Jeremy Wertheimer, Vice President van Google Travel heeft gisteren een blog gepost met daarin een overzicht van de mijlpalen die Google afgelopen jaar heeft bereikt in het kader van Google Travel. Hij sluit veelbelovend af met de zin: “We think you’ll love what we have coming your way in 2013”. En ik ben inderdaad benieuwd wat zij met al hun nieuwe aanwinsten in het jaar gaan doen!

“De juiste informatie op het juiste moment”

Wertheimer geeft aan dat Google Travel als uiteindelijke doel heeft: “We helpen reizigers de moeilijkheid uit het plannen te halen en hen een makkelijke manier te bieden om de juiste informatie te vinden die ze nodig hebben om hun volgende reis te kunnen plannen.”

Emile noemde in zijn blogposting ‘2012 in review(s)’ al enkele grote stappen die Google afgelopen jaar heeft gezet, waaronder de overname van Frommer’s. Maar Wertheimer zelf geeft een kort overzicht van wat Google in 2012 allemaal heeft gedaan om het de reiziger daadwerkelijk gemakkelijker te maken om een reis te plannen.

flight-explorer

De introductie van Flight Explorer waarbij de reiziger live de prijzen van vluchten naar meerdere destinaties tegelijkertijd kan bekijken. De uitbreiding van Google Flights met vluchten naar destinaties over de hele wereld en Hotel Finder met hotels in onder andere Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje. Ook mobiel heeft afgelopen jaar volgens Wertheimer aandacht gekregen bij Google, om de reiziger ‘on-the-go’ zo goed mogelijk te kunnen bedienen.

Volledige producten voor de reiziger

Met een overname van Frommer’s en Zagat in hun broekzak het afgelopen jaar, is Google natuurlijk al lang niet meer ‘gewoon’ een zoekmachine. Google lijkt de content van hun eigen reis websites meer te integreren en een grotere rol te laten spelen in hun producten. Naar mijn idee zijn dit ontwikkelingen waarbij organisaties uit de reisbranche serieus hun kansen en bedreigingen moeten overwegen.

Bijvoorbeeld de ontwikkeling dat Google de content van Zagat integreerd in Hotel Finder om met deze reviews en voorzieningen een vollediger beeld weer te geven van het hotel voor de reiziger.

hotel-finder

Zo kunnen bijvoorbeeld de Frommer’s pagina’s worden aangevuld met de gegevens uit Google Flights, Places of Hotel Finder om op die manier een completer product aan te kunnen bieden aan de reizigers. Op die manier kan Google een totaalpakket aan de reizigers aanbieden die geen enkele andere speler aan kan bieden.

Interview met James van Thiel

Richard Kok van MissetHoreca.nl heeft op het TravelNext Congres onderstaand interview met James van Thiel, Industry Leader van Google Travel Nederland, opgenomen.

Dat belooft dus best wel wat voor 2013. Ik ben benieuwd naar wat Google in 2013 allemaal gaat doen in onze branche!