Eindelijk gebeurt er weer eens wat op het gebied van Green Tourism online. De World Tourism Organization (UNWTO) en Nearly Zero Energy Hotels (Nezeh) introduceren een online tool waarmee hotels hun energie-efficiëntie kunnen verbeteren en dus bij een goede score kunnen claimen een van de duurzame hotels te zijn. En dat kan weer interessant zijn voor marketeers om hun campagnes op te richten. Maar de tool biedt ook kansen voor de grootste online zoekmachines ter wereld in de branche.

Deal or no deal?

Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme. De nodige reistips worden gedeeld, en onder sommige rubrieken profileren OTA’s zich onder de noemer duurzaam, groen en eco. De eerste zichtbare bevestiging was toen de zogenaamde ‘Green Deal’ afgelopen jaar werd getekend.

Het uiteindelijke doel van deze “duurzaam toerisme” deal is om niet alleen consumenten van betrouwbare, onafhankelijke informatie te voorzien, maar ook bestemmingen helpen te verduurzamen. Alleen gaat deze ‘groene’ trend nog een stapje verder terug in de customer journey; reizigers worden zich in de oriëntatiefase al bewust van de mogelijkheden en worden online gestimuleerd om op voorhand voor een destinatie te kiezen die duurzaam is, in plaats van (achteraf) te compenseren.

Daaruitvolgend kwam de Green Sustainable Tourism Review (GSTR), deze meet duurzaamheid op bestemmingsniveau en laat concreet zien wat dat voor de vakantieganger betekent.

Focus op verantwoording bij hotels zelf

Het grote verschil met de nieuwe tool die nu is uitgebracht, is dat de verantwoordelijkheid/ keuze niet bij de reiziger wordt gelegd, maar bij de accommodatie zelf. En dat kan weleens hele andere effecten hebben. Want:

  • Met de online Nezeh-toolkit kunnen hoteleigenaars hun energieverbruik analyseren. Op basis daarvan geeft de tool advies bij het opstellen van maatregelen voor een betere energie-efficiëntie.
  • Met het hulpmiddel willen de UNWTO en Nezeh de toeristische sector laten voldoen aan de Europese Unie (EU)-richtlijnen voor bijna-energieneutrale gebouwen (beng). In 2020 moeten alle 28 EU-lidstaten aan deze beng-richtlijnen voldoen.
  • Het is niet iets van vandaag. Het EU-initiatief Nezeh richt zich al langer op de verbetering van energie-efficiëntie in hotels. Dat doet de organisatie onder meer door hoteleigenaren technisch advies te geven en te demonstreren hoe zij duurzame investeringen rendabel kunnen maken.

Benchmarking van hotels

Ook de benchmarks van hotels krijgen een nieuwe dimensie. Waar we het onlangs nog hadden over de benchmark WiFi kwaliteit, zou de benchmark van groen en energie zuinig weleens de volgende belangrijkste indicator voor success kunnen zijn.

De tool meet vier aspecten zodat het hotel;

1. Begrijpt hoeveel energie zij zouden kunnen besparen

2. Het energie verbruik kan meten

3. De resultaten kan vergelijken met andere hotels en vooruitgang kan inzien

4. Kan profiteren van effectieve technische oplossingen die kostenbesparend zijn en in de markt uitgedragen kan worden.

Net als bij de hotel Wifi scores, zou het natuurlijk een grote stap betekenen wanneer de grootste zoekmachines zoals Expedia Booking.com en TripAdvisor, overgaan tot het integreren van de scores op hun websites. Naast reviews en de Wifi score, zie je dan in de ideale situatie ook bij elk hotel de ‘groene’ score staan in 1 overzicht, zoals in het plaatje hieronder.

hotelwifitest

De hotelbranche heeft Booking nog steeds nodig

Wat je ziet is dat door de zichtbare scores van de Wifi, hotels hun eigen druk opvoeren om de zaakjes in orde te krijgen. Dus ligt die verantwoordelijkheid om de groene scores te boosten, eigenlijk niet juist bij die machtige aanbieders? Kan niet alleen op die manier ook de branche echt groen worden? Het lijkt erop dat hotels ook hier weer niet zonder deze grootste partijen ter wereld kunnen.

Toch zou daar opnieuw een nadeel aan zitten voor de individuele hotels. Want dat maakt soms pijnlijk zichtbaar:

Het gras bij de buren is groener 

Credits headerafbeelding: Unsplash (CC)