The Priceline Group, het moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com, investeert 500 miljoen dollar in Ctrip, China’s grootste online reisbureau. De holding wil daarmee Chinezen meer internationale reizen laten maken en het toerisme in China stimuleren.

The Priceline Group en Ctrip werkten al op commerciële basis samen sinds 2012. Door de huidige investering kan de holding van Booking.com aandelen in Ctrip kopen, tot een belang van 10 procent, zo staat geschreven in een persbericht. Klanten van Ctrip krijgen nu toegang tot de half miljoen accommodaties die The Priceline Group buiten China aanbiedt. De klanten van de holding hebben op hun beurt de mogelijkheid om een van de honderdduizend accommodaties van Ctrip te boeken.

Chinese toeristen

Steeds meer Chinese consumenten met een paspoort -‘slechts’ 5 procent van de bevolking – reist internationaal, meldde The Economist in april. Toch komt nog steeds het overgrote deel van deze groep niet verder dan Hongkong of Macau. Voor 2020 wordt voorspelt dat het aantal Chinese internationale vakantiegangers is verdubbeld, met een verdriedubbeling van de uitgaven (123 miljard dollar in 2013) van Chinezen tijdens hun reis in andere landen.

Hulp aan hotels

The Priceline Group stak eerder al de hand uit naar ‘accommodatiepartners’ door hen hulp te bieden in hun online strategie. Via het aangekochte Bruteeq gaat de holding hotels begeleiden bij de gehele opzet van websites, boekingsystemen en marketingcampagnes.

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl.