TBDI 2014, oftewel Travel Blogger Destination Italy, dat op 8-10 oktober in Rimini werd gehouden, vertegenwoordigde 100 top bloggers in de gebieden mode, cultuur, eten en reizen op de jaarlijkse TTG Italia Reisbeurs. Net als vorig jaar waren er diverse netwerksessies en bestond het programma uit leerzame presentaties die als doel hadden het bloggen verder te professionaliseren. Een aantal van de belangrijkste take-aways van de presentaties:

Conversatie

Waar vroeger vaak een eenzijdige interactie tussen bestemming/merken en consument plaatsvond, is er tegenwoordig veel meer een conversatie gaande, die voornamelijk online plaatsvindt. Bloggers kunnen aan deze conversatie bijdragen door onder andere: het creëren van content, social media, directe interactie met consumenten, het bouwen van een community door niche websites en het ontwikkelen van nieuwe marketing concepten en het bedenken van interessante modellen om dit te monetariseren. Voorbeelden van Succesvolle Blogger Campagnes: #LoveWinter, #Blogville, #MaltaIsMore, #MustLoveFestivals, #WeAreInPuglia

blogville2

Conversie

In vier fasen kan een blogger voor meer interactie en invloed op het besluitvormingsproces van de consument zorgen:

  1. pre-trip (een ‘opwarm’ post waarin de blogger zijn publiek laat weten waar de komende reis naartoe gaat, wat het reisschema is en eventueel vragen naar lezerstips)
  2. during the trip (de lezers op de hoogte houden via social media)
  3. post-trip (meer informatie verstrekken via een blog post, soms wel weken/maanden later voor verlengde publiciteit)
  4. post-trip campaign (zoals twitterchats of meet-ups waarin, in samenwerking met de bestemming, specifieke onderwerpen/vragen behandeld kunnen worden)

Community

Community’s zorgen voor relaties en loyaliteit. Dit is iets dat niet ‘afgekocht’ kan worden, dus bloggers moeten beter nadenken over hoe ze ervaringen met de community kunnen (laten) delen. Voorbeeld: #IGTravelThursday

Een aantal tips voor het versterken van een community:

  1. vertel persoonlijke verhalen, niet alleen van jezelf maar ook van mensen binnen je community
  2. zoek contact met mensen buiten je niche
  3. promoot interessante mensen binnen je community, dan doen ze dit ook terug
  4. creëer een langlopende hashtag die je community altijd kan gebruiken, met duidelijke regels, maar zonder dat het bijvoorbeeld een wedstrijd is.

communities

Content

  • Vraag lezers wat voor content ze willen hebben, maak dit vervolgens en deel het terug naar bijvoorbeeld Facebook. Engagement is de belangrijkste factor voor een goed presenterende Facebook page, dus zorg dat je content plaatst die mensen ook willen zien.
  • Wedstrijden zijn een goede manier om je content te laten delen, omdat mensen dit altijd graag met vrienden delen (al verkleinen ze hiermee hun eigen kansen). Hou een wedstrijd altijd simpel en gebruik een app (als Rafflecopter) om het legaal te houden.
  • Foto’s werken altijd er goed op Social Media. Ze zorgen voor hoge engagement, kunnen niet ‘ongezien’ worden en vertellen snel een verhaal Een goede foto draagt daarbij ook een emotie over.
  • Zorg dat je foto’s een duidelijke CTA (Call to Action) hebben door mensen te vertellen waarom ze erop moeten klikken. Wat is het voordeel voor de lezer? Dit is hetzelfde principe dat je bij blogtitels gebruikt, alleen moet je nu creatief zijn in het maken van beschrijvingen of ’teaser text’ op de afbeelding zelf.
  • Specifiek voor Pinterest geldt nog dat het platform echt meer een visuele ‘zoekmachine’ is dan een sociaal platform en dat je bij het ontwerpen van unieke content (wat trouwens maar in 20% van de gevallen gebeurd) goed moet kijken waar jouw publiek naar op zoek gaat:
  • Met gratis online ontwerpdiensten als canva.com, picmonkey.com en infogr.am is het nu heel eenvoudig je reisfoto’s een extra oppepper te geven.

Een blik op de toekomst

Er is een sterke groei de laatste jaren in de professionaliteit van bloggers. Zo zijn er diverse (reis)blog conferenties, een groeiend aantal blognetwerken en groepsinitiatieven, het niche/lokale taal bloggen is in opkomst, er worden steeds meer producten door bloggers ontwikkeld en we zien steeds meer innovatieve manieren van samenwerking met merken en bestemmingen.

Wat bloggers graag meer zien is feedback van cliënten. Laat als bestemming/merk weten wat je boodschap naar de consument is, zodat de blogger dat kan uitdragen. Geef ze wel de vrijheid om dit op hun eigen manier te doen, zodat het aanspraak bij hun specifieke publiek heeft.

Bloggers moeten op hun beurt beter de statistieken bekijken om te zien wat wel en niet werkt. Te weinig bloggers doen dit! Tegenwoordig hebben zowel Facebook, Twitter als Pinterest deze optie en hier kun je absoluut je voordeel mee doen.