• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hashtags op Facebook, (hoe) gebruik je die?

30 september 2013 door Annelies Hulshof

Enkele maanden geleden heeft Facebook haar hashtags geïntroduceerd. Sommige merken zijn al druk bezig om deze hashtags op Facebook langzaamaan te integreren in hun marketing campagnes. De één lijkt dit met meer succes te doen dan de andere. Waar moet je nou op letten als je hashtags kiest voor je nieuwe campagne? Moet je eigenlijk wel hashtags op Facebook gebruiken?

#facebook

Twitter en Facebook zijn twee verschillende dingen

Dat het niet hetzelfde platform is, dat snappen we allemaal wel, daarom moeten we ze ook niet op dezelfde manier gebruiken. Ten eerste is bijvoorbeeld de snelheid van beide platformen zeer verschillend. Op Twitter spelen hashtags al tijden een belangrijke rol in het bij elkaar houden van gesprekken. Aan de andere kant gaat de berichten stroom op Facebook een stuk trager en zijn de interacties persoonlijker en vaker met personen die de gebruiker daadwerkelijk kent.

Daarnaast kent slechts een kleine fractie van de berichten op Facebook een ‘openbare’ privacy-instelling, op Twitter is dit andersom. Dit betekent dat een Facebook-bericht dat met de # wordt gedeeld op Twitter voor een groot publiek zichtbaar is, andersom is het bericht op Facebook vaak voor slechts eigen ‘friends’ zichtbaar.

Simpliflying adviseert daarom om wel Facebook hashtags te gebruiken, maar niet in precies dezelfde vorm zoals dat eerder op Twitter gedaan werd. De tags op Twitter zijn daarom niet direct bruikbaar op Facebook. Wel kunnen de twee platforms gecombineerd worden in nieuwe campagnes, waarbij een hashtag wordt gekozen die voor beide platforms goed werkt.

Uitbreiden van bestaande Twitter campagnes

Eén manier waarop hashtags in Facebook worden gebruikt door marketeers is als uitbreiding van de bestaande campagnes op Twitter. Een goed voorbeeld hiervan is Air New Zealand’s #NoTagToLondon campagne waar dezelfde hashtag wordt gebruikt voor zowel plaatsing op Facebook als op Twitter. Hierbij is het voordeel dat elke Tweet die gedeeld wordt op Facebook deel zal uit maken van hetzelfde gesprek over het merk en de Tweet op Facebook ook zal bijdragen aan de campagne.

Geen merknamen in hashtag

Wat Simplyflying adviseert aan reismerken is om geen merknamen in de tag te gebruiken op Facebook (zoals #QantasLuxury) maar een opzichzelfstaande tag te kiezen die deel kan uit maken van een bepaald gesprek tussen klanten.

Bestemmingen of bestaande activiteiten een hashtag geven

Twee bijzonder effectief hashtag cases die Simpliflying zag op Facebook waren de opname van nieuwe bestemmingen bij bestaande organisaties als #LAX (Los Angeles’ luchthaven) of #Parijs. Of zoals Delta doet: de hashtags aan laten sluiten bij bestaande communicatie onderdelen op Facebook zoals #ThrowBackThursdays wanneer ze vintage beelden laat zien, uitsluitend op donderdag.

delta

Interessante tips zijn ook te vinden op Frankwatching. Maar waar ik vooral erg benieuwd naar ben, gebruikt jouw organisatie hashtags op Facebook? Hoe dan precies en hebben ze een merkbaar effect op je doelstellingen?

Bron: Simpliflying

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: Facebook, hashtags

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing TUI mobiel Social Media instagram reizen reviews hotels Airbnb KLM TripAdvisor Booking.com Vakantiebeurs Expedia NHTV travel onderzoek Google Facebook technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring