De start van het nieuwe jaar.. en het moment dat grote reisorganisaties en databureaus met trends en voorspellingen voor het reizen in 2024. Opvallende trend? Het zogenoemde set-jetting, ofwel: het nareizen van je favoriete film, serie of show.

’20% van de Nederlandse reizigers gebruikt film en tv als bron voor reisinspiratie. Reizigers omarmen de culturele tijdsgeest en stappen in de schoenen van hun favoriete personage,’ zo schrijft vergelijkingswebsite Skyscanner ter toelichting haar meest recente Reistrendrapport.

Al gaat het hierboven om een nationaal onderzoek, is dit fenomeen niet iets typisch Nederlands. International wordt het steeds vaker gezien dat cinema als Bridgerton (Windsor, Bath en Londen), Game of Thrones (Kroatië), Gladiator 2 (Malta) of Emily in Paris hun kijkers inspireren met bijzondere locaties en kenmerkende sfeer. Zodanig, dat er na afloop veel meer tickets naar deze bestemmingen verkocht worden. Na het recente seizoen van Wie is de Mol skyrockte de verkoop naar het Oost-Europese ‘gastland’ Albanië, en refereren reisaanbieders op hun website nog steeds naar de locaties in de spelshow.

Meer dan ooit

Ook het wereldwijde reistechnologiebedrijf Expedia voorspelde dat reizigers in 2023 hun inspiratie verzamelen op het witte doek, waarbij meer dan de helft van de ondervraagde aangaf een reis naar een bestemming te hebben geboekt die ze eerder spotten in een show of film. Een nieuwe enquête onder 20.000 reizigers wees ook voor dit jaar vergelijkbare cijfers en verwachtingen uit. Een vierde van de respondenten gaf hierbij aan dat shows en films meer invloed hebben op hun reisplannen dan ooit tevoren, meer dan Instagram, TikTok of podcasts.

Veel reisaanbieders, waaronder enkele Nederlandse, spelen op deze trend in door themareizen aan te bieden, óf bezoekjes aan voormalig setlocaties van bekende series en films aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een rit in Jacobite Steam Train (de iconische ‘Hogwarts Express’ uit Harry Potter).

Dit jaar

Welke grote shows staan er dit jaar op de planning? Het nieuwe seizoen van ‘White Lotus’ wordt naar verwachting een koploper en speelt zich ditmaal af in Thailand, seizoen twee van Wednesday (Addams, red.) zal naar verwachting opnieuw de spotlight op Roemenië zetten en wie weet hoeveel Korea-reizigers in spé geinspireerd raken door Squid Game 2.

Benieuwd naar andere reistrends 2024? Die lees je hier!

Beeld © Gelia / Shutterstock