacht ik gewoon een goede internet verbinding die gratis is. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening!