• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het handboek voor destinaties om te gaan samenwerken met bloggers!

7 mei 2014 door Isabel Mosk

Er zijn al een aantal artikelen over reisbloggers geschreven en over samenwerkingen tussen bloggers en destinaties. Echter, ik ben nog geen blog tegengekomen dat het samenwerken met bloggers in zijn volledigheid behandeld. Vandaar dat ik het niet kon laten om zelf een poging te wagen!

Waarom samenwerken met bloggers?

Tegenwoordig is het een trend om met bloggers samen te werken. In mijn vakgebied word je overladen met bloggers die bestemmingen benaderen voor “gratis” reisjes, overnachtingen, stedenkaarten, vervoer, etc. Andersom zie ik bloggers veelvuldig benaderd worden door verkeersbureaus en DMO’s. Fijn om te zien dat deze twee partijen elkaar na jaren hebben gevonden, want het heeft eventjes geduurd voordat de Nederlandse reisindustrie bloggers serieus nam. Wat mij opvalt is dat er grote verschillen zijn hoe destinaties met bloggers omgaan. Voor de ene DMO is samenwerken met bloggers een onderdeel van hun marketingstrategie en de andere DMO ziet dit als een “nieuwe” persreis. DMO’s die social hebben omarmd, gaan veel innovatiever met bloggers om en zien hier ook meer kansen liggen. Enkele voorbeelden van bestemmingen die hier naar mijn mening goed mee omgaan zijn:

• Toerisme Oostende heeft bloggers en Instagrammers betrokken bij het creëren van hun jaarlijkse brochure. De brochure staat in het teken van “social content” en is samengesteld aan de hand van de ervaringen, tips en Instagram foto’s van de bloggers. Hierdoor vertellen influencers het verhaal van Oostende wat veel geloofwaardiger overkomt.

• Voor Toerisme Ierland was Instragrammer Eelco Roos het gezicht van hun Facebookcampagne in Nederland. Toerisme Ierland ziet de meerwaarde in het samenwerken met een Instagrammer die perfect aansluit bij hun product. Eelco zegt het volgende over zijn samenwerking:

“De samenwerking met Toerisme Ierland was fantastisch. Ik kreeg de mogelijkheid mijn gezin mee te nemen, en zo Ierland te laten zien als ideale bestemming ook met je gezin. Er stond een auto voor ons klaar waarmee we een bijzondere roadtrip langs de kust van Noord-Ierland konden maken. In de ‘itinerary’ had men rekening gehouden met 2 jonge kinderen, wat het ‘werk’ voor mij makkelijker maakte. Wij praten inmiddels over een nieuwe samenwerking in 2014, omdat 2013 zo succesvol was.”

Foto van Eelco Roos, @Croyable

Foto van Eelco Roos in Ierland, @Croyable op Instagram

• Toerisme Vlaanderen voert een conversatie strategie, samenwerken met influencers is een fundamenteel onderdeel van hun strategie geworden. Met campagnes als “Flanders is a festival” kiezen zij bewust voor niche marketing binnen hun destinatiemarketing strategie. Zij zijn dé eerste bestemming in Europa die niet alleen de potentie ziet in samenwerkingen met reisbloggers, maar met name ook in samenwerkingen met niche-bloggers; muziek, food, fotografie, fashion etc. Toerisme Vlaanderen doet dit niet alleen. Ze werken samen met partners uit de industrie om deze strategie uit te rollen. In samenwerking met Antwerpen Toerisme en Congressen hebben zij als eerste destinatie een Internationale Fashion blogreis omarmd. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat Antwerpen van de 44ste plek in 2011, naar de 11de in 2012 en de 9de plek in 2013 is gestegen op de Global Language Monitor voor Fashion steden.

• Toerisme en Events Queensland heeft een campagne gelanceerd, #Room753, waar ieder week een andere blogger een gepersonaliseerde reis en kamer krijgt aangeboden om Queensland in alle vrijheid te ontdekken. Zij gaan zo ver dat de reis en kamer op geheel aansluit bij de wensen en behoeften van de blogger. Dit weet de blogger overigens niet van tevoren. Ze weten dan ook niet wat hen overkomt op het moment dat zij arriveren. Zie de video van Blogger Rob van Stop Having a Boing Life over zijn ervaring!

Wanneer werk je samen met bloggers?

Dit zijn maar een aantal voorbeelden hoe je als bestemming met bloggers kan samenwerken. Maar wanneer werk je dan met bloggers samen? Simpel: dat hangt geheel van je doelstelling af. Wat wil je bereiken en kunnen bloggers hier een rol in spelen. Regelmatig zie ik bestemmingen met bloggers samenwerken omdat dit een opkomende “trend” is. Het dient een win-win situatie te zijn voor de blogger en de bestemming. Het gevolg is dan ook dat DMO’s soms teleurgesteld zijn met het resultaat. Weten wat je wilt bereiken en je verwachting uitspreken naar elkaar is de basis van een goede samenwerking. Het creëren van lange termijn relaties met bloggers is een cruciaal onderdeel van het lange termijn succes van je blogreizen en/of campagnes. En dit doe je door contact te zoeken en de conversatie aan te gaan met deze personen. Met journalisten houd je het contact ook warm, dit is niet anders met bloggers. Sociale media maken dit alleen maar makkelijker.

Ook zie ik regelmatig dat DMO’s geen gebruik maken van de content mogelijkheden. Bij traditionele persreizen werd er een artikel geschreven en dan zat de klus erop. Voor, tijdens en na de blogreis wordt er veel content gecreëerd. Wat doe je met al deze content als bestemming? Blogreizen kunnen een onderdeel zijn van je contentstrategie en geïntegreerd worden in je contentkalenders. Er liggen zoveel kansen! En dan heb ik het nog niet eens gehad over meten en monitoren. Er zijn tegenwoordig zoveel monitoring tools die het meten en tracken van content zoveel makkelijker maken. Deze tools bieden alle data voor het meten van het daadwerkelijk bereik, het identificeren van influencers en ga zo maar verder.

Maar hoe selecteer je de dan de juiste bloggers? Wij hebben 9 selectiecriteria gedefinieerd voor het selecteren van bloggers. Deze criteria passen wij toe bij een blogreis, maar ook als bloggers ingezet worden als onderdeel van een campagne. Deze selectiecriteria zorgen voor een efficiëntere en effectiever inzet van bloggers.

Als ik nog iets gemist hebt in deze blog, dan hoor ik het graag! Samen kunnen we ervoor zorgen dat bloggers en hun content op de juiste manier worden ingezet.

Gerelateerde Berichten

  • Marketeers in de ogen kunnen kijken: destinaties en social influencers

    Van Isabel Mosk, directrice van Think! en blogger op ons platform weten we dat het…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: bloggers, destinatiemarketing, Isabel Mosk, Think! Social Media

Over Isabel Mosk

Isabel is online strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa's Stories helpt ze toeristische organisaties het strategische pad uit te stippelen en de unieke ervaringen & verhalen in kaart te brengen. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker in online marketing binnen de reisindustrie. Ze spreekt op (inter)nationale congressen over haar vakgebied én passie reizen. Haar reisverhalen deelt ze op haar persoonlijke blog Stories & Stamps en ze is co-founder van de reisblog Vive Le Voyage . Haar ultieme droom is om kinderen die niet kunnen reizen de beleving te geven van een reis.

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruby Stroo zegt

    13 februari 2015 om 07:54

    Hallo!
    Wauw, wat hebben jullie een leuke site zeg! Echt ons ding, we houden erg van reizen. Wij zijn Ruby en Raven. We zijn net nieuw als blogger voor deze blog maar hebben al wel ervaring. We willen graag een goed, nieuw begin. Toen kwamen we dit tegen en dat zien we wel als een uitdaging! Laat het maar weten

    Groetjes,
    Ruby Stroo & Raven de Smit

Trackbacks

  1. Social Media Week Rotterdam x TravelNext: wrap-up - TravelNext schreef:
    26 september 2014 om 10:16

    […] haar livestream noemt ze twee blogs die je hier kunt terugvinden: het handboek voor destinaties die met bloggers willen samenwerken en de negen selectiecriteria voor goede […]

  2. Marketeers in de ogen kijken: destinaties en social influencers - TravelNext schreef:
    4 oktober 2014 om 12:51

    […] Je vindt ze online, maar moet wel enorm je best doen met Google. De negen selectiecriteria en het handboek om als destinatie met bloggers samen te werken kunnen je daar zeker bij […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen technologie Facebook Airbnb travel Booking.com reviews TripAdvisor Vakantiebeurs NHTV Google Expedia onderzoek mobiel KLM destinatiemarketing Social Media hotels instagram TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring