• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Groei online reismarkt 4% naar € 3,8 miljard

2 april 2013 door Annelies Hulshof

De aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen in de totale markt in 2012 opnieuw met 9% ten opzichte van het jaar daarvoor naar een totale jaaromzet van € 9,8 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. Reizen blijft daarin wederom het grootste segment en kent een eigen stijging van 4% naar € 3,8 miljard ten opzichte van 2011.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen, blijft het aantal online aankopen maar stijgen. Hiermee liggen er via het online kanaal nog voldoende kansen voor de ondernemers in de retailbranche.”

Aantal kopers neemt met 400.000 toe

Het aantal online kopers neemt nog altijd toe. In 2012 hebben 10,58 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Een stijging van 4% in vergelijking met een jaar geleden. De aanwas van nieuwe kopers vlakt wel af; in 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht.

Aantal bestellingen per online koper neemt toe

In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8% meer dan een jaar geleden. Carlos Mendes Aguiar, directeur PostNL Retail & E-Commerce Services: “Dit groeipercentage zien we ook terug in het pakkettenvolume van PostNL. De toename in aantal bestellingen blijven de motor van de online markt. Vroeger kwam dit door nieuwe online kopers, nu door groei in frequentie. Dit wordt natuurlijk ook gestimuleerd door groeiende multichannel activiteiten van retailers”. Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling. Consumenten besteden € 111 per order, 4% minder dan in 2011.

Schermafbeelding 2013-04-02 om 14.34.17

4% groei in de online reismarkt

Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling, dit segment blijft dan ook het grootste segment binnen de online markt. Online Reizen groeit in 2012 met 4% naar een jaaromzet van € 3,8 miljard.

segment reizen

De grootste stijgers zijn in 2012 speelgoed (+28%, € 83 miljoen), muziek/downloads (+27%, € 103 miljoen) en huis&tuin (+23% naar € 158 miljoen).

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Relatief nieuwe segmenten zijn bezig met een inhaalslag. Een toenemend aanbod, de groei van het mobiele kanaal, scherpe prijzen en een groter vertrouwen in online aankopen zorgen ervoor dat de consument steeds vaker de weg naar webwinkels uit zowel traditionele als sterk opkomende segmenten weet te vinden.”

Verwachtingen 2013

In 2013 wordt een groei van 8% van de online markt verwacht naar een jaaromzet van €10,5 miljard. Consumenten zullen steeds vaker en meer online gaan bestellen. Dit wordt veroorzaakt door drie factoren.

  1. Ten eerste zorgen snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures voor een groei van het aantal bestellingen.
  2. Daarnaast draagt de sterke opkomst van het mobiele kanaal (tablets en smartphones) bij aan de groei in volume. Consumenten zijn steeds meer online en gebruiken het mobiele kanaal (tablet en smartphone) steeds vaker om producten en winkels te vinden en direct een online aankoop te doen.
  3. De beschikbaarheid en overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (winkel, internet en mobiel) zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor internet als transactiekanaal.

Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “In 2017 verwachten we dat de totale markt voor online consumentenbesteding fors is gestegen. De markt voor online producten zal daarmee ruim 10% aandeel beslaan van de totale detailhandel in Nederland (food + non food)”.

Ed Nijpels: “We kijken graag vooruit. Met het Shopping 2020 project voorspellen we hoe de consument zich gaat gedragen in de toekomst en of de stijging van online consumentenbestedingen door blijft zetten”.

Bekijk hier [PDF] de totale infographic van de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2.

Bron: Thuiswinkel.org

Gerelateerde Berichten

  • Reizen blijft grootste segment: Groei online verkoop 9%

    Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet…

  • Online boekingen naar record deze zomer: € 41,5 miljard

    De online boekingen bij reisbureaus, vliegmaatschappijen, hotels en autoverhuur-services breken deze zomer alle records. Dit…

  • Reizen blijft het grootste segment binnen de online markt

    De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is in 2011 gestegen…

Categorie: Destinatiemarketing, E-commerce

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Steven van Belleghem op Emesa Connect: "Het succes van online ligt voor 90% offline" - TravelNext schreef:
    10 april 2013 om 13:33

    […] terwijl andere delen van de branche bloeien. Zo sluiten er nog steeds reisbureau’s, terwijl de online reismarkt groeit. ‘Survival of the fittest’ noemde Darwin dat, natuurlijke selectie. Worden je […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen TripAdvisor onderzoek Expedia Airbnb hotels instagram reviews mobiel NHTV Google TUI Social Media Booking.com Vakantiebeurs KLM travel Facebook technologie destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext