We definiëren in dit blog 1 term, Exos: Exponentiële organisaties. De afgelopen jaren is er een nieuw type organisatie ontstaan dat tien keer sneller, effectiever en goedkoper functioneert dan de concurrenten in dezelfde sector. Die organisaties gebruiken nieuwe technieken en realiseren zo een razendsnelle groei. Hoe ontstaat ‘disruptie’, hoe word je zelf ‘disruptor’, welke basisvoorwaarden zijn hierop van toepassing?
Software is eating the world
Zoals tijdens het hele ANVR Congres wordt ook in de presentatie van Yuri naar innovatie en ontwikkelingen buiten de branche gekeken. Hoe kun je met minder mensen in je organisatie meer impact creëren? Volgens Yuri door elke functie van je product te digitaliseren. We nemen het voorbeeld van de auto. Vroeger werd een auto ontwikkeld en verkocht als auto, maar Tesla verkoopt en ontwikkelt een auto als software. Want zelflerende software, betekent minder menselijke fouten, dus efficiënter, een hoger doel van je organisatie naast het verdienen van geld. En daar worden in lijn van je organisatie werknemers, partners en klanten bij betrokken. Design thinking doorloopt de organisatie dwars: think fast en fail often. Alleen zo kun je aanpassingen ophalen, ervan leren en aanpassen: oftewel, alleen zo kun je het principe copy, adapt, paste toepassen. Ook autonomie speelt een belangrijke rol, zonder toestemming van je baas beslissingen kunnen maken en samen aan 1 doel werken: co-creatie.
5 kenmerken van een exponentiële organisatie
Van een hiërarchisch bedrijf naar een netwerk. En in plaats van een strategie wordt een kompas gebruikt. Dat kompas bestaat, anders dan een strategie niet uit een meer jaren plan, maar uit een operationeel plan waar iedere werknemer tegelijkertijd kan leren en zichzelf continu kan verbeteren. Het is een organisatie met een vaste circulatie; bouwen, meten, leren. Dat betekent dat je als reisorganisatie:
- Technologie moet omarmen in plaats van risico’s te elimineren
- Failure awards moet uitdelen aan je werknemers in plaats van executie uitvoeren (wie faalt of het meest geleerd heeft in een jaar krijgt een bonus of promotie)
- Risico aversie moet inruilen voor het aanmoedigen van falen
- Van binnenuit werken wordt van buitenaf naar binnen werken (daarbij staat community management centraal)
- Waardevolle materialen, machines en systemen moet huren, sharen, leasen in plaats van aanschaffen om schaalbare efficiëntie te kunnen bewerkstelligen.
Marketing en communicatie? Dat is iets voor de fans om te doen. Minder zelf doen en meer uitbesteden past binnen het plaatje van een exponentiële organisatie. Net als de sturing, waarom kan de CEO niet elke maand weggestemd worden door medewerkers bij niet goed functioneren?
De timeline van wat we als organisaties doorlopen ziet er volgens Yuri zo uit:
Past
De focus lag op marketing, sales en service via social media, mobiel en online, voor front-end functies.
Present
De focus ligt op productie & ontwikkeling en vindt plaats via nanotechnologie, robots, 3D-printen, sensoren en virtual reality.
Future
De focus gaat liggen op innovatie en supply: crowdsourcing, do it yourself, crowd companies.
Airbnb & Lapka, Sosh, La’Zooz en Marriott
Een aantal bedrijven brengt exponentiële technologie in travel terug. Zo kun je bij het Marriott hotel in 4D getransporteerd worden naar je hotel voor een ultieme experience.
De purpose van Airbnb is huurder en verhuurder met elkaar in contact te brengen. Door Lapka (een sensormaker in modern design) over te nemen, wordt de user in de toekomst nog meer centraal gesteld. De sensoren kunnen namelijk onder andere de luchtvochtigheid, straling en chemicaliën in voedsel meten en biedt Airbnb dus de mogelijkheid om verder te innoveren. Health en sustainability wordt toegevoegd.
De app Sosh brengt de laatste tickets, insider tips en suggesties naar reizigers. Dat betekent dat bijvoorbeeld de laatste tickets, gepersonaliseerd aan de klantbehoeften in de app voorgesteld worden aan de gebruiker. Alles met het doel om nieuwe favoriete plaatsen te ontdekken, of om op reis je meest passende volledige experience te waarborgen met aanbevelingen voor shows & entertainment, masterclasses en exposities, en zelfs date-proof ontmoetingsplekken.
Op het platform La’Zooz worden algoritmes gebruikt om mensen en transport aan te sturen en met elkaar te verbinden; ‘Blockchain technologie’. De koers die gevaren wordt is ‘collaborative transportation’, door een algoritme te introduceren die de manier waarop reizigers zich vervoeren heeft veranderd. Je wordt als reiziger namelijk gematcht met het juiste gezelschap tijdens je reis.
https://www.youtube.com/watch?v=0BttJsLLOHo
In minimaal 4 keuzes naar een nieuwe reisorganisatie
Exponentiële organisaties blijken in de praktijk aan minimaal 4 succesfactoren te voldoen van de 10 kritische succesfactoren die zijn geïdentificeerd en zijn hieronder weergegeven. De WHY van iedere exponentiële organisatie kan daarmee makkelijk beantwoord worden. Waarom bestaat je bedrijf? Dat heet de massive, transformative purpose (MTP), oftewel; het doel om iets in de wereld disruptief te veranderen.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe succesfactoren, oftewel, beslissingen en keuzes die passen bij de linker hersenhelft en bij de rechter hersenhelft. De rechter hersenhelft staat voor externe succesfactoren, waarvan volgens Yuri Staff on Demand, Community & Crowd en Engagement de belangrijkste zijn. De linker hersenhelft zijn de interne succesfactoren, waarbij vooral Experimentation, Autonomy en Social onder verandering schuilgaan.
Hoe exponentieel ben jij? Ieder (reis)bedrijf kan zelf aan de hand van een online vragenlijst berekenen in hoeverre zij, aan de hand van de 10 linker- en rechter hersenhelft factoren, een exponentiële organisatie zijn in de vorm van een quotiënt.
Ik ben erg benieuwd hoe de diverse reisbedrijven scoren. Wie durft het resultaat te delen in de comments? En weet waar het bedrijf op bovenstaande punten kan veranderen?
Credits headerafbeelding: Missy Schmidt
2 reacties
Beste Lobke, dit is alweer de zoveelste mooie samenvatting van een de presentaties op ons ANVR congres in Abu Dhabi. Complimenten!