Nu het bereik van Facebook in Nederland bijna net zo groot is als dat van Hyves, is Facebook bij veel bedrijven nog hoger op de agenda komen te staan. Het blijft nog wel stoeien met alle vormen van social media. Twitter, Facebook, Hyves, Foursquare …. veel bedrijven vragen zich af wat ze er nu toch mee moeten.

Facebook is een blijvertje

Naast Twitter is Facebook een zeer interessante manier om traffic te genereren en een binding aan te gaan met je (toekomstige) klanten. Opvallend is dat je de laatste tijd steeds vaker commercials hoort, waarbij ze niet meer verwijzen naar de website, maar naar de bedrijfspagina op Facebook voor meer informatie. In Amerika is het zelfs al zover dat van de Top 100 adverteerders er 20 daarvan niet meer adverteren met de naam van hun website, maar doorverwijzen naar de bedrijfspagina op Facebook.

Best practices

In Nederland is Facebook marketing ook in de reisbranche nog sterk in de beginfase. Om echt te kunnen leren van de best practices moet je vooral naar de Amerikaanse bedrijven kijken. Delta Airlines is er zo eentje, zie http://www.facebook.com/delta . Interactie en dialoog staan centraal en met de “book a trip” app kan je ook in Facebook je vliegtickets boeken. Ook kun je binnen de omgeving van Facebook vragen stellen via geïntegreerde formulierpagina’s. De belangrijkste onderdelen van de website zijn geïntegreerd in de Facebookpagina.

Een andere grote speler is Tripadvisor met meer dan 100.000 fans. Tripadvisor heeft ook een aantal sterke features toegepast, zie http://www.facebook.com/TripAdvisor. Zo promoten ze op een slimme manier de gratis mobiele app en maken ze de Facebook pagina dynamisch door elke week aan de linkerkant de profielfoto aan te passen met een “Traveler photo of the week”.

Dit artikel verscheen als column in het vakblad Twinkle Magazine.