We schreven er eerder een blog over, OJOO: een platform waarmee je locatiegebonden games kunt spelen en tevens zelf kunt creëren en aanbieden. Het biedt organisaties de mogelijkheid om storytelling in de bestemming tot leven te brengen. Wij waren benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en interessante cases waar het bedrijf op het moment mee bezig is. We spraken met gamification expert Titouan Mares van OJOO.

‘’Gamification heeft zijn kracht de afgelopen jaren al bewezen. Nu vroegen wij ons af: hoe moet het verder? Hoe brengen we gamification naar een hoger niveau?’’

De app OJOO heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. De belangrijkste ontwikkeling op het moment is dat er een webstudio is ontwikkeld waarmee organisaties nu zelf de mogelijkheid hebben een game te ontwikkelen zonder enige hulp vanuit ons zelf. Voorheen was het gebruikelijk dat organisaties content aanleverden bij het bedrijf en dat OJOO vervolgens de game ontwikkelde.

360 graden view

Ook is de organisatie bezig met het onderzoeken van mogelijkheden op het gebied van 360 graden views. Dit project is al deels bezig met enkele minigames die hier gebruik van maken.
‘’Wij zijn van mening dat het binnen destination marketing belangrijk is de beleving naar een hoger niveau te tillen, het aanbieden van 360 graden views is een goede stap om een grotere aandacht van het publiek te trekken.’’ Titouan ziet dat er steeds meer vraag is naar extra dimensie onder toeristen die een bestemming bezoeken. Daarom is de organisatie continu op zoek naar manieren om aan deze vraag te voldoen.
360 graden views is hierbij de volgende stap. De organisatie van OJOO heeft al verschillende tests uitgevoerd op het gebied van VR in combinatie met stadsgames. ‘’Het geeft ons de mogelijkheid het verhaal van een stad beter over te brengen.’’

Niet alleen destinatiemarketing

De games van worden niet alleen gebruikt door destinaties. Titouan gaf als voorbeeld de case over Jetair. Deze airline had een game ontwikkeld om de wachttijd op het vliegveld aangenamer te maken voor passagiers. Deze game bevat puzzels, minigames en quizzen die al wat informatie weggeven over de bestemming waar de passagier heen reist.
Ook is er de mogelijkheid om exclusieve deals aan te bieden via de games, dit is een speciale feature die ook beschikbaar is binnen de webstudio van OJOO. Als de klant bijvoorbeeld een spel uitspeelt, ontvangt hij of zij aan het einde een speciale kortingscode die voor de volgende aankoop gebruikt kan worden.

WordPress van de gamification

De organisatie noemt OJOO ook wel de ‘wordpress van de gamification’. Hiermee wordt bedoeld dat de webstudio voor iedereen toegankelijk is, veel verschillende features heeft en gemakkelijk te gebruiken is voor iedereen die gamification wil toepassen. Iedereen kan er zonder technische kennis mee aan de slag, tegen een relatief lage prijs.

Hoe werkt het?
Ieder spel is min of meer opgebouwd uit dezelfde elementen, maar zijn volledig aan te passen naar eigen wens. Je begint met een introductie, daarna volgt het invullen van de verschillende levels (dit kunnen echte locaties zijn die je kunt aanduiden op de landkaart of punten die geactiveerd worden door bluetooth beacons). De laatste stap is het instellen van het design. Hierna kun je de game uploaden, waarna de game live staat in de OJOO app.

Een voorbeeld hiervan is de Schönbrunn Secret Tale game.

‘’We merken dat er steeds meer vraag komt naar het toepassen van game mechanics op van alles. Er zijn al veel organisaties uit de toeristische sector die spelen creëren, zowel grote organsiaties als Toerisme Vlaanderen, het Europees Parlement en verschillende grote steden als kleine organisaties zoals De Reuselhoeve in Noord-Brabant’’, laat Titouan weten. ‘’Gamification is een geweldig idee dat perfect past in het kader van de belevingseconomie en de consument als meerwaarde ervaart”.