Onontdekte vakantieadresjes, kleinschalig en ver van het massatoerisme zijn de kern van Eliza was here. De doelgroep waardeert deze ongerepte en authentieke plekjes en promoot Eliza bij de eigen bekenden. Deze organische influencer marketing wil Eliza verder uitbreiden met de hulp van een aantal internationale bloggers.
Influencer marketing
Door de jaren heen is gebleken dat veel reizigers (>35%) Eliza was here weten te vinden door een tip van een vriend, collega of familielid. Ook zijn er relatief veel repeaters. De reisorganisatie heeft door haar authentieke accommodaties en het creëren van een bijzondere beleving fans gekregen, die als ambassadeur optreden in hun inner circle.
Ditmaal is ervoor gekozen om influencer marketing ook commercieel uit te werken. Om die reden opent Eliza een internationaal bloggershuis op Cyprus. 15 bloggers uit Nederland, België en Denemarken zijn uitgenodigd om in mei het bijzondere van een reis met Eliza was here te ervaren.
Bloggers die onder andere participeren zijn: Claartje Schröder, Niel van Herck en Mie Kristine Quist. Deze bloggers passen goed bij de merkwaarden van Eliza en de verwachting is dat zij met hun verhalen de beleving van het merk zullen versterken.
Blogger Annette de Graaf heeft het al (bijna) geprobeerd en schreef op haar eigen blog over haar ervaringen in de aanloop naar de reis. Je kunt haar reis volgen vanaf a.s. zaterdag.
(tekst gaat verder na deze afbeelding)
Authentieke content
Volgens Yuri van Deutekom, commercieel manager Eliza was here, zijn er geen restricties voor de bloggers en hoeven ze geen verplicht aantal blogs, posts etc. op te leveren. Net als bij het bloggerhuis van Den Haag Marketing gaat het hem om authentieke content.
De visie van Elisa was here is dat als een ervaring van iemand goed is, de aandacht vanzelf komt. De reisorganisatie gaat ervan uit dat de bloggers uit enthousiasme hun ervaring zullen delen met hun volgers. De content die hieruit voortvloeit is, naar de mening van Eliza was here, een stuk relevanter dan wanneer je het bereik koopt.
‘Indien een blogger besluit niet te schrijven of te delen, dan is de ervaring die wij geboden hebben simpelweg niet genoeg geweest. Dat is het risico dat wij durven nemen’.
Ontzorgen, onthaasten en ervaring
De merkbelofte van Eliza was here om haar klanten te ontzorgen (voor vakantie), te onthaasten (tijdens de vakantie) en een bijzondere ervaring te geven (voor na de vakantie) zullen ook de influencers ondergaan.
Ontzorgen:
Van te voren zal het profiel van iedere blogger bestudeerd worden, zodat Eliza relevante en persoonlijke tips kan geven om het verblijf bijzonder en authentiek te maken. Eliza wil hen écht leren kennen: denk aan haar/zijn favoriete drankje in de koelkast, haar/zijn favoriete muziek bij aankomst én haar/zijn must have tijdens de vakantie. Eliza zal voorafgaand, tijdens en na het event persoonlijk communiceren met de bloggers via een eigen email adres, een eigen telefoonnummer en het schrijven van persoonlijk geschreven kaartjes en brieven.
Onthaasten:
Het verblijf is landelijk en weg van het massatoerisme. Eliza laat de bloggers meenemen door lokale Cypriotische vrienden naar activiteiten die ze zelf ook heeft ondernomen. Ook zal Eliza zorgen voor de beste tips om de lokale keuken te proeven en zullen ze gezamenlijk gaan koken bij vrienden thuis. Op die manier zullen ze het échte Cyprus zien, zoals Eliza het ook graag ziet, en zich voelen als gast van de locals. Iedere blogger zal een eigen huurauto ter beschikking krijgen, om net zoals bij een vakantie met Eliza was here, zelf het eiland te ontdekken.
Ervaring:
Door de bloggers een typerende ‘Eliza was here’ reiservaring te laten ondergaan hoopt/verwacht Eliza at de bloggers deze bijzondere ervaring zullen delen met hun volgers. Vanzelfsprekend wordt er een schatting gemaakt hoeveel mensen er worden bereikt aan de hand van visits, views en andere indicatoren. Maar hoe dat verhaal binnenkomt, wordt gepercipieerd en of het je aankoopbeslissing voor een vakantie verandert, is lastig te meten. Eliza gelooft in het effect.
Van influencer naar ambassadeur
Eliza was here vergelijkt influencermarketing met mond-tot-mond reclame, in haar ogen de sterkste manier van promotie. Iemand die aan anderen vertelt en/of schrijft dat hij/zij een fantastische reis heeft beleefd met Eliza was here is goud waard. Hij/zij is namelijk een ambassadeur van het merk geworden. Diegene die het verhaal aanhoren of lezen, raken enthousiast. Dat komt doordat je de informatie sneller tot je neemt van iemand die dezelfde waarden heeft. Mensen gaan op zoek naar gemeenschappelijke waarden. Veelal zijn dat de mensen die we ‘geloven’. En dat is precies Eliza’s visie op influencermarketing. Zij hebben als doel om van onze influencers ambassadeurs te maken, mensen die hun positieve ervaring willen delen met anderen.