• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Facebook advertenties veranderen in april; wat betekent dit voor de reisbranche?

27 februari 2014 door Sanne van der Laan

Vorige maand verscheen o.a. op Marketingfacts het bericht dat Facebook via het developers platform had laten weten de advertentievormen vanaf 9 april 2014 zullen gaan veranderen. De twee grootste veranderingen zullen gaan plaatsvinden rondom de targeting opties voor advertenties en de gesponsorde verslagen. Wat houden deze veranderingen precies in en wat voor effect heeft dit op de reisbranche?

Gesponsorde verslagen verdwijnen

De zowel meest geliefde als meest gehate advertentievorm van Facebook, de gesponsorde verslagen, inclusief de page post en page like ads, zullen vanaf april dit jaar gaan verdwijnen. De gesponsorde verslagen zijn bij de marketeers uit de reisbranche zeer geliefd, doordat de verslagen een sociale context bevatten. De sociale context is het deel van de advertentie waarin staat dat iemand uit een gebruikers vriendenlijst een pagina, bericht of spel hebben geliked of een reactie hebben geplaatst. De gesponsorde verslagen zullen verdwijnen vanwege juridische claims die hebben plaatsgevonden in de VS.

Facebook geeft echter aan dat vanaf april er één nieuwe advertentievorm zal komen, die standaard de sociale context zal bevatten. Door deze ontwikkeling zullen de verschillende vormen van gesponsorde verslagen veranderen in één advertentievorm. Voor de reisbranche betekent dit dat er efficiënter en overzichtelijker gewerkt kan worden met de advertenties op Facebook. Er hoeven in april geen drie verschillende advertenties te worden ontwikkeld, beheerd en onderhouden, maar nog maar één.  Neem als voorbeeld Sundio, die nu drie advertentievormen moeten beheren en onderhouden, zoals ‘Vriend X vindt de pagina van Sunweb leuk’, ‘Vriend X heeft gereageerd op een bericht van Sunweb’ en ‘250 mensen vinden Sunweb leuk’. Dit zijn drie aparte advertenties, maar in april wordt dit samengevoegd tot één advertentie.

facebook ads april

Targeting opties worden uitgebreid

In het developers platform laat Facebook weten veranderingen aan te brengen in de interesse targeting, geografische targeting en demografische targeting. De targeting zal vanaf april onder verdeeld worden in vier hoofdgroepen: locatie, demografische kenmerken, interesse en gedrag.

Interesse targeting; gerichter adverteren

Voor de targeting van advertenties op interesses veranderen er vanaf april twee dingen;

Wanneer er nu getarget wordt voor advertenties op Facebook op ‘zonvakantie’, ‘kindvriendelijk’ en ‘Spanje’, worden de advertenties afgestemd op gebruikers die als interesse zonvakanties, of kindvriendelijk of Spanje hebben. Vanaf april wordt het mogelijk ook op gebruikers te targeten die zonvakanties, en kindvriendelijk en Spanje als interesse hebben. Hierdoor kan er veel gerichter worden getarget en ook de gebruikers die al verder in hun oriëntatie voor een vakantie zijn, te benaderen.  De tweede verandering is op het gebied van precieze interessegroepen en de bredere categorieën. Vanaf april is er nog maar één mogelijkheid binnen de interessegroepen. Nu kunnen we targeten op de naam KLM, dit zijn gebruikers die een interactie hebben (gehad) op de Facebook pagina van KLM, en #KLM, gebruikers die iets over KLM posten, maar dit buiten de Facebook pagina van KLM hebben gedaan. Vanaf april kan er getarget worden op KLM waarbij op beide elementen getarget wordt. Hierdoor kan vanaf april ook de gehele doelgroep worden aangesproken en wordt hiermee het bereik groter.

Demografische targeting;

Facebook zal in april de demografische targeting opties verder uitbreiden. Zo zal er ook op werkplek, opleiding of functie getarget kunnen worden. Tevens kan een touroperator die bijvoorbeeld single reizen aanbiedt op relatiestatus kunnen targetten. Ook zal kunnen worden getarget op ‘life events’. Hiermee kunnen touroperators bijvoorbeeld targetten op mensen die een half jaar geleden voor het laatst op vakantie zijn geweest.

Wat denk jij dat de nieuwe aanpassingen voor de advertenties op Facebook voor de reisbranche zullen betekenen, zal dit juist positief uitpakken of negatief?

Dit gastblog is geschreven door Sanne van der Laan, trainee/ blogger online marketing bij Klik & Steen.

Bronnen: Developers Facebook, InsideFacebook, Marketingfacts

Credits afbeelding: InsideFacebook

Gerelateerde Berichten

  • Update Facebook veranderingen: gesplitste advertenties en de nieuwe bedrijfspagina’s

    Zoals je wellicht gehoord (of al gezien) hebt, heeft Facebook afgelopen week de advertentie structuur…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media, Usability & design Tags: Facebook, targetting

Over Sanne van der Laan

Sanne van der Laan is in augustus 2014 afgestudeerd aan de NHTV te Breda, in de richting functiegericht toerisme en recreatie. Sindsdien is zij werkzaam als zelfstandig ondernemer en heeft zij haar eigen social mediabureau: Socialicious. Sanne heeft in het verleden veel werkervaring opgedaan in de online en social mediamarketing bij bedrijven als Nova Vakantiereizen, Klik&Steen en Shinemark. Haar passie voor social media en online marketing deelt ze in haar gastcolleges, presentaties en cursussen. Bij TravelNext kan ze haar passie voor reizen én haar passie voor alles online combineren en delen met andere professionals.

Lees Interacties

Reacties

  1. cheap uggs zegt

    23 december 2014 om 14:26

    NBC your own local yourself WPTZ recorded recording that a school in Vermont made exert study tights, driving individuals to manifest wearing out spandex in demonstration,

Trackbacks

  1. Online Marketing Success Story: The San Giorgio Hotel Mykonos #itb14 - TravelNext schreef:
    11 maart 2014 om 09:06

    […] Een groot voordeel van de Facebook ad’s is dat men zijn doelgroep nauwkeurig kan bereiken door de targetingmogelijkheden die Facebook biedt. Het hotel heeft maar 450 euro geïnvesteerd in Facebook ads in […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb NHTV hotels Facebook mobiel Social Media instagram KLM destinatiemarketing reviews Booking.com TripAdvisor Expedia TUI technologie travel reizen onderzoek Google Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring