• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Beacons van Nederlandse bodem in praktijk: op de camping en in de dierentuin

26 juni 2015 door Goof Lukken

Onlangs stond er een uitgebreid artikel over de stand van zaken van Beacons in Nederland op deze site. Inmiddels komen de eerste pilotprojecten los. In deze blog twee voorbeelden Watersport camping Heeg en de Turijnse zoo ZOOM. 

V.A.M.P. methode

Het eerste voorbeeld is Watersport Camping Heeg. Deze camping is al enige tijd bezig met innovatie van het kamperen.  Zij gebruiken hiervoor de zelfontwikkelde methode V.A.M.P. (Vernieuwend, Anders, MVO en Persoonlijke aandacht).

Sinds het Pinksterweekend  is een Beacon in gebruik. Het geeft de camping de mogelijkheid  snel nog even berichten verzenden aan iedereen die binnen een straal van een paar meter voorbij loopt op de smartphone.
De berichten zijn divers van aard, afgelopen weekend ontvingen gast bijvoorbeeld dit berichtje:

 “ Er is nog een poly-valk (zeilbootje) te huur (wegens annulering)”

Eigenaresse Karin Veldhuizen vertelt: Tijdens het Pinksterweekend is er altijd meer vraag dan aanbod met onze boten, als je dan snel iemand blij kan maken die toch nog een boot kan huren is dat extra leuk! Bovendien stimuleren we ze wat vaker in de buurt van ons strandbarretje te komen.

Een ander bericht was dat we om 16.00 uur een culturele hoofdstad borreltje voor iedereen gratis schonken bij onze beachbar Zimpel. We zijn natuurlijk niet altijd maar op die plek, en zo kunnen we wel weer iedereen die daar (ook ‘s avonds laat) nog is, voorzien van prettige verrassingen” .

Van Beacons hebben we al een tijdje niks meer vernomen, maar dat betekent niet dat de technologie verdwenen is. In tegendeel zelfs: de Italiaanse dierentuin ZOOM gebruikt sinds kort Beacons om bezoekers wegwijs te maken.

Zo werken Beacons in de dierentuin

De implementatie van Beacons in de Turijnse dierentuin ZOOM is mede mogelijk gemaakt door de Amsterdamse start-up LabWerk. Het bedrijf ontwikkelde een iOS-app die gebruik maakt van iBeacons om bezoekers van de dierentuin relevante informatie te tonen op basis van hun locatie in het park.

zoo zoom beacon

De Beacons zijn verborgen in het park en zenden een bluetoothsignaal uit, dat locatiespecifieke content stuurt naar de smartphone van bezoekers. Hierbij valt te denken aan informatie over attracties en faciliteiten, meldingen over dierenshows of presentaties en quizvragen over bepaalde dieren. Door vragen te beantwoorden, verzamelen bezoekers items en kortingsbonnen die weer in het park ingewisseld kunnen worden.

Zoom is een primeur in de toepassing van Beacontechnologie in een Europese dierentuin, maar betekent ook de intrede van Nederlandse beacon technologie in de Italiaanse markt, zo laat Floris Boekel van Labwerk weten.

Credits header afbeelding: Clearleft (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Eerste Nederlandse camping krijgt pick-up point food

    Wie op de camping zijn boodschappen wil ontvangen, kan vanaf vandaag bestellen bij de Udense…

  • Reiswerk brengt IT-developers samen: Tech in travel van Nederlandse bodem

    Afgelopen dinsdag organiseerde Reiswerk in het Corendon Vitality Hotel, haar eerste tech in travel expert meeting…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Eerste Nederlandse camping krijgt pick-up point food

    Wie op de camping zijn boodschappen wil ontvangen, kan vanaf vandaag bestellen bij de Udense…

  • Reiswerk brengt IT-developers samen: Tech in travel van Nederlandse bodem

    Afgelopen dinsdag organiseerde Reiswerk in het Corendon Vitality Hotel, haar eerste tech in travel expert meeting…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

Categorie: Customer service, Trends Tags: beacons, camping, dierentuin, technologie

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne Bakker zegt

    26 juni 2015 om 10:07

    Burgers Zoo komt deze zomer ook met een app en iBeacons verspreid in de dierentuin! Dat vertelde marketeer Tim Lammers op e-Travel afgelopen juni.
    Ook de Bijenkorf in Rotterdam werkt al met iBeacons en de Ajax tour in de Arena is al op iBeacons gebaseerd.
    Ben benieuwd of er nog meer voorbeelden zijn!

  2. Jeroen Vinkesteijn zegt

    28 juni 2015 om 22:56

    Leuk artikel, Goof! iBeacons leek hel snel een enorm succes te worden…misschien is het ook wel geremd omdat iBeacon uiteindelijke een Apple brand is! Trouwens de iBeacons werken alleen met een (specifieke) app die zorgt dat je de juiste boodschap krijgt. De iBeacons zelf sturen alleen een ‘identifier’ uit, een soort herkenning, de app maakt de content op je telefoon.
    City marketing in London: Regent street doen sinds een jaar allerlei experimenten, waaronder betalen met iBeacon (zie https://www.youtube.com/watch?v=xvbu6id9_E8 ).
    10 leuke dingen die je privé kunt doen met iBeacons: http://blog.twocanoes.com/post/68861362715/10-awesome-things-you-can-do-today-with-ibeacons Er is ook een experiment op de Tilburgse kermis vanaf 17 juli: Tijdens de Tilburgse kermis, gehouden van 17 tot en met 26 juli, worden 25 iBeacons ingezet om bezoekers van informatie te voorzien. De iBeacons worden geplaatst op het kermisterrein: ze maken contact met de 100%Lokaal app. Die moeten bezoekers eerst dowloaden (gratis op iOS en Android).
    Ben benieuwd naar de dierentuin ervaringen!

  3. Ate zegt

    7 juli 2015 om 13:00

    Wat leuk om het voorbeeld van de Watersportcamping Heeg te lezen. Ze maken gebruik van het open iBeacon platform http://www.lightcurb.com waar je alle soorten beacons, dus naast iBeacon van Apple andere versies die via Bluetooth Low Energie (BLE) communiceren, simpel en snel van allerlei uitzendingen kunt voorzien. Je gebruikers kunnen de gratis app in Appstore of GooglePlay downloaden. Voor mensen die al een app hebben is de Software Development Kit (SDK) beschikbaar zodat je beacon functionaliteit heel eenvoudig aan bestaande apps kunt toevoegen.

    Wij zien momenteel enorme groei en vraag naar location based services en werken sinds begin 2014 aan het platform dat dit mogelijk maakt. Het platform is beschikbaar in Nederlans, Engels, Frans, Chinees en Arabisch dus ideaal voor global toerisme.

Trackbacks

  1. Wake up call: 4 metatrends waar we echt niet meer omheen kunnen in de reiswereld - TravelNext schreef:
    1 juli 2015 om 09:20

    […] een kwestie van drie stappen is. Je zou mobiel ook nog andere opties kunnen bieden in de vorm van iBeacon-aanbiedingen op een luchthaven, maar dit is niet de functie waar een consument op zal zitten wachten. Zeker niet […]

  2. De Social Media Summer Checklist - TravelNext schreef:
    13 juli 2015 om 09:38

    […] branche succesvol een campagne lanceert met Virtual of Augmented reality, Snapchat, Periscope of iBeacons wint zijn investering ruimschoots terug in gratis p.r. en mediawaarde. Het is nu nog relatief […]

  3. Waarom online marketing in 2016 anders gaat zijn dan 2015 | TravelNext schreef:
    17 december 2015 om 13:58

    […] in het normale leven integraties middels beacons, QR-codes, layars en dergelijken te maken, kan een boodschap online persoonlijk gemaakt worden. […]

  4. Eens of oneens? 7 stellingen over travel in 2020 | TravelNext schreef:
    9 mei 2016 om 13:21

    […] met onze klanten. De message economy is geboren vanuit technologie, die de klant in staat stelt om boodschappen te ontvangen naar keuze en wanneer hij maar wilt. En nog belangrijker: die relevant zijn voor dat […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Social Media Facebook Google reviews NHTV KLM mobiel travel destinatiemarketing Booking.com Airbnb onderzoek instagram Vakantiebeurs Expedia reizen hotels TUI technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring