TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer ‘een kijkje in het leven van Linda Hoebe, marketing manager Skyscanner Nederland ’. In deze rubriek volgen we interessante functies binnen de online travel- en hospitality branche om een inzicht te krijgen in hun werk. Linda was tevens nauw betrokken bij de realisatie van de ‘The Future of Travel’ rapporten van Skyscanner, een mooi moment om haar voor te stellen!

Hoe ben je als marketing manager Nederland bij Skyscanner terecht gekomen?

Heel toevallig, mijn vriend kreeg een nieuwe baan aangeboden in Edinburgh en ik verhuisde vanuit Zurich met hem mee. Ik was in Zwitserland werkzaam als marketing manager Nederland voor HolidayCheck en dacht dat de tweede keer verhuizen naar het buitenland het er niet makkelijker op zou maken om een soortgelijke baan te vinden, maar binnen korte tijd kon ik al beginnen bij Skyscanner.

Wat doet een marketing manager bij Skyscanner eigenlijk?

Mijn werkweek is heel divers en elke maand weer anders. Mede omdat je als online bedrijf sterk op de trends moet reageren en daardoor switchen wij vaak van werkwijze. Ik ben verantwoordelijk voor de strategie voor Nederland en voer deze samen met mijn Nederlandse team uit. Dagelijks ben ik bezig met de bekende online marketing kanalen als retargeting, affiliatie, en PPC (pay per click) en momenteel zijn partnerships een belangrijk onderdeel in de dagelijkse activiteiten.

Ik werk in een internationaal country marketing team gevestigd over 7 kantoren wereldwijd wat het werk voor mij waanzinnig interessant maakt. Je leert elke dag weer iets van een andere cultuur, er werken 35 nationaliteiten waardoor je ook de verschillen ziet hoe andere culturen omgaan met problemen en oplossingen. In de 8 jaar dat ik in het buitenland woon ben ik een stukje van mijn Nederlandse directheid verloren. Hoewel ik nog vaak te horen krijg dat ik een Nederlandse manier van aanpakken heb. Iets wat ik nooit zou willen verliezen, anders zou ik mijn werk ook niet op een succesvolle manier kunnen doen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

Mijn dag start met het checken van e-mail en het monitoren van de verschillende kanalen waar wij mee werken. Ik verwerk de resultaten, en trek mijn conclusies. Omdat Skyscanner een toonaangevende wereldwijde reiszoekmachine is en een zeer uitgebreide, gratis vluchtzoekservice biedt vraag ik mijzelf continu af: is deze campagne wel succesvol genoeg? Komt de juiste boodschap over, bereiken we de juiste mensen, of moet ik actie ondernemen? Als er iets veranderd in het surfgedrag of boekingsproces van onze Nederlandse gebruikers, dan duiken we er met een heel team in en daar komen vaak onverwachte dingen uit.

Ook ben ik verantwoordelijk voor de content, ik stuur mijn freelancers aan voor de nieuwsartikelen en geef advies aan mijn social media, PR, mobiel en search collega’s. Hier moet er ook constant nagedacht worden, wat speelt er op het moment in Nederland, wat willen mensen weten en hoe inspireer ik ze. Daarbij hoort ook de jaarplanning in mijn achterhoofd houden; wat wil je bereiken aan het einde van het jaar en hoe bereik ik dit met mijn team. Vergaderen neemt dus ook een aanmerkelijk deel in van mijn tijd.

De verschuiving naar mobiel is ook iets wat meer naar voren is gekomen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik bedenk samen met het country marketing team mobiele campagnes om onze apps voor iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry en Windows 8-apparaten te promoten en voer die ook vervolgens uit. We hebben net een succesvolle hotel app promotie achter de rug.

Linda Hoebe, country manager Skyscanner
Linda Hoebe, country manager Skyscanner

Het geeft mij zo een enorme kick om te zien dat de cijfers daarvoor zo positief waren. Op het moment zijn onze apps 30 miljoen keer gedownload en krijgen wij wereldwijd 25 miljoen unieke bezoekers.

Voor je het weet is de maand voorbij en ben ik alweer bezig met mijn budget te verdelen over de kanalen voor de volgende maand, en doe ik aan het eind van de maand, de einde maand budgettering. Elke maand maak ik een eindrapport voor de senior managers, en gaat over de lopende projecten die ik samen met mijn Nederlandse team, bestaande uit PR, social media, search en content, heb gedaan. En elke keer ben ik zo trots op mijn team wat we in zo’n korte tijd hebben bereikt!

Op welke project ben je het meest trots?

Dat ik in 3 jaar tijd Skyscanner in de Nederlandse markt heb gezet daar ben ik waanzinnig trots op. Toen ik begon te werken voor Skyscanner kende slechts een enkeling onze app, maar nu is iedereen bekend met de websites en onze vluchten app. Momenteel worden we ook meer en meer bekend met de hotel- en autoverhuur app. Een populaire en handige functie op de app en website is de ‘overal zoekfunctie’, gebruikers kunnen zoeken naar overal en krijgen de bestemmingen te zien waar hun budget hen naartoe kan brengen vanuit een bepaald land.

ipad 3

Welke campagne had je graag zelf bedacht?

De campagne HappytoHelp die onlangs is gelanceerd door KLM. Binnen Skyscanner delen we veel goede campagnes met elkaar en iedereen was heel positief over deze campagne. Ook het hondje in het filmpje van de lost & found service was natuurlijk garantie voor een hoog ‘aahhhhh’ gehalte en de gepersonaliseerde en creatieve oplossingen voor problemen en vragen van reizigers wereldwijd op Twitter en op luchthavens is slim. Wij merken ook dat onze gebruikers veel vragen hebben en met ons internationale klantenservice team proberen wij onze klanten dan ook zo goed mogelijk van dienst te zijn, zodat zij met een gerust hart op vakantie gaat. En een tevreden klant komt ook weer terug om een reis te boeken!

Welke fout maak je nooit meer?

Van elke fout kan je leren, en zo denken ze er hier bij Skyscanner ook over. We zitten niet te lang in over een gemaakte fout en gaan met frisse moed verder.

Hoe zie je de toekomst van reizen en technologie vanuit Skyscanner in de (internationale) online reisindustrie?

De grootste technologische verandering is dat de reisindustrie zich heeft ontwikkeld van offline naar online. En op het moment is dat de verschuiving van desktop naar mobiel. Ook Facebook heeft eraan meegeholpen hoe mensen met elkaar omgaan/communiceren, ze geven elkaar bijvoorbeeld reisadvies, aanbevelingen en inspiratie door middel van tekst, foto’s en filmpjes.

Kortom, een van onze belangrijkste doelstellingen is om mensen te helpen met het plannen van hun vakantie wanneer ze willen, waar ze willen en hoe ze willen. We hebben ons jarenlang geconcentreerd op website ervaring, maar we zijn meer een mobile first bedrijf, inclusief apps en de mobiele-geoptimaliseerde webpagina. Uiteindelijk moet met Skyscanner een reis boeken net zo gemakkelijk worden als online een boek bestellen.

Wat zie jij als de belangrijkste ‘groeispurts’ die Skyscanner de afgelopen jaren heeft gehad?

Bij de meeste bedrijven, zou het gemakkelijk zijn om één ​​enkele groeispurt aan te wijzen, maar Skyscanner heeft meerdere spurts mogen zien. De afgelopen drie jaar zijn we rond de 100% jaarlijks gegroeid. 2013 was het jaar met onze snelste omzetgroei vergeleken met de voorafgaande drie jaar en dit was voor een groot deel te danken aan onze mobiele strategie en een aanzienlijke groei in de wereldwijde markten.

Onze apps hebben zeer positieve beoordelingen, niet alleen de vluchten app, ook onze hotels en autoverhuur app. In 2012 creëerden we ook 200 banen wereldwijd en zagen snelle groei in Amerika en APAC regio’s. We verwierven twee bedrijven, deze zomer Chinese travel-start up Youbibi en vorig jaar hotelzoek website Fogg, daarbij kregen we een secundaire investering van Sequoia Capital.

Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?
  • Ten eerste een jaarstrategie maken waar je gedurende het jaar steeds naar kijkt en aanpast om je doelen te behalen. Focus op de doelen die je wilt behalen dat jaar en ga niet alles te gelijk doen.
  • Ten tweede creatief en origineel zijn. In de reisindustrie is het belangrijk om trends vroeg te spotten, nu vind ik het een voordeel dat ik vanuit Groot Brittannië werk, wat meer op de Amerikaanse markt is gericht die normaal gesproken vooruit loopt en ik zo mijn Nederlandse concurrenten altijd iets op voor ben. Kijk naar onze apps voor vluchten, hotels en autoverhuur en onze mobiele website.
  • Als laatste positief en enthousiast zijn, iets waar Britten mee geboren worden en wat duidelijk voelbaar is in het bedrijf, helpen mij om gedreven te zijn.

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om een carrière op te bouwen in het buitenland, maar één les heb ik geleerd en dat is dat ik me niet tegen laat houden door obstakels of problemen maar inventief en positief te blijven.

Credits headerafbeelding: Claudia Regina (CC)