• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe lang komen marketeers nog weg met niet-authentieke foto’s?

15 juli 2015 door Sanne Bakker

Picture perfect foto’s of stockfoto’s gebruiken bij je marketinguitingen die totaal niet aansluiten bij de realiteit van de setting, bestemming of hotel. Wat mij betreft kom je hier als marketeer anno 2015 niet meer mee weg maar hoe lang duurt dat nog voor dat ook de consument dit volledig inziet? In dit blog een uiteenzetting vanuit verschillende perspectieven op authentieke foto’s.

  1. De DMO: Aruba Toerisme steekt de draak met stockfoto’s

De conversatie over het gebruiken van stockfoto’s is de afgelopen weken aardig aangewakkerd door de stunt van Aruba Toerisme. Zij hebben met een slimme actie de draak gestoken met paradijselijke strandfoto’s. Ze zetten een fotograaf aan het werk met het maken van foto’s van de ‘ mooiste Arubaanse stranden’. Deze werden rechtenvrij geüpload naar de stockfotobanken. Daarna was het wachten tot de foto’s verschenen. Wat voorspeld werd gebeurde exact! Bij promotionele uitingen van Florida tot aan de Britse Maagdeneilanden; voor maar liefst 12 destinaties werden de Arubaanse stranden ingezet. Aruba Toerisme slaat nu terug met deze video!

  1. Facebook: authentieke foto’s gebruiken in Ads op timeline 

Op Emerce #Etravel raadde Dorianne Richelle namens Facebook ook aan om authentieke foto’s te gebruiken in je Facebook advertenties. Facebook is door travel omarmd als advertentiekanaal, maar vergeet niet dat je je in een privé gedeelte van een persoon adverteert. Daarom: “Gebruik niet tien-uit-een-dozijn stockfoto’s van Santorini, die je grootste concurrent ook in zijn advertenties gebruikt. Als je dit beeld niet voorhanden hebt kun je dit ook gemakkelijk zelf maken. Neem bijvoorbeeld een uitzichtfoto van het strand en photoshop hier pijltjes in met hoeveel minuten het lopen is.” Aldus Dorianne. Lees mijn hele blog op ensanne.nl

Foto 11-06-15 10 48 35

  1. De Travelblogger: persoonlijke ervaringen en passie delen. 

Travelblogger Henriette vertelde laatst ook in haar veelbesproken en gelezen blogpost: Reisblog een passie, commercieel of een combi?’ dat het voor haar enorm belangrijk is eigen foto’s te delen. Want, zo schrijft Henriette: “Ooit is mij eens gevraagd of ik de foto’s in een bepaald blog die ik zelf had gemaakt wilde vervangen door stockfoto’s met prachtige bloemen erop. Tuurlijk, die foto’s waren veel mooier maar ik was op de bestemming in maart en dan zijn er geen bloemen dus plaats ik het ook niet. Alles op mijn blog is van mij tenzij ik een bestemming aankondig waar ik nog nooit ben geweest, maar dan probeer ik altijd eerst een blogger of vriend of vriendin te vinden die er is geweest waarvan ik met vermelding een foto mag gebruiken.”

  1. De hotelketen/touroperator: plaatjes die verkopen

Voor een hotelketen/touroperator is het een uitdaging om foto’s te vinden die én authentiek zijn én ”verkopen”. Het 1888 hotel in Sydney heeft hier al ruim 2 jaar een goede balans in gevonden. In de loop der tijd zijn ze namelijk het Instagramhotel van de wereld geworden.

instagramhotel

  1. De Consument: Waar voor je geld. 

Als consument ben je natuurlijk gebaat bij realistische foto’s. De meeste consumenten gaan slechts eens in het jaar op vakantie en dan wil je wel waar voor je geld. Daarom doe je er als consument verstandig aan om meerdere bronnen te raadplegen. Zoek bijvoorbeeld op Instagram naar foto’s van het hotel of kijk op TripAdvisor onder foto’s van gasten. Ook kun je de Oyster Photofake out raadplegen.

Hoe lang komen marketeers volgens jou nog weg met niet-authentieke foto’s? Laat het weten in de comments!

Credits headerafbeelding: Cortto (CC)

Gerelateerde Berichten

  • 47% van de marketeers vindt zijn online kennis te beperkt

    Recent onderzoek van NIMA toont aan dat bijna de helft van de Nederlandse marketeers (47%)…

  • Vijf Instagram tips voor destinatie marketeers

    Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram…

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

  • 47% van de marketeers vindt zijn online kennis te beperkt

    Recent onderzoek van NIMA toont aan dat bijna de helft van de Nederlandse marketeers (47%)…

  • Vijf Instagram tips voor destinatie marketeers

    Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram…

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

Categorie: Online PR en branding Tags: #etravel15, destinatiemarketing, Facebook, fotografie, instagram

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. Henriette zegt

    15 juli 2015 om 16:17

    Goed artikel en leuk dat je mij hebt genoemd! Ik ben zeker voorstander van echte foto’s;)

Trackbacks

  1. Reclame review: ''Is Man Kind?'' de nieuwste spot van Airbnb - TravelNext schreef:
    13 augustus 2015 om 13:52

    […] mag lenen. Gezelligheid, transparantie, echtheid. Precies dat, waar traditionele hotels doorgaans meer moeite mee hebben: het laten zien van echte authenticiteit en de […]

  2. Instagram checklist voor de reisindustrie: per dag | TravelNext schreef:
    9 februari 2016 om 14:06

    […] je prestaties vanuit het merk. En voor een hotelketen/touroperator is het de blijvende uitdaging om originele, authentieke foto’s te […]

  3. Waar destinatiemarketeers nu over praten: Emirates sloeg plank met Amsterdam mis | TravelNext schreef:
    5 juli 2016 om 15:41

    […] Is het een goede ‘strategische’ keuze geweest van Emirates om Amsterdam met fietser mét helm op deze wijze te promoten? Of past hij in de categorie photo fake-outs? […]

  4. Doelgroep millennials: instagrammability belangrijke factor bij kiezen bestemming | TravelNext schreef:
    31 mei 2017 om 12:01

    […] hebben de verplichting om een accurate en eerlijke representatie van de werkelijkheid te geven. Anders loop je als marketeer al snel tegen de […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM travel NHTV onderzoek instagram Social Media Facebook Booking.com mobiel Airbnb reizen Google hotels TripAdvisor technologie destinatiemarketing Vakantiebeurs Expedia reviews TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext