Amsterdam een tweede Disneyland, no way! En dus creëert Amsterdam Marketing een stad die liveable, lovable en profitable is. Tijdens een van de eerste sessies op #DTIC2015, die wij live mee volgden half november, gingen Fieke Flier & Ruben de Boer van Amsterdam Marketing in op de vermarkting van Amsterdam, inclusief ‘The Amsterdam Beach’.

amsterdam marketing

Waar liggen de grootste uitdagingen als je jouw marketingstrategie wilt vernieuwen? Niet alleen destinatiemarketing organisaties vragen zich dit af, het is een centrale vraag die bij veel reisbedrijven een belangrijke rol speelt. De vraag is: hoe kunnen we onze bezoekers, ‘of toeristen’ in tijd en ruimte laten reizen, oftewel ’trough time and space’. We nemen de case Amsterdam onder de loep.

Twee fasen van strategieverandering

Het imago van Amsterdam; coffeeshops & het redlight district. Fieke licht toe dat in die fase het imago moest veranderen en dus de strategie. Amsterdam Marketing zette in op de cultuur, de kanaalhuisjes. En nu is de strategie weer aan verandering onderhevig, want: hoe krijgen we nu de drukte uit het centrum van de stad, en zetten we in op Amsterdam als gebied. Het strand dat nabij Amsterdam ligt, de bloemen en de windmolens. Dat is ook Amsterdam, een ander Amsterdam dan wanneer je de eerste keer Amsterdam bezoekt. De focus op de communicatie via de digitale kanalen is op het ‘Nieuwe Amsterdam’ komen te liggen: zorgen dat toeristen het online gezien hebben voordat ze er daadwerkelijk komen. Awareness creëren en sales verhogen.

Goal: Visit Amsterdam see Holland

https://www.youtube.com/watch?v=ulWPvE81vo8#action=share

Campagnes off-season en ‘off-road’

In het hoogseizoen zijn er al genoeg toeristen op de bestemmingen. Dus de campagnes in die tijd zijn verlegd naar campagnes off-season en off-road. City escapes, nabij Amsterdam, zodat je een beeld van heel Nederland krijgt. Zo promoot Amsterdam nu bijvoorbeeld ‘winter nights in Amsterdam’. En, als je toch in Amsterdam bent, waarom ga je dan niet even naar het strand. Net als dat Parijs Disneyland promoot, zo kan Amsterdam ook het strand in de nabije omgeving promoten. Immers, ben je er in 20 minuten!

Move people in time and Space

escape

Case: de shopping campaign walking map

De shoppingcampagne heeft de hele maand oktober gelopen en was gericht op Nederlands en Vlaams publiek. De campagne had als doel om de uniciteit en diversiteit van Amsterdam als winkelstad te laten zien, meer Nederlandse en Belgische bezoekers te trekken en om spreiding te realiseren door bezoekers te stimuleren in de ochtend te komen in plaats van de drukke middagen.

Voor de shoppingcampagne zijn twaalf diverse winkels in verschillende winkelgebieden uitgelicht. Deze winkels vormen een afspiegeling van de diversiteit en uniciteit van het shopaanbod in Amsterdam. Ook dienen zij als trekker voor de overige winkels. Om spreiding te realiseren is de Earlybird-actie opgezet waar in totaal 52 winkels aan mee hebben gedaan. Als bezoekers vóór 12:00 uur langskwamen in deze winkels, ontvingen ze korting of een leuk extraatje. De winkels konden zelf invulling geven aan de actie.

Naast de eigen middelen hebben we voor deze campagne ook diverse externe middelen ingezet: shopgidsen op koffietafels in de grote steden in de randstad, betaalde Facebook campagne, Adfactor, Dagjeweg.nl, Fashiolista, Widespace, Jan Magazine, Zin Magazine en Flavourites.

Het imago-gedeelte van de campagne is zeer succesvol geweest. De campagne heeft in totaal 6,6 miljoen mensen bereikt en zorgde voor 101% meer traffic naar de shoppagina’s, in vergelijking met vorig jaar. Hierdoor zijn bezoekers in aanraking gekomen met het brede en diverse winkelaanbod van Amsterdam. Ook is er 32% meer traffic vanaf iamsterdam.com naar de websites van de uitgelichte en deelnemende winkels ontstaan. Het overgrote deel van de bezoekers van de shoppagina’s zijn vrouwen (76%) van tussen de 18 en 44 jaar (71%) en komen voornamelijk uit de regio’s Noord-Holland (37%), Zuid Holland (10%), Noord-Brabant (9%) en Gelderland (8%).

Case: citycard challenge

Niet alleen de digitale map was een belangrijke campagne, ook bloggers en vloggers zijn ingezet om het verhaal van Amsterdam te vertellen, een total image creatie. Zoals met de Amsterdam CityCard.

Die card kun je online bestellen, en thuis laten bezorgen. Het levert e-mail adressen op, zodat zorgvuldige e-mailmarketing kan worden ingezet vanaf begin 2016: pre arrival e-mail tips, highlights en things to do!

De locals blij houden

In 2018 moeten de de locals Amsterdam beoordelen met een 8. Waarom? Omdat de neighbourhood, de bewoners van de stad, ook iets moeten hebben aan toerisme en omdat zij kunnen vertellen wat de leukste plekken zijn ver vandaan het centrum. Het doel is dat zij onderling ook meer gaan reizen naar andere stadsdelen, enthousiast raken door georganiseerde lectures en bijvoorbeeld feesten, om vervolgens het verhaal weer verder te vertellen aan families en vrienden buiten Amsterdam.

locals amsterdam marketing

Interactief gidsen van toeristen

Amsterdam krijgt een eigen winkel van 400 vierkante meter op Centraal Station. Via schermen wordt daar aan gearriveerde reizigers getoond wat de top 5 activiteiten op die dag zijn om Amsterdam te ontdekken. Een nieuwe manier van guiding.

Door nauw samen te werken met universiteiten; professors en studenten, worden apps en technologische verbeteringen bedacht. Beacons zijn daar een voorbeeld van. In onderstaande afbeelding zie je dat de rode pins staan voor plaatsen waar beacons neergezet en gebruikt worden. De groene zijn de toekomstige locaties.

Niet alleen in deze presentatie, maar ook in de andere presentaties tijdens #DTIC2015 komen beacons terug. Inmiddels weet iedere stad dat je met beacons geen PR-waarde meer kunt halen. Maar het is een technologie waarin je wel veel kunt betekenen voor reizigers.

Key take aways marketingstrategie:

  • Houd rekening met het feit dat een goede strategie zich pas in 10 tot 15 jaar uitrolt.
  • Internationale communicatie; realiseer je dat wat je naar je toekomstige toeristen communiceert via social media en andere digitale communicatie, niet altijd hetzelfde beeld is dat wat locals er van hebben. Het beeld kan erg van elkaar verschillen.
  • Een bezoeker die voor het eerst in de stad komt wil altijd alle highlights zien.
  • Ga in de volgende bezoeken (bezoekers die voor de tweede keer komen) in op alle andere interessante sides die de stad als gebied in zich heeft, door samen te werken. Maak het ook makkelijk om te verplaatsen tussen de sides. Zo heeft Amsterdam Marketing voor de 24hours card ontwikkeld in samenwerking met enkele OV-diensten, een ticket waarmee reizigers 24 uur kunnen reizen. Het helpt! in 2013 waren er 5.000 tickets verkocht, in 2014 50.000 en de verwachting voor 2015 is 100.000 tickets.