Beacons van Nederlandse bodem in praktijk: op de camping en in de dierentuin

8763

Onlangs stond er een uitgebreid artikel over de stand van zaken van Beacons in Nederland op deze site. Inmiddels komen de eerste pilotprojecten los. In deze blog twee voorbeelden Watersport camping Heeg en de Turijnse zoo ZOOM. 

V.A.M.P. methode

Het eerste voorbeeld is Watersport Camping Heeg. Deze camping is al enige tijd bezig met innovatie van het kamperen.  Zij gebruiken hiervoor de zelfontwikkelde methode V.A.M.P. (Vernieuwend, Anders, MVO en Persoonlijke aandacht).

Sinds het Pinksterweekend  is een Beacon in gebruik. Het geeft de camping de mogelijkheid  snel nog even berichten verzenden aan iedereen die binnen een straal van een paar meter voorbij loopt op de smartphone.
De berichten zijn divers van aard, afgelopen weekend ontvingen gast bijvoorbeeld dit berichtje:

 “ Er is nog een poly-valk (zeilbootje) te huur (wegens annulering)”

Eigenaresse Karin Veldhuizen vertelt: Tijdens het Pinksterweekend is er altijd meer vraag dan aanbod met onze boten, als je dan snel iemand blij kan maken die toch nog een boot kan huren is dat extra leuk! Bovendien stimuleren we ze wat vaker in de buurt van ons strandbarretje te komen.

Een ander bericht was dat we om 16.00 uur een culturele hoofdstad borreltje voor iedereen gratis schonken bij onze beachbar Zimpel. We zijn natuurlijk niet altijd maar op die plek, en zo kunnen we wel weer iedereen die daar (ook ‘s avonds laat) nog is, voorzien van prettige verrassingen” .

Van Beacons hebben we al een tijdje niks meer vernomen, maar dat betekent niet dat de technologie verdwenen is. In tegendeel zelfs: de Italiaanse dierentuin ZOOM gebruikt sinds kort Beacons om bezoekers wegwijs te maken.

Zo werken Beacons in de dierentuin

De implementatie van Beacons in de Turijnse dierentuin ZOOM is mede mogelijk gemaakt door de Amsterdamse start-up LabWerk. Het bedrijf ontwikkelde een iOS-app die gebruik maakt van iBeacons om bezoekers van de dierentuin relevante informatie te tonen op basis van hun locatie in het park.

zoo zoom beacon

De Beacons zijn verborgen in het park en zenden een bluetoothsignaal uit, dat locatiespecifieke content stuurt naar de smartphone van bezoekers. Hierbij valt te denken aan informatie over attracties en faciliteiten, meldingen over dierenshows of presentaties en quizvragen over bepaalde dieren. Door vragen te beantwoorden, verzamelen bezoekers items en kortingsbonnen die weer in het park ingewisseld kunnen worden.

Zoom is een primeur in de toepassing van Beacontechnologie in een Europese dierentuin, maar betekent ook de intrede van Nederlandse beacon technologie in de Italiaanse markt, zo laat Floris Boekel van Labwerk weten.

Credits header afbeelding: Clearleft (CC)

DELEN
Vorig artikelStartup GeniusTravel: succesvol op weg en focus op groei met Genius deals!
Volgend artikelInspelen via social op behoeften Chinese millennial toeristen
Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

7 REACTIES

  1. Burgers Zoo komt deze zomer ook met een app en iBeacons verspreid in de dierentuin! Dat vertelde marketeer Tim Lammers op e-Travel afgelopen juni.
    Ook de Bijenkorf in Rotterdam werkt al met iBeacons en de Ajax tour in de Arena is al op iBeacons gebaseerd.
    Ben benieuwd of er nog meer voorbeelden zijn!

  2. Leuk artikel, Goof! iBeacons leek hel snel een enorm succes te worden…misschien is het ook wel geremd omdat iBeacon uiteindelijke een Apple brand is! Trouwens de iBeacons werken alleen met een (specifieke) app die zorgt dat je de juiste boodschap krijgt. De iBeacons zelf sturen alleen een ‘identifier’ uit, een soort herkenning, de app maakt de content op je telefoon.
    City marketing in London: Regent street doen sinds een jaar allerlei experimenten, waaronder betalen met iBeacon (zie https://www.youtube.com/watch?v=xvbu6id9_E8 ).
    10 leuke dingen die je privé kunt doen met iBeacons: http://blog.twocanoes.com/post/68861362715/10-awesome-things-you-can-do-today-with-ibeacons Er is ook een experiment op de Tilburgse kermis vanaf 17 juli: Tijdens de Tilburgse kermis, gehouden van 17 tot en met 26 juli, worden 25 iBeacons ingezet om bezoekers van informatie te voorzien. De iBeacons worden geplaatst op het kermisterrein: ze maken contact met de 100%Lokaal app. Die moeten bezoekers eerst dowloaden (gratis op iOS en Android).
    Ben benieuwd naar de dierentuin ervaringen!

  3. Wat leuk om het voorbeeld van de Watersportcamping Heeg te lezen. Ze maken gebruik van het open iBeacon platform http://www.lightcurb.com waar je alle soorten beacons, dus naast iBeacon van Apple andere versies die via Bluetooth Low Energie (BLE) communiceren, simpel en snel van allerlei uitzendingen kunt voorzien. Je gebruikers kunnen de gratis app in Appstore of GooglePlay downloaden. Voor mensen die al een app hebben is de Software Development Kit (SDK) beschikbaar zodat je beacon functionaliteit heel eenvoudig aan bestaande apps kunt toevoegen.

    Wij zien momenteel enorme groei en vraag naar location based services en werken sinds begin 2014 aan het platform dat dit mogelijk maakt. Het platform is beschikbaar in Nederlans, Engels, Frans, Chinees en Arabisch dus ideaal voor global toerisme.

LAAT EEN REACTIE ACHTER