TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer ‘een kijkje in het leven van Tessa Dirks, Social Media Manager bij NBTC | Holland Marketing’. Tessa spreekt tevens op het TravelNext podium tijdens Social Media Week Rotterdam, een mooi moment om haar voor te stellen!
Wat doet een Social Media Manager bij NBTC | Holland Marketing eigenlijk?
”Ik ben dagelijks bezig met het managen van alle social media kanalen die gericht zijn op de buitenlandse toeristen die naar Nederland willen komen voor een bezoek. Ik ben daarmee volledig verantwoordelijk (van strategisch tot uitvoerend niveau) voor alle activiteiten op de ‘holland.com – social mediakanalen’.
Daarvoor sta ik elke dag in contact met mijn internationale team Holland Ambassadeurs die de verschillende internationale communities modereren. Elke dag weer heb je te maken met verschillen in de markten (en dus ook landen) die we bewerken; de culturen, normen en waarden. Dat komt door het internationale karakter van het bedrijf. Een behoorlijk deel van mijn tijd gaat zitten in het zorgen voor de juiste content op de juiste kanalen in de juiste talen, met (en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste) de juiste tone of voice!
Daarnaast ben ik continu bezig met het monitoren van het voortdurend veranderende social medialandschap; om te kunnen bepalen of we nog steeds de juiste activiteiten op de juiste kanalen uitvoeren. Dit betekent dat ik waar nodig bijstuur en de communicatie op de verschillende kanalen aan het tweaken ben.
Op onze social media kanalen is ruimte voor de promotie van onze verschillende programma’s en specifieke campagnes die we voeren in de landen waar het NBTC actief is. Daarnaast zorg ik voor sterke ‘ongoing Holland promotie’. En moet ik naast mijn eigen doelstellingen, gebaseerd op mijn Social Media strategie, bepaalde conversiedoelen van de bovenliggende Digital Marketing Strategie ook behalen. Door deze verschillende communicatie die op de kanalen plaatsvindt, is het een kwestie van continu alert blijven en regelmatig een en ander aan te passen om ervoor te zorgen dat er geen kannibalisme ontstaat op de verschillende social media kanalen.
Elke maand zorg ik met in-dept analyses, resultaten en conclusies dat ik de ROI en de waarde van de kanalen inzichtelijk maak. Ook hierdoor kan ik de (toekomstige) koers van de social media kanalen nog beter bepalen. Daarnaast is het van belang dit inzichtelijk te maken voor partners en collega’s.”
Wat maakt jou een goede SoMe Manager?
Ga niet mee met elke hype:
”Het social medialandschap heeft de neiging veel en snelle veranderingen door te maken. Nieuwe social media schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook zie je nog steeds veel bedrijven die overal en altijd aanwezig willen zijn. Maar ik ben van mening dat je niet met elke hype mee moet willen doen. Blijf dicht bij je strategie (en tweak die continu!).
Bijvoorbeeld: Facebook neemt af in populariteit, maar onze doelgroep is er gewoon (nog) op aanwezig, dus ik behoud onze Facebookkanalen zeker ook. Dit betekent uiteraard niet dat je geen nieuwe platformen moet ontdekken, uitproberen en moet integreren, want ook ik vraag me elke dag weer opnieuw af:
‘Doen we op social wat we moeten doen? Zijn we nog on track? Is de richting nog goed? Wat is er nieuw in de markt aan trends en aan nieuwe social media?”
Ik ga voor evergreen content:
”Ik ren niet van campagne naar campagne, maar ik ben een zeer sterke voorstander van ongoing (Holland) marketing op social media. Dat betekent dat ik meer tijd steek in díe promotie die ná een campagne óók nog interessant en inspirerend is. Ik ben dus veel meer op zoek naar die ‘evergreen content’.”
Waarop ben je het meest trots?
”Ik ben het meest trots op mijn team aan Holland Ambassadeurs en daarmee hangt samen de zeer concrete volledige workflow die er is(inclusief bijbehorende ‘decision trees’, cloud gerichte structuren/beleidsstukken). Want uiteindelijk zijn het meer dan twintig kanalen die beheerd moeten worden, in meerdere talen, met een strikt budget.
Ik heb met dit team en deze manier van werken op dit moment de best mogelijke balans tussen een gestandaardiseerde workflow en de broodnodige flexibiliteit.
En als je naar het TravelNext podium komt voor mijn sessie tijdens de Social Media Week Rotterdam – vertel ik je veel meer over het bijzondere team van Holland Ambassadors en geef ik je echt een kijkje in de keuken.”
Welke campagne had je zelf graag bedacht?
”Ik vind de (ja het is inmiddels een gouwe ouwe) The best Job in the World nog steeds geweldig van Tourism Queensland uit 2009.”
Welke fout maak je nooit meer?
”In 2013 werkte ik met een social media platform (Falcon Social) waar ik een duur abonnement voor had afgesloten. Doorslaggevend voor de keuze voor dit platform was het feit dat je er zelf Facebookapps in kon maken. Het klonk geweldig en zeer tijd- en kostenbesparend. Een perfect platform wanneer het niet nèt opgestart was en daardoor nog heel wat kinderziektes had. Met andere woorden, ik had sterk het idee dat ik en mijn team een ‘gratis testteam’ waren voor Falcon Social. Dit maakte het platform voor ons zeer arbeidsintensief en uiteindelijk bleek het zelf maken van apps tijdrovend en minder belangrijk in de rest van dat jaar, dan dat ik eind 2012 had kunnen inschatten.”
Hoe zie je de toekomst van social media in de (internationale) online reis- en gastvrijheidsbranche?
”Ik zie de toekomst rooskleurig, in de zin van de mogelijkheden. Die zijn wat mij betreft echt eindeloos en zeker nog niet allemaal benut en daarnaast ontstaan er ook steeds nieuwe mogelijkheden. Kijk maar eens naar mogelijkheden binnen social media die al tijden binnen het Chineze WeChat kunnen.”
Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?
”Spiek eens wat vaker bij de buren! Ik bedoel, kijk eens naar China en naar hun WeChat bijvoorbeeld. Dit geavanceerde social media platform is volledig geïntegreerd in het dagelijkse leven daar, dat is gewoon bizar. Zo doe je al je betalingen via deze app: of het nu het betalen van online aankopen is, het boeken van een reis of het betalen van je rekening in een restaurant. Ook is bijvoorbeeld de QR code nooit echt aangeslagen hier in Nederland, maar in China is dit booming.”
Met WeChat doen zij al járen zoveel meer dan wij (wij = Europa, maar ook Noord Amerika) nu doen binnen social media.
China is kijken in ‘onze’ social media toekomst.
3 reacties