Vind jij het ook zo interessant om te weten wat online marketeers zoal doen door de dag heen? Wij volgen in de rubriek ‘een kijkje in het leven van…’ online marketeers van verschillende bedrijven zodat we eindelijk eens te weten komen wat ze doen, wat hen goed maakt, waar ze trots op zijn en wat hun grootste leerpunten zijn! Dit keer nemen we een kijkje in het leven van Gerdien Elkink, Brand Manager bij GOGO jongerenreizen.

Hoe ben je als Brand Manager bij GOGO jongerenreizen terecht gekomen?
In 2006 kwam ik in dienst bij de Sundio Group als reisleidster. Één zomer in het buitenland stond op de planning maar dat werden er vijf. Daarna volgde mooie jaren als areamanager, waarbij onderhandelen, creatief denken, aansturen en veel reizen centraal stond. Zo vormden we samen met het team de Totally Summer evenementen, waarbij we de vraag van de doelgroep – feesten met bekende Nederlandse DJ’s op unieke strandlocaties – konden beantwoorden. Uiteindelijk maakte ik de stap naar het kantoor in Rotterdam. Een prachtige uitdaging stond te wachten, brandmanager GOGO jongerenreizen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?
In de winter plannen we onze campagne, monitoren deze en sturen we constant bij. Daarnaast zetten we activaties op met partners (Dance4Life, SLAM!FM, O’neill) en organiseren we evenementen in Nederland. Ook help ik met het werven en selecteren van onze reisleiders: uiteindelijk zullen zij de merkbelofte waar moeten maken. Tevens schakel ik met veel andere afdelingen zoals Product, Design, Yield, en Contact center. In de zomer maak ik de plannen voor het jaar erop en probeer ik nog regelmatig op een GOGO bestemming te zijn om de uitwerking te zien en de jongeren te ontmoeten. Immers kan iets het ene jaar ‘hot’ zijn en het andere jaar ‘not’…

Als Brand Manager ben je bezig met zowel online als offline marketing. Zie je hier (nog) een verschuiving in?
Als jongeren-marketeer probeer ik altijd in de broekzak van de consument te zitten. Alles wordt inmiddels gedaan met de smartphone. Zo willen we ze inspireren en aanspreken. Maar naast de inzet van social, online prerolls, influencials: bloggers/vloggers, etc, blijven we ons ook focussen op offline. De juiste synergie moet hier plaatsvinden.

Wat maakt jou een goede Brand Manager?
Door lange tijd in het veld te hebben gewerkt, ken ik ieder aspect van de reis. Het spannende moment om met je vrienden naar de luchthaven te gaan, je dag helemaal zelf inrichten en veel nieuwe vriendschappen te maken. Dat wij van GOGO hieraan mogen bijdragen, is een voorrecht. GOGO organiseert daarom activiteiten en feesten op de locaties zodat jongeren mede dankzij GOGO een onvergetelijke ervaring krijgen.
Ik ben me er van bewust hoe hard jongeren gedurende het jaar moeten werken voor dát moment, die zomervakantie. Het is voor velen de eerste vakantie samen. Ik wil dat ze op hun 30e verjaardag nog steeds over die ene vakantie praten.
Data analyseren, de juiste marketingmix zoeken en media inkopen en daarmee iets raken bij de jongeren. Met die passie bouw ik iedere dag aan het merk. Oftewel een combinatie van data en onderbuikgevoel.

Op welke campagne/activatie ben je het meest trots?
De huidige campage ‘alle grenzen over’, welke we samen met ons creatieve bureau hebben bedacht, is raak geschoten. We hebben onze positionering aangescherpt en het resultaat -waarbij constant de overtreffende trap wordt gezocht- spreekt veel jongeren aan en onderscheidt ons in de jongerenmarkt. Dit in combinatie met samenwerkingen met artiesten en de aftermovie contest, waarbij jongeren hun vakantie vastleggen in een filmpje van een aantal minuten, werkte goed. Komend jaar vullen we dit aan met de grootste zomer Kick-off ooit in Nederland. We nodigen alle jongeren uit om naar Walibi te komen en daar de zomer af te trappen tijdens Totally Summer the Kick-off met alle artiesten, reisleiders en vakantiegangers. Tijdens de zomer organiseren we ruim 80 evenementen verspreid over 10 locaties in heel Europa. Uiteindelijk sluiten we de zomer af met 14.000 vakantiegangers in de Brabanthallen tijdens de Totally Summer Reunion.

kleurtje pakken

Welke campagne/activatie had je zelf graag bedacht?
‘Dump je schatje’ was in 2005 dé campagne waarmee GOGO zich op de kaart zette. Er werden zelfs kamer vragen over gesteld… De campagne had lef en was on the edge. Echter paste dit goed in die tijd, nu zou ik het niet meer op het merk willen plakken.

Welke fout maak je nooit meer?
Als jongerenmerk proberen we altijd nieuwe kanalen en vernieuwende vormen van media. Zo zijn we op media waar anderen (nog) niet in durven te stappen en proberen we de early adopters te bereiken. Vaak met succes (Spotify, Vice), soms met minder resultaat. Je leert er veel van en ondernemen blijft risico nemen.

Vorig jaar plande ik een lead campagne in de grootste salesmaand. Het resultaat van deze VIPTRIP win-actie was een groot succes en duizenden jongeren speelden de wedstrijd mee waarbij hun device het speelmiddel was. Het leverde veel nieuwe en betrokken leads, maar het leidde te veel af van de focus op het boeken.

Hoe zie je de toekomst van Brand Managers?
Het positioneren, doorvertalen naar middelen en de juiste marketingmix kiezen zal altijd blijven bestaan en groeien. Waarom pak je nou dat ene pakje boter van de schap en niet die andere? Merkvoorkeur creëren gebeurt zowel on- als offline. Online marketing heeft inmiddels, zeker als het om jongeren gaat, de overhand. Offline blijft ook nog steeds erg belangrijk maar in de toekomst zal het onderscheid tussen die twee steeds kleiner worden.

Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?
Er wordt veel gesproken over the fear of missing out (FOMO), je kunt hier als marketeer op verschillende manieren mee omgaan. Deze trend is onder jongeren ook heel duidelijk zichtbaar en het is dus essentieel om hier op in te spelen. Wij doen dit door jongeren een onvergetelijke ervaring aan te bieden als ze met ons op vakantie gaan. Een ervaring waarmee ze hun vrienden thuis jaloers kunnen maken. Zo onderscheiden we ons op de markt en organiseren we zowel reizen als evenementen.

Oftewel: Wees eigenwijs, durf the edge op te zoeken en ga op vakantie ;).

Redactie: Bedankt voor het inzicht in het leven van een brand manager, Gerdien! We blijven je (en GOGO natuurlijk) zeker volgen!