• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

23 juni 2017 door Lobke Elbers

Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en verhuurders om onverwachte redenen toch niet helemaal OK blijken te zijn. Althans, dat blijkt uit een recente aankoop van het platform, dat onlangs een start-up gekocht gespecialiseerd in zo genaamde ‘background checks’ van mensen. Dat is een goede zaak!

In Airbnb we trust

De start-up Trooly, is in 2014 opgericht door drie Indiase entrepreneurs en is bedoeld om gebruikers en hosts te beschermen tegen ongewenste gasten en frauderende personen. Trooly helpt Airbnb al sinds 2015 aan het ‘screenen’ van platformgebruikers. Hiervoor worden onder andere openbare gegevens maar ook social media gegevens gebruikt. De technologie zorgt ervoor dat schendingen (zoals onderhandse deals via gast en host) worden tegengegaan.

Een nieuwe strijd om commissie?

Sinds 2008 blijkt namelijk dat Airbnb last heeft gehad van frauderende verhuurders, die zich voordoen als huiseigenaren. Een andere zaak waar Airbnb last van bleek te hebben is dat zodra huurders op een interessant aanbod stuitten, zij rechtstreeks contact met de aanbieder zochten (meestal via social media) om vervolgens voor te stellen hen direct te betalen, zonder commissie af te dragen aan Airbnb. Die commissie bedraagt maximaal 12% aan gasten. Gastheren betalen een tarief van 3% op de verhuurde accommodatie die is geboekt. Daarnaast is de aanbieder ook verplicht om de lokale belasting te betalen van zo’n drie procent (die overigens verschillen per stad en land).

Digitale footprints

Via de startup Trooly kan Airbnb  de digitale footprints van haar gebruikers tracken om de betrouwbaarheid van gasten en gastheren te begrijpen en te voorspellen. De output die de screening middels software geeft is een ”trust” rating die aangeeft of iemand in het verleden ongewenst gedrag heeft vertoond. Trooly wordt dan ook gezien als alternatief voor programma’s die doorgaans gebruikt worden om werknemers te screenen alvorens zij hen een contract aanbieden.

Wat hoopt Airbnb hiermee te bereiken?

Door de aankoop van Trooly’s krijgt Airbnb intellectuele eigendom en het engineering team. Het is een tijd van veranderingen en nieuwe plannen bij Airbnb, zo bleek eerder al dat ze van plan zijn om nieuwe product categorieën aan te boren en local travel experiences naar een hoger niveau te tillen. Ook met deze recente ontwikkeling blijkt dat de grootste uitdaging voor de sharing economy nog steeds zit in het vertrouwen creëren tussen vreemdelingen. Airbnb doet dat in de brede wereld van reizen.

Relevant gerelateerd artikel: de netwerkeconomie en de veranderende impact op de toeristische industrie

In dit artikel lees je hoe de oprichters op het geweldige idee om logeren bij vreemden gemakkelijker te maken. Een 5 stappenplan in de wereld van delen, reizen en vertrouwen. 

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

  • De sharing economy voor de reisindustrie

    Skift heeft een rapport uitgebracht over de ontwikkelingen van de sharing economy. Daarin beschrijven ze…

  • Airbnb experimenteert met doelgroep business reizigers #travelnieuws

    Airbnb is in San Francisco een test gestart met accommodaties speciaal voor business reizigers. Daarmee zet…

Categorie: Sharing Economy Tags: Airbnb

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Vakantiebeurs KLM hotels mobiel Booking.com Social Media TUI TripAdvisor reviews Google destinatiemarketing travel technologie NHTV instagram Airbnb Facebook Expedia reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext