Volgens topman Nick Longman, directeur Online & Distributie bij TUI UK gaan papieren vakantiebrochures ergens in de komende 5 jaar verdwijnen. Het bericht verscheen eerder ook op travelupdate.be. Een interessante voorspelling zeker gezien het feit dat TUI zelf zegt dat nog 60% van haar klanten papieren vakantiefolders gebruikt bij het boeken van een reis.

Er komt een punt waar we moeten stoppen met het produceren van brochures, en ik denk dat dit al de komende vijf jaar zal zijn” zegt Longman.

Cijfers van Google

De basis van deze voorspelling zijn de meest recente cijfers van Google. Die laten zien dat mobiele zoekopdrachten jaarlijks met 131% groeien. Daarvan is 28% een travel gerelateerde zoekopdracht. Dat is veel, maar zijn dat zoekopdrachten die passen bij de vakanties die TUI aanbieden? En wie is die “mobiele doelgroep”? Uit eigen ervaring van www.verkeersbureaus.info merk ik de behoefte aan brochure aanvragen. De conversie daarop is het grootste op de site. Dat blijkt ook uit de gegevens van het telefoonverkeer en e-mailaanvragen. Veel consumenten ontvangen graag een brochure én een kaart van een bepaald gebied.

Doelgroep?

In een interessante discussie met Jeroen Beelen van localsecret.nl kwam ook naar voren dat er 2 stromingen zijn op dit moment:

  • de digitale jeugd die alles mobiel en digitaal doet
  • de oudere generatie babyboomers die nog niet volledig om is

Daaruit blijkt dat een hele generatie nog met papier werkt. Ik denk niet dat deze generatie in een periode van 5 jaar omschakelt naar volledig digitaal en dat de papieren brochure daarom nog niet kan verdwijnen.

Wat denken jullie? Ben benieuwd naar jullie mening in de comments hieronder!

Credits headerafbeelding: Jason McHenry