Met de berichten dat Google de reisbranche gaat monopoliseren, is het geen gekke uitstap om ook eens naar andere advertentiemogelijkheden te kijken. Hoe kun je nu relevant blijven en gevonden worden, in die bulk aan zoektermen- en resultaten? Wat kan Bing bijdragen in de reisindustrie?

Bing, who? Google is alles, maar Bing is er ook nog. Alleen weten we dat niet, want wat we niet kennen, dat gebruiken we niet, of minder. Maar wist je dat de gegevens van Bing nogal wat inzichten geven in online travel? Zo zoekt 72% van de gebruikers naar solo reizen en is ook winterzon een populaire term. ‘Let’s seek the sun’. Net als citybreaks naar Parijs, Londen, Berlijn en New York. Maar waarom gebruiken we het niet?

Binnen 1 minuut zou je je Google adwords kunnen importeren naar Bing ads, volgens Sean o’Connor tijdens de e-travelsummit in Almere. Maar waarom zou je het doen? Het Yahoo Bing Network belooft je 1 op de 3 zoekende mensen op internet te bereiken.

Wat zoeken we nu eigenlijk?

Zoals onderstaande cijfers laten zien, afkomstig uit een rapport door eMarketer (mei 2014) en gebruikt door Bing, is voor travel nogal wat relevants te vinden in de zoekresultaten.

Met name lokaal relevant zijn zorgt voor merendeel van de searches en website bezoeken. Niet heel raar, want op de publieke plekken waar wifi aanwezig is wordt dus ook het meeste gezocht. Onderweg, in de venues zelf en in bar, café en restaurant. Waar ze dan naar zoeken? Jouw openingstijden, routes en je adres. Wat dat oplevert? Sitebezoek of een rechtstreeks telefoontje.

bing search

Alhoewel ik cijfers mooi vind, is dit natuurlijk nogal Jip en Janneke stijl. Maar het is duidelijk dat je op de plekken waar je klanten zich bevinden, jij daar ook moet shinen. Eigenlijk een ordinaire name-dropping maar dan via het web. Kenden we al!

Dat geldt in onze branche voor hotels, maar ook voor bijvoorbeeld verkeersbureaus, touroperators en evenementenbureaus/entertainment tours en activiteiten. Vooral die laatste is erg aan het groeien binnen de travelmarkt en gezien het feit van de hoge mate van het karakter ‘impulsaankoop’ een van de koopjes die dus juist op zoektermen moet slagen.

Bing’s travel search

Ondanks dat Google een groter marktaandeel heeft dan Bing, kan die laatste toch een interessante zoekmachine zijn om ads onder te brengen.

Eerdere gebruikers, ik hoor graag de tegen-reacties!

Bing gebruikers zijn allereerst zeer specifiek en bepaalde doelgroepen zijn er beter vertegenwoordigd. Cijfers die Sean met ons deelde waren vanuit ‘mobile vacations’  Yahoo/Bing ook erg interessant;

  • 76% travel search
  • waarvan 79% flights
  • 76% holidays/agents
  • 74% lodging

Door het lagere marktaandeel en minder concurrentie, zijn clicks ook van een andere prijscategorie dan bij Google. Ook de meerdere plekken voor het kunnen plaatsen van ads; Yahoo/Bing en MSN zijn interessant.

Veel marktleiders adverteren al op Bing, zoals Expedia (ook Microsoft), Booking, Trivago, Vakantieveilingen. En als we kijken op specifieke zoektermen dan zien we bijvoorbeeld bij de zoekterm vlucht Amsterdam – New York bij Google meer ads dan echte SEO naar voren komen; KLM, Worldticketcenter, met daaronder het aantrekkelijke rechtstreeks kunnen zoeken en boeken met Google flights (een beetje SEO, maar eigenlijk toch nog steeds een ad). Blurring door Google zelf dus ook nog. Terwijl bij Bing het nog vrij duidelijk is, geen side ads, een groen vlak en als eerste relevante partij cheaptickets daaronder (iets waar ik als ik op zoek ben naar tickets van AMS-NY ook nog echt wat aan zou kunnen hebben) en waarbij je als adverteerder niet concurreert met de ambities van de zoekmachine zelf. Persoonlijk prefereer ik die eerlijkere stijl van Bing, maar de lay-out en aantrekkelijkheid van Google. Dilemma dus.

voorbeeld 2 ads bing

Extensies social, local mobile hetzelfde

Youri van Os, van Kras schreef een tijdje geleden een mooie blog over de de verschillende ads in Google. Eigenlijk kun je bij Bing exact hetzelfde: met local extensions voeg je je adres toe voor een verhoging op je click-trough rate. Met call-out extensies in je ad laat je simpelweg die telefoon vaker rinkelen en met location targeting kun je voor je ad instellen welke mensen je binnen hoeveel kilometer van jouw bestemming af wilt benaderen.

Voor hotel chains en restaurants leveren deze extensies volgens Bing’s data tussen de 10 en 20% aan hogere click-trough rates op. En wat ik mooi vind in aan Bing is dat zij duidelijk een weg kiezen; the road less traveled.

Van Google naar Bing – wist je dit?

1. Ze willen duidelijk differentiëren van Google en kiezen dus voor het onbegane pad. Google heeft competitie nodig! Maar dat gaat nog wel even duren, ondanks het feit dat in Nederland en in Europa vooral Yahoo op het gebied van desktop en mobiel in het afgelopen kwartaal is gegroeid. Maar, de cijfers blijven helaas nog wel ‘klein’ tegenover de nummer 1 Google.

2. Ook wat betreft social media heeft Bing in 2013 de eerste stappen gezet. Door je Facebook account te koppelen aan Bing kun je als je een zoekterm ingeeft, direct reageren op social media berichten. Een voorbeeld, je zoekt tickets voor een concert en een van je 400+ ‘echte’ Facebookvrienden heeft er 1 aangeboden, dan verschijnt dat direct in de zoekresultaten bij Bing. Zonder Bing te hoeven verlaten, kun je direct en zonder terugzoeken van de originele post in Facebook, op het aanbod reageren.

social results

Lijkt me dat dus niet zozeer meer het medium zelf, maar de koppeling van social media met zoekmachines verder uit gaat breiden. Hoe zinvol als dat ook via Twitter zo werkt! Of Ello. Nogmaals, het medium maakt niet uit, de koppeling is goed!

3. Ook sinds 2013 heeft TripAdvisor de samenwerking aangekondigd met Microsoft’s Bing. Natuurlijk is dit niet een middel om rechtstreeks meer bezoekers naar je zoekmachine te trekken, maar het feit dat het er is maakt veel gebruikers wellicht hongerig naar meer en terugkomen. Reviews zijn nu eenmaal heel fijn om je keuzes op te baseren, al helemaal via een platform als TripAdvisor. Need I say more? TripAdvisor wordt wel belangrijker door de exposure via Bing.

tripadvisor bing

4. Image search. Jarenlang stond Bing misschien in de schaduw van Google images. Maar ook daar is aan gewerkt. ‘The next phase in image search‘. Bing maakt geen onderscheid tussen jagen (gericht zoeken) en verkennen. Als je naar beneden scrolt door de pagina’s en je klikt op geen enkele afbeelding, beredeneert Bing dat dit niet is wat je zoekt. Continu worden zoeksuggesties en selecties gerefreshed, om je te helpen snel van onderwerp te veranderen. Dat kan bijvoorbeeld door filters in te stellen op de bron, of de grootte van de afbeelding. Net als bij Google kun je ook een afbeelding uploaden en Bing zoekt de matchende foto’s er gewoon bij. Op Pinterest pinnen kan met one-click-pin functie.

image search bing

Conclusie

Ja, Bing moet nog groeien maar groeit onder de vlag van Yahoo waardoor het op termijn ads op 2 zoekmachines tegelijk goed weg kan zetten. Marktaandeel heeft de zoekmachine dus zelf ook voor een groot deel in de hand en ’the road less traveled’ lijkt het serieuze pad wat ze nu verder gaan vervolgen. De extensies zijn hetzelfde, er zijn minder adverteerders en de prijzen zijn nog steeds lager.

Waarom zouden we in travel niet de eerste stappen proberen te maken en Bing adopteren als zoekmachine, gezien het feit dat visuals bij deze zoekmachine steeds belangrijker gevonden worden dan bij grote broer Google. En Bing daarnaast niet direct zoals Google zelf de ambitie heeft om een concurrerende positie in te nemen in de reisbranche. Diverse doelgroepen zijn beter en specifieker te bereiken en vooral in Engelse zoekopdrachten is Bing een killer search engine. De link met social media en TripAdvisor zou op korte termijn zich nog eens veel verder kunnen gaan ontwikkelen waardoor relevantie voor gebruikers (lees: travelers) groter wordt.

Probeer eens wat anders. Google heeft concurrentie nodig! Of ben ik nu te kort door de bocht?

Wat vinden touroperators?

Aan de kant van de touroperators die ik om hun mening vroeg naar aanleiding van dit artikel kwam het volgende.

Ik vroeg Youri, online marketeer bij Kras (die ook Bing gebruikt) naar de voordelen. Hij zou het andere online marketeers zeker aanraden om op Bing te adverteren omdat;

  • Je adwords campagne in Bing eenvoudig is over te nemen
  • de klikprijs een stuk lager ligt dan bij Google
  • en je vanwege het lagere marktaandeel en dus lagere zoekvolumes ten opzichte van Google, als adverteerder ook niet met met onverwacht hoge kosten te maken krijgt.

Kanttekening daarbij is wel dat Bing op het moment nog lang niet op de aantallen van Google zit en adverteerders dus ook hun tijd op die manier tussen de 2 zoekmachines zouden moeten verdelen. Dus: focus op Google en daarnaast ‘low hanging fruit’ pakken op Bing.