Ojoo is een platform waarmee je locatiegebonden games kan spelen en ook zelf kan maken en aanbieden. Die laatste mogelijkheid maakt het voor toeristische merken en andere organisaties mogelijk om storytelling in de bestemming tot leven te brengen en een echte mobiele ervaring te bouwen.

Een optimale ervaring ter plaatse is namelijk de basis van goede ‘aanbeveling’ marketing en meer en meer cruciaal voor toeristische merken. Maar het is echter niet goedkoop om een stadsspel of een digitale route met interactieve functionaliteiten aan te bieden. Alleen al het uitdenken van een creatief concept dat meer is dan een lijstje van points of interest is soms moeilijk. Verder moet je het game ontwikkelen voor verschillende operating systemen als je wilt dat het voor iedereen beschikbaar is. Ojoo pakt deze hindernissen in de reiswereld aan.

Play & create

In de “Ojoo play” afdeling kun je verschillende stadsgames & digitale routes downloaden en gebruiken. Je vindt er momenteel al heel wat stadswandelingen, zoektochten, city games, audiotours en thematische kaarten in verschillende Vlaamse steden. Er wordt voortdurend content toegevoegd.

ojoo play

Met “Ojoo create” kun je gemakkelijk zelf stadsgames, digitale routes en thematische kaarten aanmaken en aanbieden. Vergelijk het met WordPress, maar dan voor de ontwikkeling van mobiele belevingen op je smartphone.

ojoo create

Meer dan lijstjes

Apps met lijstjes & reviews van restaurants, cafés en attracties zijn er in overvloed. Ze zijn zinvol & bruikbaar, maar slechts zelden vertellen ze het verhaal van een merk of gaan ze echt in interactie met de gebruiker. Met de Ojoo app kun je -out-of-the-box- heel wat interactieve functionaliteiten inzetten in de creatie van je eigen game of route: GPS functionaliteiten, quizzen, puzzels, foto opdrachten, audio en video. De focus ligt duidelijk op de creativiteit om de beleving van de toerist te verbeteren en de mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt. Geen enkele mogelijkheid is over het hoofd gezien om meer beleving aan een digitale route toe te voegen of gewoon ronduit een stadsspel te creëren.

ojoo app

Helemaal mobiel… ook de creatie

Uniek aan Ojoo is dat je een route helemaal met je smartphone kunt maken terwijl je zelf als maker het traject afwandelt of fietst: plaatsen op de kaart aanduiden terwijl je er staat, foto’s nemen en invoeren. Zo wordt de creatie heel belevingsgericht. Ook tekst en uitleg kun je op het moment zelf met de drag and drop editor op je smartphone invoeren ofwel daarna via de web editor op je computer.

Voor iedereen en overal

Alle games zijn offline te gebruiken. De technologie werkt ook perfect indoor. Wil je dus een digitale route of game maken die in een museum of attractie kan gebruikt worden, dan kun je hiervoor ook Ojoo inzetten.

De app is zodanig uitgebouwd dat het op alle OS en smartphones werkt. Je hoeft ook niet te wachten op goedkeuring van het OS. De routes en games die je maakt zijn direct beschikbaar in elk operating system.

Case: Lichtfestival Gent

De organisatie van het lichtfestival in Gent besloot laatst om Ojoo te gebruiken om de toeristen digitaal door de stad te leiden tijdens dit schitterende festival. In dit geval werden de meer dan 40 locaties van het parcours met lichtkunstwerken door het team van Ojoo ingevoerd. Slechts enkele dagen na die beslissing was de app voor alle smartphones beschikbaar. Uiteindelijk gebruikten meer dan 13.000 bezoekers de app gedurende één weekend. Er waren geen performance problemen te merken. Een tevredenheidsenquête leverde goeie resultaten op. Enkele terugkerende opmerkingen rond gebruiksvriendelijkheid worden aangepakt om Ojoo verder te optimaliseren.

In de Ojoo app of je eigen branded app

“Ojoo create” is vanaf begin maart beschikbaar. Aanbieders kunnen er voor kiezen om hun stadsgames en routes beschikbaar te maken in de Ojoo app. Er zijn verschillende maandelijkse betaalplannen afhankelijk van het aantal games dat je wilt creëren en de functionaliteiten die je nodig hebt. In de begin fase is deze optie gratis. Organisaties kunnen hun content ook in een eigen branded app aanbieden.

Ojoo groeit gestaag en heeft de ambitie om de komende jaren organisaties over heel de wereld helpen om hun stadsgames en routes aan te bieden.