Executive interview met Airbnb tijdens #PhocuswrightEurope: antwoorden op geruchten

Airbnb is anno 2017 een design én tech company. Airbnb groeit van accommodatieplatform naar een reisbedrijf. In een executive interview tijdens PhocusWrightEurope met een van de grootste disruptors van de reisindustrie kun je natuurlijk verwachten dat een managing director niet het achterste van zijn tong lang zien. Toch gaf het interview wat interessante nieuwtjes en in dit blog zet ik de antwoorden op de Airbnb geruchten graag even voor je op een rijtje. De antwoorden zijn afkomstig van Olivier Grémillon, Managing Director EMEA bij Airbnb. 

1. Europa is nog steeds de grootste markt voor Airbnb

Zowel aan vraagzijde (aantal boekingen) als aan aanbodzijde is Europa op dit moment de grootste markt voor Airbnb. ”Europa is een destinatie geworden.” Airbnb heeft inmiddels twee miljoen accommodaties, 50% daarvan zit in Europa. Azië groeit harder dan Europa, maar tot nu toe is het aanbod in Europa het grootst. Ook het midden-Oosten en Afrika groeien hard. Europa is wel drukker bezet en staat in sommige regio’s onder druk vanwege recente terroristische events. Parijs heeft zich destijds snel hersteld maar sommige steden en landen hebben daar iets langer voor nodig. Olivier verwacht in Aziatische landen, nog met zo’n 60 – 90% te kunnen groeien.

2. Airbnb ‘next door’ verandert de markt

Parijzenaren boeken in Parijs en Londenaars boeken in Londen. ”Convenience (gemak) is belangrijk voor reizigers, maar ook het gevoel van living like a local somewhere. ‘Home’ is niet alleen de interactie met de locals, maar ook met de omgeving.” Dus komt het voor dat mensen die klein wonen en bijvoorbeeld met hun familie een weekend willen doorbrengen, een appartement in de buurt huren met meer gemakken en meer voorzieningen. Gasten kunnen ook een appartement huren vlakbij hun familie, zodat families zich thuis voelen maar toch een eigen plek ervaren. Deze ontwikkeling speelt in op de fun factor van Airbnb, maar ook op de betekenis van interactie met mensen, locals en families.

3. Leven als een local wordt verder uitgebreid: #LiveThere

De shift van het imago van Airbnb als accommodatie marktplaats, naar volledige aanbieder op het gebied van trip experiences is op dit moment actueel. ”De reden waarom mensen Airbnb gebruiken is omdat zij willen leven als een local waar zij ook zijn op dat moment. Dat begint met het huren van een accommodatie of een huis/appartement van een local en dat eindigt met een local trip experience waarin je doet wat locals doen.”

Het matchen van hosts en gasten met dezelfde wensen, behoeften en interesses is de basis van deze nieuwste Airbnb campagne. ”Ook de omgeving speelt daarbij een belangrijke rol, bepaalde delen van een stad zijn minder geschikt om te zitten wanneer reizigers bijvoorbeeld met hun gezin met kinderen op reis gaan.”

4. Aanbevelingen van hosts op activiteiten

”Het doel van Airbnb is om een grotere bron van activiteiten aanbieden. Hosts kunnen tips en adviezen aanraden aan de gast. Wat zijn de beste restaurants aanbevolen door de host?” Aanbevelingen komen van wat locals zelf zouden doen en zijn dus niet afkomstig van andere reizigers of gasten.

5. Verwachtingsmanagement moet ontwikkeld worden

99% van de gasten zoekt interactie met de hosts, dit gaat verder dan het sturen van berichten vooraf en de sleutel overdracht. ”Reizigers zoeken voor diverse redenen op Airbnb. Niet iedere host zit erop te wachten om te dineren met gasten, maar ook niet iedere gast wil dezelfde interactie met de host.”

”Een zakenreiziger wil gemak en voor een ruimte van zo’n 15 vierkante meter, volstaan 25 foto’s wel om te beoordelen of dit appartement het gewenste gemak gaat bieden. Het moet echter voor gebruikers duidelijker worden of zij een vakantiehuis of tweede huis huren of een huis waar iemand echt woont. Er zijn verschillen. Dat is waar we aan moeten werken.”

6. Hotelservices en Airbnb: op zoek naar middelweg

”Er zijn een aantal websites en hoteliers die hun aanbod erop plaatsen. Veel hotels die dat proberen merken hoe lastig het is. Airbnb is er niet op gebouwd. We doen er ook niets aan om hoteliers aan te trekken om dit te doen, maar het gebeurt. Als je daarnaast kijkt naar het aantal reviews van deze hotels, dan wordt het nog maar weinig geboekt.”

”Business reizigers vragen echter vaker om de services die ze gewend zijn van hotels. Zoals een 24/7 check-in optie, een strijkijzer op de kamer en dat soort dingen. Daarom hebben we een lijst van ‘business travel ready’ accommodaties gemaakt die voldoen aan een aantal criteria van business travelers. Maar een roomservice optie zullen we niet gaan aanbieden.”

7. Airbnb en aanbieden van activiteiten

”Het online zoeken en boeken van activiteiten gebeurt vaak pas na aankomst op de bestemming van hun locatie. Daarvoor gebruiken reizigers vaak aanbevelingen om de voor hen passende activiteit te boeken. Er zijn een hoop spelers in de activiteitenbusiness die een technische connectie maken met aanbieders van activiteiten zoals bustours, zodat je als accommodatie aanbieder additionele services kunt aanbieden.” Airbnb is meer into the local experiences, aanbevelingen van de local communities moeten toegankelijk zijn en niet zozeer de commerciële producten van aanbieders.”

Het is niet ondenkbaar dat Airbnb dit gaat aanbieden en het volgend jaar aankondigt. Olivier zegt hierover dat wellicht tijdens de volgende conferentie hier meer nieuws over komt.

Wat hij wel losliet, is dat ‘de experience’ ook bij activiteiten belangrijk is. Hoe kun je het Louvre op een leuke manier ontdekken bijvoorbeeld. Als een comedian je meeneemt op tour door het Louvre, is het interessanter voor de experience dan wanneer je alleen een ticket optie aanbiedt. ”We willen continu de travel experience verbeteren.”

”Uit miljoenen aanbevelingen van hosts hebben we een aantal maanden geleden aanbevelingen teruggegeven aan gasten met activiteiten die zij in de buurt kunnen doen, zoals restaurants die geschikt zijn voor de familie.”

8. Airbnb denkt aan vernieuwen van vlucht experiences

De geruchten omtrent Airbnb in de luchtvaartindustrie kunnen redelijk serieus genomen worden. Airbnb test hoe diensten en services in de gehele traveler journey zo authentiek mogelijk kunnen worden aangeboden. Het aan od is idealiter niet terug te vinden op andere platforms.

”Of we ons morgen in de luchtvaart gaan begeven? Nee. Maar we denken wel serieus na over hoe wij een stadsexperience op dezelfde manier kunnen toepassen voor vluchten. Op dit moment is iedere experience voor de reiziger in de luchtvaart hetzelfde. Na het in de rij staan voor inchecken, worden er geen vermakelijke experiences geboden. We vragen ons dus af hoe wij de beleving van vliegen kunnen veranderen.”

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

3 gedachten over “Executive interview met Airbnb tijdens #PhocuswrightEurope: antwoorden op geruchten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *