William Bakker is strateeg bij Think! Social Media. In zijn presentatie tijdens TravelNext gaat hij in op hoe hij denkt over het gebruik van social media voor destinatiemarketing. Aan de hand van enkele aansprekende cases onderbouwt hij zijn verhaal.

Het is duidelijk dat William gepassioneerd is over reizen en social marketing. Het feit dat we werken in de reisindustrie is van belang: een van zijn favoriete quotes is: “we’re in the business of making memories”.

Internet is fantastisch

Niet alleen de informatie die je er vindt, maar ook de hulp en steun van mensen die je vindt op het internet zijn prachtig. Vreemd genoeg lijkt dit echter nog niet altijd doorgedrongen tot de directiekamers. In de ogen van William worden de mogelijkheden van internet en social media dan ook nog onvoldoende gebruikt.

Netwerken en Influencers

Je hebt als mens verschillende netwerken: je werkomgeving, je sportclub, je muziekvereniging, etc. Binnen die verschillende netwerken deel je verschillende soorten informatie. Zo vraagt William een vriendin om informatie over de nieuwste bands die optreden en een vriend uit een ander netwerk om hulp bij het repareren van dingen in zijn huis. Dit zijn je persoonlijke ‘influencers’.

Die influencers heb je ook op het internet. Je vindt ze terug in zgn. ‘passionate communities’.

Als voorbeeld haalt William zijn persoonlijk passie aan: Formule 1. Hij volgt alles en wil het live zien, gaat naar fora en volgt discussies en praat daar over de races.

Binnen die communities zijn er influencers, dit zijn zowel bloggers als racers zelf.

Dit is een passionate community. Die community bestaat uit: de Passie, de Influencers, de Community en Everybody else (zie de grafiek).

Tripdvisor en communities

Ook Tripadvisor speelt in op het verschijnsel van communities. Zo zijn er gebruikers die benoemd worden als ‘destination experts’. Enkele van hen hebben soms duizenden meningen gedeeld en als zij iets vinden over een attractie is dat iets waar andere gebruikers rekening mee houden.

Online communities en passies

William laat aan de hand van enkele cases zien hoe online communities zich vormen rond passies en hoe je kunt werken met influencers.

Case 1: Tourism Richmond

Richmond is het kleine broertje van Vancouver. Dichtbij het vliegveld en veel hotels, maar verder weinig onderscheidende kenmerken. Er wonen wel veel Aziaten en zijn er de beste Aziatische restaurants buiten Azië.

  • passion: food
  • influencers: bloggers
  • community: foodies
  • everybody else

Think heeft een campagne ontwikkeld: ‘365 days of dining’. Eén blogger had de kans om 365 dagen lang te mogen eten in 365 verschillende restaurants in Richmond. De wedstrijd werd verspreid via social media en was een sensatie onder bloggers. Waarom? Omdat ze de kans kregen om van hun hobby hun beroep te maken en omdat de campagne respect toont voor het vak van blogger.

1.500 Bloggers melden zich aan. Door het online succes werd de campagne ook opgepikt door traditionele kanalen.

De essentie: bloggers activeren! Zij hebben bereik bij de klanten die eten belangrijk vinden. De uiteindelijke winnaar is Lindsay Anderson. Ze is nu halverwege… 😉 Ze heeft inmiddels een aanbod gekregen voor gratis sportschool.

Richmond staat nu echt op de kaart. Bloggers komen nu speciaal naar Richmond. En zij beïnvloeden nu hun lezers.

Case 2: Tourism Montreal

Montreal is een stad waar muziek een belangrijke rol speelt en waar ze meer mee wilden doen

  • Passion: muziek
  • Inluencers: bands
  • Community: music fans
  • Everybody else

Wedstrijd met de naam ‘Battle of the Bands’.

Eén band kreeg de kans om een set te spelen op een groot festival. Wat ze moesten doen was een covernummer inspelen en filmen. Via stemmen moesten ze laten zien hoe populair ze waren. Bands gingen naar fans met vragen om steun en lieten heen veel creativiteit zien.

Resultaat: Muziek en Montreal zijn op de kaart gezet. Montreal zit nu in de harten van muziekfans in America. Dit bewijs was ook zichtbaar via social media: in comments op de wedstrijd werden er al reizen gepland naar Montreal.

Case 3: New South Wales

Zij hadden geen content om online te delen en Think! bedacht de campagne ‘#unmapped’. Zes verschillende content-creators werden in een busje gestopt zonder reisschema. Via Facebook werd gevraagd waar ze naartoe moesten reizen. Er kwamen honderden reacties binnen en voor de reis begon was er een pak ideeën. Bovendien bood deze losse manier van reizen alle mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten. Uiteraard zijn alle verhalen vastgelegd in foto’s, video en teksten.

Aan het einde van de rit: een actieve fanpage, veel content.

Social at the core

William Bakker geeft aan dat het belangrijk is om ‘sociaal’ als kern te stellen bij alles wat je doet en hoe je je organisatie is inricht.

Bv. laat je community kiezen welke foto’s je in je brochure plaatst, laat je community kiezen op welke locatie het congres gehouden wordt. Zo wordt het werkelijk sociaal en is de betrokkenheid veel groter.

In de ogen van William ben je als organisatie veel efficiënter en effectiever als je ‘social’ in het hart van je business plaatst. Denk dus na hoe je ook de alledaagse dingen social maakt en hoe je je influencers betrekt!

De presentatie

[slideshare id=15426803&doc=121129travelnextutrechtfinal-150-121130065321-phpapp01]