• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Het Twitteraccount van @sweden, slimme zet of niet?

13 juni 2012 door Annelies Hulshof

Zweden staat er al een tijdje om bekend dat zij hun nationale twitteraccount wekelijks door geven aan een inwoner van Zweden. Zij krijgen de schone taak om het land te vertegenwoordigen tegenover de meer dan 41.000 volgers die het account op dit moment telt. Deze week zit er echter een bijzondere dame achter de knoppen van @sweden, en dat zorgt voor veel publiciteit. De NOS en Mashable meldden vanochtend al dat het mis leek te gaan bij de Curators of Sweden: degenen die het twitteraccount van @sweden uiteindelijk beheren en bepalen wie de volgende twitteraar wordt.

@sweden

Het idee achter het twitteraccount is dat niet één enkel persoon kan beschrijven hoe Zweden is en wat het land je te bieden heeft. Daarvoor moeten meerdere mensen aan het woord komen en wel, de burgers zelf, want die weten samen als de beste waarom je naar Zweden moet komen als toerist. Elke week is er dus een andere inwoner van Zweden gastauteur van het offciële twitter account van Zweden. Op het moment is de 27e gastauteur aan de slag gegaan om Zweden op haar manier te laten zien.

Sonja

En dit keer is de gastauteur Sonja, een bijzondere dame die niet vies is van het uiten van haar mening of het stellen van bijzondere vragen. En dan zeg ik het nog netjes, want als je maar door ratelt over hoe Joden te herkennen zijn of je kinderen aan kijkt en alleen maar kan denken aan hoe je vagina om hun nekje zat toen ze geboren werden, dan kun je je afvragen of we wellicht iets mis is in de bovenkamer. Na een blik op haar TL lijken sommige volgers van haar te houden, anderen vinden het walgelijk.

Curators of Sweden

VisitSweden, de bedenker van de campagne besluit niet in te grijpen ondanks alle kritiek. In het artikel op Mashable staat het volgende: “It’s very important for us to let everyone take a unique viewpoint,” Tommy Sollén, social media manager at VisitSweden, told The Wall Street Journal. “Every one of our curators is there with a different perspective.” Iedereen mag dus zijn of haar eigen standpunt innemen op het account.

Imagoschade?

Of er nu schade wordt berokkend aan het account en daarmee het imago van Zweden is voor nu de grote vraag. Uiteraard ben ik het er mee eens dat je niet moet gaan moderaten in de tweets en is het risico dat zoiets gebeurt er altijd als je de controle uit handen geeft.

Maar zou dit het imago van Zweden kunnen schaden en daarmee het doel van de DMO in de weg staan zoals  @isabelmosk zich in onderstaande tweet af vraagt? Ik ben benieuwd jullie mening!

Gerelateerde Berichten

  • ARAG zet Twitter in voor vluchtcompensatie

    ARAG heeft deze week het Twitteraccount Flight Claim Scan (@flightclaimscan) gelanceerd. Het doel is om…

  • Hoe zet je social media in om van een zoeker een boeker te maken? Social Media Congres 2011

    Vandaag mocht ik ook zelf aan de slag om een presentatie te geven over hoe…

  • Slimme zet van Reismee.nl en Wereldwijzer

    De populaire reissite Wereldwijzer Reisforums en de reisblogservice ReisMee.nl hebben de handen ineengeslagen. Op de…

Categorie: Social media, Twitter Tags: @sweden, sonja, Twitter, Visitsweden

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Anni zegt

    13 juni 2012 om 19:10

    Ik geloof niet dat het imago geschaad word. Kijk hoe grote bekendheid ze hiermee gekregen hebben! Ik wed dat ze er heel wat volgers bij hebben. Mensen die nog helemaal niet bekend waren met Zweden, weten er nu meer van. En als er straks weer iemand aan de beurt is, kunnen ze weer leuke dingen over Zweden vertellen.

  2. Tessa zegt

    21 juni 2012 om 09:00

    Ik ben heel benieuwd wat VisitSweden ervan vindt en hoe ze het ervaren (hebben). Imagoschade is een groot woord maar ik vind sommigen tweets wel ver gaan en denk dat het essentieel is om de juiste “ambassadors” in te zetten bij dergelijke campagnes.

  3. Sammie zegt

    9 december 2015 om 12:43

    De cualquier forma, solo tiene que repasar la agrupación superior de rechistes
    y elija las categorías que más le agraden.

Trackbacks

  1. Destinatiemarketing, een aantal best practices - TravelNext schreef:
    19 juli 2012 om 10:33

    […] Het account kent inmiddels bijna 70.000 volgers. Of dat komt door opmerkelijke gevallen als Sonja zou ik niet weten, maar het zijn aardig wat […]

  2. Op bezoek bij een Zweed met visitaswede.com - TravelNext schreef:
    24 oktober 2012 om 11:55

    […] in het gebruiken van hun eigen inwoners als ambassadeurs voor het land. Zo kwamen ze eerder al met @Sweden en hebben ze nu Visitaswede.com bedacht. Ze springen duidelijk in op de trend social travel want […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Airbnb onderzoek Google mobiel Expedia Social Media hotels reizen destinatiemarketing reviews Booking.com Facebook TripAdvisor NHTV Vakantiebeurs KLM instagram TUI technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring