Enkele maanden geleden heeft Facebook haar hashtags geïntroduceerd. Sommige merken zijn al druk bezig om deze hashtags op Facebook langzaamaan te integreren in hun marketing campagnes. De één lijkt dit met meer succes te doen dan de andere. Waar moet je nou op letten als je hashtags kiest voor je nieuwe campagne? Moet je eigenlijk wel hashtags op Facebook gebruiken?

#facebook

Twitter en Facebook zijn twee verschillende dingen

Dat het niet hetzelfde platform is, dat snappen we allemaal wel, daarom moeten we ze ook niet op dezelfde manier gebruiken. Ten eerste is bijvoorbeeld de snelheid van beide platformen zeer verschillend. Op Twitter spelen hashtags al tijden een belangrijke rol in het bij elkaar houden van gesprekken. Aan de andere kant gaat de berichten stroom op Facebook een stuk trager en zijn de interacties persoonlijker en vaker met personen die de gebruiker daadwerkelijk kent.

Daarnaast kent slechts een kleine fractie van de berichten op Facebook een ‘openbare’ privacy-instelling, op Twitter is dit andersom. Dit betekent dat een Facebook-bericht dat met de # wordt gedeeld op Twitter voor een groot publiek zichtbaar is, andersom is het bericht op Facebook vaak voor slechts eigen ‘friends’ zichtbaar.

Simpliflying adviseert daarom om wel Facebook hashtags te gebruiken, maar niet in precies dezelfde vorm zoals dat eerder op Twitter gedaan werd. De tags op Twitter zijn daarom niet direct bruikbaar op Facebook. Wel kunnen de twee platforms gecombineerd worden in nieuwe campagnes, waarbij een hashtag wordt gekozen die voor beide platforms goed werkt.

Uitbreiden van bestaande Twitter campagnes

Eén manier waarop hashtags in Facebook worden gebruikt door marketeers is als uitbreiding van de bestaande campagnes op Twitter. Een goed voorbeeld hiervan is Air New Zealand’s #NoTagToLondon campagne waar dezelfde hashtag wordt gebruikt voor zowel plaatsing op Facebook als op Twitter. Hierbij is het voordeel dat elke Tweet die gedeeld wordt op Facebook deel zal uit maken van hetzelfde gesprek over het merk en de Tweet op Facebook ook zal bijdragen aan de campagne.

Geen merknamen in hashtag

Wat Simplyflying adviseert aan reismerken is om geen merknamen in de tag te gebruiken op Facebook (zoals #QantasLuxury) maar een opzichzelfstaande tag te kiezen die deel kan uit maken van een bepaald gesprek tussen klanten.

Bestemmingen of bestaande activiteiten een hashtag geven

Twee bijzonder effectief hashtag cases die Simpliflying zag op Facebook waren de opname van nieuwe bestemmingen bij bestaande organisaties als #LAX (Los Angeles’ luchthaven) of #Parijs. Of zoals Delta doet: de hashtags aan laten sluiten bij bestaande communicatie onderdelen op Facebook zoals #ThrowBackThursdays wanneer ze vintage beelden laat zien, uitsluitend op donderdag.

delta

Interessante tips zijn ook te vinden op Frankwatching. Maar waar ik vooral erg benieuwd naar ben, gebruikt jouw organisatie hashtags op Facebook? Hoe dan precies en hebben ze een merkbaar effect op je doelstellingen?

Bron: Simpliflying