Zweden staat er al een tijdje om bekend dat zij hun nationale twitteraccount wekelijks door geven aan een inwoner van Zweden. Zij krijgen de schone taak om het land te vertegenwoordigen tegenover de meer dan 41.000 volgers die het account op dit moment telt. Deze week zit er echter een bijzondere dame achter de knoppen van @sweden, en dat zorgt voor veel publiciteit. De NOS en Mashable meldden vanochtend al dat het mis leek te gaan bij de Curators of Sweden: degenen die het twitteraccount van @sweden uiteindelijk beheren en bepalen wie de volgende twitteraar wordt.
@sweden
Het idee achter het twitteraccount is dat niet één enkel persoon kan beschrijven hoe Zweden is en wat het land je te bieden heeft. Daarvoor moeten meerdere mensen aan het woord komen en wel, de burgers zelf, want die weten samen als de beste waarom je naar Zweden moet komen als toerist. Elke week is er dus een andere inwoner van Zweden gastauteur van het offciële twitter account van Zweden. Op het moment is de 27e gastauteur aan de slag gegaan om Zweden op haar manier te laten zien.
Sonja
En dit keer is de gastauteur Sonja, een bijzondere dame die niet vies is van het uiten van haar mening of het stellen van bijzondere vragen. En dan zeg ik het nog netjes, want als je maar door ratelt over hoe Joden te herkennen zijn of je kinderen aan kijkt en alleen maar kan denken aan hoe je vagina om hun nekje zat toen ze geboren werden, dan kun je je afvragen of we wellicht iets mis is in de bovenkamer. Na een blik op haar TL lijken sommige volgers van haar te houden, anderen vinden het walgelijk.
Curators of Sweden
VisitSweden, de bedenker van de campagne besluit niet in te grijpen ondanks alle kritiek. In het artikel op Mashable staat het volgende: “It’s very important for us to let everyone take a unique viewpoint,” Tommy Sollén, social media manager at VisitSweden, told The Wall Street Journal. “Every one of our curators is there with a different perspective.” Iedereen mag dus zijn of haar eigen standpunt innemen op het account.
Imagoschade?
Of er nu schade wordt berokkend aan het account en daarmee het imago van Zweden is voor nu de grote vraag. Uiteraard ben ik het er mee eens dat je niet moet gaan moderaten in de tweets en is het risico dat zoiets gebeurt er altijd als je de controle uit handen geeft.
Maar zou dit het imago van Zweden kunnen schaden en daarmee het doel van de DMO in de weg staan zoals @isabelmosk zich in onderstaande tweet af vraagt? Ik ben benieuwd jullie mening!
5 reacties
Ik geloof niet dat het imago geschaad word. Kijk hoe grote bekendheid ze hiermee gekregen hebben! Ik wed dat ze er heel wat volgers bij hebben. Mensen die nog helemaal niet bekend waren met Zweden, weten er nu meer van. En als er straks weer iemand aan de beurt is, kunnen ze weer leuke dingen over Zweden vertellen.
Ik ben heel benieuwd wat VisitSweden ervan vindt en hoe ze het ervaren (hebben). Imagoschade is een groot woord maar ik vind sommigen tweets wel ver gaan en denk dat het essentieel is om de juiste “ambassadors” in te zetten bij dergelijke campagnes.
De cualquier forma, solo tiene que repasar la agrupación superior de rechistes
y elija las categorías que más le agraden.