• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Exponentiële organisaties zijn nodig in de reiswereld – Yuri van Geest #anvrcongres

14 oktober 2015 door Lobke Elbers

We definiëren in dit blog 1 term, Exos: Exponentiële organisaties. De afgelopen jaren is er een nieuw type organisatie ontstaan dat tien keer sneller, effectiever en goedkoper functioneert dan de concurrenten in dezelfde sector. Die organisaties gebruiken nieuwe technieken en realiseren zo een razendsnelle groei. Hoe ontstaat ‘disruptie’, hoe word je zelf ‘disruptor’, welke basisvoorwaarden zijn hierop van toepassing?

Software is eating the world

Zoals tijdens het hele ANVR Congres wordt ook in de presentatie van Yuri naar innovatie en ontwikkelingen buiten de branche gekeken. Hoe kun je met minder mensen in je organisatie meer impact creëren? Volgens Yuri door elke functie van je product te digitaliseren. We nemen het voorbeeld van de auto. Vroeger werd een auto ontwikkeld en verkocht als auto, maar Tesla verkoopt en ontwikkelt een auto als software. Want zelflerende software, betekent minder menselijke fouten, dus efficiënter, een hoger doel van je organisatie naast het verdienen van geld. En daar worden in lijn van je organisatie werknemers, partners en klanten bij betrokken. Design thinking doorloopt de organisatie dwars: think fast en fail often. Alleen zo kun je aanpassingen ophalen, ervan leren en aanpassen: oftewel, alleen zo kun je het principe copy, adapt, paste toepassen. Ook autonomie speelt een belangrijke rol, zonder toestemming van je baas beslissingen kunnen maken en samen aan 1 doel werken: co-creatie.

5 kenmerken van een exponentiële organisatie

Van een hiërarchisch bedrijf naar een netwerk. En in plaats van een strategie wordt een kompas gebruikt. Dat kompas bestaat, anders dan een strategie niet uit een meer jaren plan, maar uit een operationeel plan waar iedere werknemer tegelijkertijd kan leren en zichzelf continu kan verbeteren. Het is een organisatie met een vaste circulatie; bouwen, meten, leren. Dat betekent dat je als reisorganisatie:

  • Technologie moet omarmen in plaats van risico’s te elimineren
  • Failure awards moet uitdelen aan je werknemers in plaats van executie uitvoeren (wie faalt of het meest geleerd heeft in een jaar krijgt een bonus of promotie)
  • Risico aversie moet inruilen voor het aanmoedigen van falen
  • Van binnenuit werken wordt van buitenaf naar binnen werken (daarbij staat community management centraal)
  • Waardevolle materialen, machines en systemen moet huren, sharen, leasen in plaats van aanschaffen om schaalbare efficiëntie te kunnen bewerkstelligen.

IMG_0153

Marketing en communicatie? Dat is iets voor de fans om te doen. Minder zelf doen en meer uitbesteden past binnen het plaatje van een exponentiële organisatie. Net als de sturing, waarom kan de CEO niet elke maand weggestemd worden door medewerkers bij niet goed functioneren?

De timeline van wat we als organisaties doorlopen ziet er volgens Yuri zo uit:

Past

De focus lag op marketing, sales en service via social media, mobiel en online, voor front-end functies.

Present

De focus ligt op productie & ontwikkeling en vindt plaats via nanotechnologie, robots, 3D-printen, sensoren en virtual reality.

Future

De focus gaat liggen op innovatie en supply: crowdsourcing, do it yourself, crowd companies.

Airbnb & Lapka, Sosh, La’Zooz en Marriott

Een aantal bedrijven brengt exponentiële technologie in travel terug. Zo kun je bij het Marriott hotel in 4D getransporteerd worden naar je hotel voor een ultieme experience.

De purpose van Airbnb is huurder en verhuurder met elkaar in contact te brengen. Door Lapka (een sensormaker in modern design) over te nemen, wordt de user in de toekomst nog meer centraal gesteld. De sensoren kunnen namelijk onder andere de luchtvochtigheid, straling en chemicaliën in voedsel meten en biedt Airbnb dus de mogelijkheid om verder te innoveren. Health en sustainability wordt toegevoegd.

De app Sosh brengt de laatste tickets, insider tips en suggesties naar reizigers. Dat betekent dat bijvoorbeeld de laatste tickets, gepersonaliseerd aan de klantbehoeften in de app voorgesteld worden aan de gebruiker. Alles met het doel om nieuwe favoriete plaatsen te ontdekken, of om op reis je meest passende volledige experience te waarborgen met aanbevelingen voor shows & entertainment, masterclasses en exposities, en zelfs date-proof ontmoetingsplekken.

Op het platform La’Zooz worden algoritmes gebruikt om mensen en transport aan te sturen en met elkaar te verbinden; ‘Blockchain technologie’. De koers die gevaren wordt is ‘collaborative transportation’, door een algoritme te introduceren die de manier waarop reizigers zich vervoeren heeft veranderd. Je wordt als reiziger namelijk gematcht met het juiste gezelschap tijdens je reis.

In minimaal 4 keuzes naar een nieuwe reisorganisatie

Exponentiële organisaties blijken in de praktijk aan minimaal 4 succesfactoren te voldoen van de 10 kritische succesfactoren die zijn geïdentificeerd en zijn hieronder weergegeven. De WHY van iedere exponentiële organisatie kan daarmee makkelijk beantwoord worden. Waarom bestaat je bedrijf? Dat heet de massive, transformative purpose (MTP), oftewel; het doel om iets in de wereld disruptief te veranderen.

exp organisatie

Er wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe succesfactoren, oftewel, beslissingen en keuzes die passen bij de linker hersenhelft en bij de rechter hersenhelft. De rechter hersenhelft staat voor externe succesfactoren, waarvan volgens Yuri Staff on Demand, Community & Crowd en Engagement de belangrijkste zijn. De linker hersenhelft zijn de interne succesfactoren, waarbij vooral Experimentation, Autonomy en Social onder verandering schuilgaan.

Hoe exponentieel ben jij? Ieder (reis)bedrijf kan zelf aan de hand van een online vragenlijst berekenen in hoeverre zij, aan de hand van de 10 linker- en rechter hersenhelft factoren, een exponentiële organisatie zijn in de vorm van een quotiënt.

Ik ben erg benieuwd hoe de diverse reisbedrijven scoren. Wie durft het resultaat te delen in de comments? En weet waar het bedrijf op bovenstaande punten kan veranderen?

Credits headerafbeelding: Missy Schmidt

Gerelateerde Berichten

  • Vernieuwde Vakdagen 2017: Innovatie en inspiratie met digitalisering, wereldzaken en trends & ontwikkelingen

    De Vakdagen van de Vakantiebeurs zijn vernieuwd! Voor komend jaar, op 10 en 11 januari…

  • Invisible analytics - het belang van kwaliteit van data
    Invisible analytics: 4 tips om aan de slag te gaan

    Door de komst van technologische ontwikkelingen als het Internet of Things en wearables en andere gadgets,…

  • TravelNieuws: TU Delft zet nieuwe stap in innovatie reiswereld met KLM

    KLM werkt vanaf nu structureel samen met TU Delft. De samenwerking is gericht op het…

Categorie: Trends Tags: ANVRCongres, Disruptie, E-business, exponentiele organisaties, Innovatie en de reisbranche, technologie, Yuri van Geest

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. frank oostdam zegt

    14 oktober 2015 om 11:59

    Beste Lobke, dit is alweer de zoveelste mooie samenvatting van een de presentaties op ons ANVR congres in Abu Dhabi. Complimenten!

Trackbacks

  1. De travel werkplek van de toekomst: een ecosysteem van mobiele werkstations | TravelNext schreef:
    20 september 2016 om 09:27

    […] trendwatcher Yuri van Geest, die afgelopen jaar sprak op het ANVR Congres, moeten we bewegen van een hiërarchisch bedrijf naar een netwerk. In plaats van een strategie wordt een kompas gebruikt. Dat kompas bestaat, anders dan een […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook TUI Expedia Google NHTV Booking.com travel reizen KLM instagram Vakantiebeurs Airbnb Social Media TripAdvisor mobiel technologie hotels onderzoek reviews destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring