De aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen in de totale markt in 2012 opnieuw met 9% ten opzichte van het jaar daarvoor naar een totale jaaromzet van € 9,8 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. Reizen blijft daarin wederom het grootste segment en kent een eigen stijging van 4% naar € 3,8 miljard ten opzichte van 2011.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen, blijft het aantal online aankopen maar stijgen. Hiermee liggen er via het online kanaal nog voldoende kansen voor de ondernemers in de retailbranche.”

Aantal kopers neemt met 400.000 toe

Het aantal online kopers neemt nog altijd toe. In 2012 hebben 10,58 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Een stijging van 4% in vergelijking met een jaar geleden. De aanwas van nieuwe kopers vlakt wel af; in 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht.

Aantal bestellingen per online koper neemt toe

In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8% meer dan een jaar geleden. Carlos Mendes Aguiar, directeur PostNL Retail & E-Commerce Services: “Dit groeipercentage zien we ook terug in het pakkettenvolume van PostNL. De toename in aantal bestellingen blijven de motor van de online markt. Vroeger kwam dit door nieuwe online kopers, nu door groei in frequentie. Dit wordt natuurlijk ook gestimuleerd door groeiende multichannel activiteiten van retailers”. Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling. Consumenten besteden € 111 per order, 4% minder dan in 2011.

Schermafbeelding 2013-04-02 om 14.34.17

4% groei in de online reismarkt

Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling, dit segment blijft dan ook het grootste segment binnen de online markt. Online Reizen groeit in 2012 met 4% naar een jaaromzet van € 3,8 miljard.

segment reizen

De grootste stijgers zijn in 2012 speelgoed (+28%, € 83 miljoen), muziek/downloads (+27%, € 103 miljoen) en huis&tuin (+23% naar € 158 miljoen).

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Relatief nieuwe segmenten zijn bezig met een inhaalslag. Een toenemend aanbod, de groei van het mobiele kanaal, scherpe prijzen en een groter vertrouwen in online aankopen zorgen ervoor dat de consument steeds vaker de weg naar webwinkels uit zowel traditionele als sterk opkomende segmenten weet te vinden.”

Verwachtingen 2013

In 2013 wordt een groei van 8% van de online markt verwacht naar een jaaromzet van €10,5 miljard. Consumenten zullen steeds vaker en meer online gaan bestellen. Dit wordt veroorzaakt door drie factoren.

  1. Ten eerste zorgen snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures voor een groei van het aantal bestellingen.
  2. Daarnaast draagt de sterke opkomst van het mobiele kanaal (tablets en smartphones) bij aan de groei in volume. Consumenten zijn steeds meer online en gebruiken het mobiele kanaal (tablet en smartphone) steeds vaker om producten en winkels te vinden en direct een online aankoop te doen.
  3. De beschikbaarheid en overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (winkel, internet en mobiel) zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor internet als transactiekanaal.

Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “In 2017 verwachten we dat de totale markt voor online consumentenbesteding fors is gestegen. De markt voor online producten zal daarmee ruim 10% aandeel beslaan van de totale detailhandel in Nederland (food + non food)”.

Ed Nijpels: “We kijken graag vooruit. Met het Shopping 2020 project voorspellen we hoe de consument zich gaat gedragen in de toekomst en of de stijging van online consumentenbestedingen door blijft zetten”.

Bekijk hier [PDF] de totale infographic van de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2.

Bron: Thuiswinkel.org