Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

309

Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en verhuurders om onverwachte redenen toch niet helemaal OK blijken te zijn. Althans, dat blijkt uit een recente aankoop van het platform, dat onlangs een start-up gekocht gespecialiseerd in zo genaamde ‘background checks’ van mensen. Dat is een goede zaak!

In Airbnb we trust

De start-up Trooly, is in 2014 opgericht door drie Indiase entrepreneurs en is bedoeld om gebruikers en hosts te beschermen tegen ongewenste gasten en frauderende personen. Trooly helpt Airbnb al sinds 2015 aan het ‘screenen’ van platformgebruikers. Hiervoor worden onder andere openbare gegevens maar ook social media gegevens gebruikt. De technologie zorgt ervoor dat schendingen (zoals onderhandse deals via gast en host) worden tegengegaan.

Een nieuwe strijd om commissie?

Sinds 2008 blijkt namelijk dat Airbnb last heeft gehad van frauderende verhuurders, die zich voordoen als huiseigenaren. Een andere zaak waar Airbnb last van bleek te hebben is dat zodra huurders op een interessant aanbod stuitten, zij rechtstreeks contact met de aanbieder zochten (meestal via social media) om vervolgens voor te stellen hen direct te betalen, zonder commissie af te dragen aan Airbnb. Die commissie bedraagt maximaal 12% aan gasten. Gastheren betalen een tarief van 3% op de verhuurde accommodatie die is geboekt. Daarnaast is de aanbieder ook verplicht om de lokale belasting te betalen van zo’n drie procent (die overigens verschillen per stad en land).

Digitale footprints

Via de startup Trooly kan Airbnb  de digitale footprints van haar gebruikers tracken om de betrouwbaarheid van gasten en gastheren te begrijpen en te voorspellen. De output die de screening middels software geeft is een ”trust” rating die aangeeft of iemand in het verleden ongewenst gedrag heeft vertoond. Trooly wordt dan ook gezien als alternatief voor programma’s die doorgaans gebruikt worden om werknemers te screenen alvorens zij hen een contract aanbieden.

Wat hoopt Airbnb hiermee te bereiken?

Door de aankoop van Trooly’s krijgt Airbnb intellectuele eigendom en het engineering team. Het is een tijd van veranderingen en nieuwe plannen bij Airbnb, zo bleek eerder al dat ze van plan zijn om nieuwe product categorieën aan te boren en local travel experiences naar een hoger niveau te tillen. Ook met deze recente ontwikkeling blijkt dat de grootste uitdaging voor de sharing economy nog steeds zit in het vertrouwen creëren tussen vreemdelingen. Airbnb doet dat in de brede wereld van reizen.

Relevant gerelateerd artikel: de netwerkeconomie en de veranderende impact op de toeristische industrie

In dit artikel lees je hoe de oprichters op het geweldige idee om logeren bij vreemden gemakkelijker te maken. Een 5 stappenplan in de wereld van delen, reizen en vertrouwen. 

DELEN
Vorig artikelDe mediabehoeften van reizende millennials volgens jongerenplatforms Concentrate en Wander
Volgend artikelKLM en het nieuwe leren in de praktijk & Springest over het holocracy model in travel
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER