• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Amsterdam als metropool: de (online) vermarkting van Amsterdam Beach

11 december 2015 door Lobke Elbers

Amsterdam een tweede Disneyland, no way! En dus creëert Amsterdam Marketing een stad die liveable, lovable en profitable is. Tijdens een van de eerste sessies op #DTIC2015, die wij live mee volgden half november, gingen Fieke Flier & Ruben de Boer van Amsterdam Marketing in op de vermarkting van Amsterdam, inclusief ‘The Amsterdam Beach’.

amsterdam marketing

Waar liggen de grootste uitdagingen als je jouw marketingstrategie wilt vernieuwen? Niet alleen destinatiemarketing organisaties vragen zich dit af, het is een centrale vraag die bij veel reisbedrijven een belangrijke rol speelt. De vraag is: hoe kunnen we onze bezoekers, ‘of toeristen’ in tijd en ruimte laten reizen, oftewel ’trough time and space’. We nemen de case Amsterdam onder de loep.

Twee fasen van strategieverandering

Het imago van Amsterdam; coffeeshops & het redlight district. Fieke licht toe dat in die fase het imago moest veranderen en dus de strategie. Amsterdam Marketing zette in op de cultuur, de kanaalhuisjes. En nu is de strategie weer aan verandering onderhevig, want: hoe krijgen we nu de drukte uit het centrum van de stad, en zetten we in op Amsterdam als gebied. Het strand dat nabij Amsterdam ligt, de bloemen en de windmolens. Dat is ook Amsterdam, een ander Amsterdam dan wanneer je de eerste keer Amsterdam bezoekt. De focus op de communicatie via de digitale kanalen is op het ‘Nieuwe Amsterdam’ komen te liggen: zorgen dat toeristen het online gezien hebben voordat ze er daadwerkelijk komen. Awareness creëren en sales verhogen.

Goal: Visit Amsterdam see Holland

https://www.youtube.com/watch?v=ulWPvE81vo8#action=share

Campagnes off-season en ‘off-road’

In het hoogseizoen zijn er al genoeg toeristen op de bestemmingen. Dus de campagnes in die tijd zijn verlegd naar campagnes off-season en off-road. City escapes, nabij Amsterdam, zodat je een beeld van heel Nederland krijgt. Zo promoot Amsterdam nu bijvoorbeeld ‘winter nights in Amsterdam’. En, als je toch in Amsterdam bent, waarom ga je dan niet even naar het strand. Net als dat Parijs Disneyland promoot, zo kan Amsterdam ook het strand in de nabije omgeving promoten. Immers, ben je er in 20 minuten!

Move people in time and Space

escape

Case: de shopping campaign walking map

De shoppingcampagne heeft de hele maand oktober gelopen en was gericht op Nederlands en Vlaams publiek. De campagne had als doel om de uniciteit en diversiteit van Amsterdam als winkelstad te laten zien, meer Nederlandse en Belgische bezoekers te trekken en om spreiding te realiseren door bezoekers te stimuleren in de ochtend te komen in plaats van de drukke middagen.

Voor de shoppingcampagne zijn twaalf diverse winkels in verschillende winkelgebieden uitgelicht. Deze winkels vormen een afspiegeling van de diversiteit en uniciteit van het shopaanbod in Amsterdam. Ook dienen zij als trekker voor de overige winkels. Om spreiding te realiseren is de Earlybird-actie opgezet waar in totaal 52 winkels aan mee hebben gedaan. Als bezoekers vóór 12:00 uur langskwamen in deze winkels, ontvingen ze korting of een leuk extraatje. De winkels konden zelf invulling geven aan de actie.

Naast de eigen middelen hebben we voor deze campagne ook diverse externe middelen ingezet: shopgidsen op koffietafels in de grote steden in de randstad, betaalde Facebook campagne, Adfactor, Dagjeweg.nl, Fashiolista, Widespace, Jan Magazine, Zin Magazine en Flavourites.

Het imago-gedeelte van de campagne is zeer succesvol geweest. De campagne heeft in totaal 6,6 miljoen mensen bereikt en zorgde voor 101% meer traffic naar de shoppagina’s, in vergelijking met vorig jaar. Hierdoor zijn bezoekers in aanraking gekomen met het brede en diverse winkelaanbod van Amsterdam. Ook is er 32% meer traffic vanaf iamsterdam.com naar de websites van de uitgelichte en deelnemende winkels ontstaan. Het overgrote deel van de bezoekers van de shoppagina’s zijn vrouwen (76%) van tussen de 18 en 44 jaar (71%) en komen voornamelijk uit de regio’s Noord-Holland (37%), Zuid Holland (10%), Noord-Brabant (9%) en Gelderland (8%).

Case: citycard challenge

Niet alleen de digitale map was een belangrijke campagne, ook bloggers en vloggers zijn ingezet om het verhaal van Amsterdam te vertellen, een total image creatie. Zoals met de Amsterdam CityCard.

Die card kun je online bestellen, en thuis laten bezorgen. Het levert e-mail adressen op, zodat zorgvuldige e-mailmarketing kan worden ingezet vanaf begin 2016: pre arrival e-mail tips, highlights en things to do!

De locals blij houden

In 2018 moeten de de locals Amsterdam beoordelen met een 8. Waarom? Omdat de neighbourhood, de bewoners van de stad, ook iets moeten hebben aan toerisme en omdat zij kunnen vertellen wat de leukste plekken zijn ver vandaan het centrum. Het doel is dat zij onderling ook meer gaan reizen naar andere stadsdelen, enthousiast raken door georganiseerde lectures en bijvoorbeeld feesten, om vervolgens het verhaal weer verder te vertellen aan families en vrienden buiten Amsterdam.

locals amsterdam marketing

Interactief gidsen van toeristen

Amsterdam krijgt een eigen winkel van 400 vierkante meter op Centraal Station. Via schermen wordt daar aan gearriveerde reizigers getoond wat de top 5 activiteiten op die dag zijn om Amsterdam te ontdekken. Een nieuwe manier van guiding.

Door nauw samen te werken met universiteiten; professors en studenten, worden apps en technologische verbeteringen bedacht. Beacons zijn daar een voorbeeld van. In onderstaande afbeelding zie je dat de rode pins staan voor plaatsen waar beacons neergezet en gebruikt worden. De groene zijn de toekomstige locaties.

Niet alleen in deze presentatie, maar ook in de andere presentaties tijdens #DTIC2015 komen beacons terug. Inmiddels weet iedere stad dat je met beacons geen PR-waarde meer kunt halen. Maar het is een technologie waarin je wel veel kunt betekenen voor reizigers.

Key take aways marketingstrategie:

  • Houd rekening met het feit dat een goede strategie zich pas in 10 tot 15 jaar uitrolt.
  • Internationale communicatie; realiseer je dat wat je naar je toekomstige toeristen communiceert via social media en andere digitale communicatie, niet altijd hetzelfde beeld is dat wat locals er van hebben. Het beeld kan erg van elkaar verschillen.
  • Een bezoeker die voor het eerst in de stad komt wil altijd alle highlights zien.
  • Ga in de volgende bezoeken (bezoekers die voor de tweede keer komen) in op alle andere interessante sides die de stad als gebied in zich heeft, door samen te werken. Maak het ook makkelijk om te verplaatsen tussen de sides. Zo heeft Amsterdam Marketing voor de 24hours card ontwikkeld in samenwerking met enkele OV-diensten, een ticket waarmee reizigers 24 uur kunnen reizen. Het helpt! in 2013 waren er 5.000 tickets verkocht, in 2014 50.000 en de verwachting voor 2015 is 100.000 tickets.

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Digitale KLM gadget geeft reiziger in Amsterdam tips over stad via bagagelabel

    Reizigers die het najaar (september) Amsterdam bezoeken, krijgen de KLM Care tag. KLM biedt passagiers…

  • 17 en 18 maart SES Amsterdam

    Search Engine Strategies Amsterdam vindt dit jaar plaats op 17 en 18 maart in Grand…

  • SES Amsterdam en Steve Jobs

    Vandaag vindt het event Search Engine Strategies plaats in Amsterdam. Dit wordt de meest gedenkwaardige…

  • TravelNieuws: Digitale KLM gadget geeft reiziger in Amsterdam tips over stad via bagagelabel

    Reizigers die het najaar (september) Amsterdam bezoeken, krijgen de KLM Care tag. KLM biedt passagiers…

  • 17 en 18 maart SES Amsterdam

    Search Engine Strategies Amsterdam vindt dit jaar plaats op 17 en 18 maart in Grand…

  • SES Amsterdam en Steve Jobs

    Vandaag vindt het event Search Engine Strategies plaats in Amsterdam. Dit wordt de meest gedenkwaardige…

Categorie: Destinatiemarketing, Marketing Tags: Amsterdam Marketing, DTIX2015, I, iamsterdam

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Waar destinatiemarketeers nu over praten: Emirates sloeg plank met Amsterdam mis | TravelNext schreef:
    5 juli 2016 om 14:28

    […] moet je als organisatie dan wel een onjuist beeld willen geven? Waarom dan niet een afbeelding van Amsterdam Beach, waar Amsterdam Marketing zelf als bestemming steeds vaker op […]

  2. Trends in contentmarketing volgens IAmsterdam - Charel van Dam | TravelNext schreef:
    27 januari 2017 om 11:15

    […] haar metropool-content over de diverse kanalen verdelen en dat op een consistente manier doen. Het strand van Amsterdam? We geloven er allemaal steeds meer in, de metropool heeft […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Facebook TripAdvisor reviews Google Booking.com mobiel travel technologie hotels Vakantiebeurs reizen onderzoek KLM Expedia Social Media NHTV TUI Airbnb destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring