Picture perfect foto’s of stockfoto’s gebruiken bij je marketinguitingen die totaal niet aansluiten bij de realiteit van de setting, bestemming of hotel. Wat mij betreft kom je hier als marketeer anno 2015 niet meer mee weg maar hoe lang duurt dat nog voor dat ook de consument dit volledig inziet? In dit blog een uiteenzetting vanuit verschillende perspectieven op authentieke foto’s.
- De DMO: Aruba Toerisme steekt de draak met stockfoto’s
De conversatie over het gebruiken van stockfoto’s is de afgelopen weken aardig aangewakkerd door de stunt van Aruba Toerisme. Zij hebben met een slimme actie de draak gestoken met paradijselijke strandfoto’s. Ze zetten een fotograaf aan het werk met het maken van foto’s van de ‘ mooiste Arubaanse stranden’. Deze werden rechtenvrij geüpload naar de stockfotobanken. Daarna was het wachten tot de foto’s verschenen. Wat voorspeld werd gebeurde exact! Bij promotionele uitingen van Florida tot aan de Britse Maagdeneilanden; voor maar liefst 12 destinaties werden de Arubaanse stranden ingezet. Aruba Toerisme slaat nu terug met deze video!
- Facebook: authentieke foto’s gebruiken in Ads op timeline
Op Emerce #Etravel raadde Dorianne Richelle namens Facebook ook aan om authentieke foto’s te gebruiken in je Facebook advertenties. Facebook is door travel omarmd als advertentiekanaal, maar vergeet niet dat je je in een privé gedeelte van een persoon adverteert. Daarom: “Gebruik niet tien-uit-een-dozijn stockfoto’s van Santorini, die je grootste concurrent ook in zijn advertenties gebruikt. Als je dit beeld niet voorhanden hebt kun je dit ook gemakkelijk zelf maken. Neem bijvoorbeeld een uitzichtfoto van het strand en photoshop hier pijltjes in met hoeveel minuten het lopen is.” Aldus Dorianne. Lees mijn hele blog op ensanne.nl
- De Travelblogger: persoonlijke ervaringen en passie delen.
Travelblogger Henriette vertelde laatst ook in haar veelbesproken en gelezen blogpost: Reisblog een passie, commercieel of een combi?’ dat het voor haar enorm belangrijk is eigen foto’s te delen. Want, zo schrijft Henriette: “Ooit is mij eens gevraagd of ik de foto’s in een bepaald blog die ik zelf had gemaakt wilde vervangen door stockfoto’s met prachtige bloemen erop. Tuurlijk, die foto’s waren veel mooier maar ik was op de bestemming in maart en dan zijn er geen bloemen dus plaats ik het ook niet. Alles op mijn blog is van mij tenzij ik een bestemming aankondig waar ik nog nooit ben geweest, maar dan probeer ik altijd eerst een blogger of vriend of vriendin te vinden die er is geweest waarvan ik met vermelding een foto mag gebruiken.”
- De hotelketen/touroperator: plaatjes die verkopen
Voor een hotelketen/touroperator is het een uitdaging om foto’s te vinden die én authentiek zijn én ”verkopen”. Het 1888 hotel in Sydney heeft hier al ruim 2 jaar een goede balans in gevonden. In de loop der tijd zijn ze namelijk het Instagramhotel van de wereld geworden.
- De Consument: Waar voor je geld.
Als consument ben je natuurlijk gebaat bij realistische foto’s. De meeste consumenten gaan slechts eens in het jaar op vakantie en dan wil je wel waar voor je geld. Daarom doe je er als consument verstandig aan om meerdere bronnen te raadplegen. Zoek bijvoorbeeld op Instagram naar foto’s van het hotel of kijk op TripAdvisor onder foto’s van gasten. Ook kun je de Oyster Photofake out raadplegen.
Hoe lang komen marketeers volgens jou nog weg met niet-authentieke foto’s? Laat het weten in de comments!
Credits headerafbeelding: Cortto (CC)
5 reacties
Goed artikel en leuk dat je mij hebt genoemd! Ik ben zeker voorstander van echte foto’s;)