• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Gamification in de travel industrie

20 april 2017 door Lynn Dekking

We schreven er eerder een blog over, OJOO: een platform waarmee je locatiegebonden games kunt spelen en tevens zelf kunt creëren en aanbieden. Het biedt organisaties de mogelijkheid om storytelling in de bestemming tot leven te brengen. Wij waren benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en interessante cases waar het bedrijf op het moment mee bezig is. We spraken met gamification expert Titouan Mares van OJOO.

‘’Gamification heeft zijn kracht de afgelopen jaren al bewezen. Nu vroegen wij ons af: hoe moet het verder? Hoe brengen we gamification naar een hoger niveau?’’

De app OJOO heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. De belangrijkste ontwikkeling op het moment is dat er een webstudio is ontwikkeld waarmee organisaties nu zelf de mogelijkheid hebben een game te ontwikkelen zonder enige hulp vanuit ons zelf. Voorheen was het gebruikelijk dat organisaties content aanleverden bij het bedrijf en dat OJOO vervolgens de game ontwikkelde.

360 graden view

Ook is de organisatie bezig met het onderzoeken van mogelijkheden op het gebied van 360 graden views. Dit project is al deels bezig met enkele minigames die hier gebruik van maken.
‘’Wij zijn van mening dat het binnen destination marketing belangrijk is de beleving naar een hoger niveau te tillen, het aanbieden van 360 graden views is een goede stap om een grotere aandacht van het publiek te trekken.’’ Titouan ziet dat er steeds meer vraag is naar extra dimensie onder toeristen die een bestemming bezoeken. Daarom is de organisatie continu op zoek naar manieren om aan deze vraag te voldoen.
360 graden views is hierbij de volgende stap. De organisatie van OJOO heeft al verschillende tests uitgevoerd op het gebied van VR in combinatie met stadsgames. ‘’Het geeft ons de mogelijkheid het verhaal van een stad beter over te brengen.’’

Niet alleen destinatiemarketing

De games van worden niet alleen gebruikt door destinaties. Titouan gaf als voorbeeld de case over Jetair. Deze airline had een game ontwikkeld om de wachttijd op het vliegveld aangenamer te maken voor passagiers. Deze game bevat puzzels, minigames en quizzen die al wat informatie weggeven over de bestemming waar de passagier heen reist.
Ook is er de mogelijkheid om exclusieve deals aan te bieden via de games, dit is een speciale feature die ook beschikbaar is binnen de webstudio van OJOO. Als de klant bijvoorbeeld een spel uitspeelt, ontvangt hij of zij aan het einde een speciale kortingscode die voor de volgende aankoop gebruikt kan worden.

WordPress van de gamification

De organisatie noemt OJOO ook wel de ‘wordpress van de gamification’. Hiermee wordt bedoeld dat de webstudio voor iedereen toegankelijk is, veel verschillende features heeft en gemakkelijk te gebruiken is voor iedereen die gamification wil toepassen. Iedereen kan er zonder technische kennis mee aan de slag, tegen een relatief lage prijs.

Hoe werkt het?
Ieder spel is min of meer opgebouwd uit dezelfde elementen, maar zijn volledig aan te passen naar eigen wens. Je begint met een introductie, daarna volgt het invullen van de verschillende levels (dit kunnen echte locaties zijn die je kunt aanduiden op de landkaart of punten die geactiveerd worden door bluetooth beacons). De laatste stap is het instellen van het design. Hierna kun je de game uploaden, waarna de game live staat in de OJOO app.

Een voorbeeld hiervan is de Schönbrunn Secret Tale game.

‘’We merken dat er steeds meer vraag komt naar het toepassen van game mechanics op van alles. Er zijn al veel organisaties uit de toeristische sector die spelen creëren, zowel grote organsiaties als Toerisme Vlaanderen, het Europees Parlement en verschillende grote steden als kleine organisaties zoals De Reuselhoeve in Noord-Brabant’’, laat Titouan weten. ‘’Gamification is een geweldig idee dat perfect past in het kader van de belevingseconomie en de consument als meerwaarde ervaart”.

Gerelateerde Berichten

  • Search: vinden en gevonden worden binnen travel met LinkedIn als connector

    Met persoonlijke data van zo'n 450 miljoen professionals in 200 landen in combinatie met data…

  • ITB2013: NFC en destination marketing

    Afgelopen vrijdag was ik bij een sessie over NFC en destination marketing. Voor diegenen die…

  • Travel en fashion leidend in m-commerce, maar wat converteert?

    Criteo’s laatste Travel Flash Report laat zien dat een derde van de bestellingen wereldwijd via een…

Categorie: Destinatiemarketing, Marketing Tags: games, gamification

Over Lynn Dekking

Lynn is laatstejaars studente Management Toerisme aan de NHTV Breda en heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in online marketing. Tijdens haar minor e-travel heeft zij kennis gemaakt met alle ins en outs op het gebied van e-mail-, social media- en zoekmachinemarketing. Op het moment voltooit zij de laatste fase van de studie in de vorm van een afstudeerstage bij TravelNext en schrijft zij tevens een onderzoeksscriptie omtrent de e-mailmarketing.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing reizen instagram Google Vakantiebeurs Social Media onderzoek reviews Booking.com hotels TUI Facebook TripAdvisor Airbnb Expedia travel KLM mobiel NHTV technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext