Er staan nog een aantal boeken in mijn boekenkast die ik graag wil lezen, maar de laatste tijd kreeg ik meerdere malen van relaties en cursisten de vraag of ik het boek WZGD (Wat Zou Google Doen) al had gelezen. Hmm, dat had ik nog niet. Dus ja, dat boek moest ik maar eens als eerste gaan lezen.

En dan ben ik zo’n type die het dan ook nù wil hebben. Dus hup op de fiets gesprongen naar het centrum van Amersfoort. Bij de boekenwinkel aangekomen kon ik het boek niet vinden. Maar goed, bij de servicedesk navraag gedaan en het boek WZGD was niet op voorraad.

En zo beleefd als ik ben vroeg ik nog wanneer de nieuwe voorraad zou binnenkomen. Nou, volgens het systeem bleek dat erg onduidelijk. Het kon binnen nu en twee weken binnenkomen. Het kon ook twee jaar duren als de uitgever in het centrale systeem niet zou aangeven dat er nieuwe exemplaren beschikbaar zouden zijn. Twee jaar vond ik wel erg lang duren, dus weer mijn fiets opgezocht en onverrichter zaken naar huis.

Maar ja ik wilde WZGD hebben. Dus in Google “Wat zou Google doen” ingetoetst en als eerste kwam www.managementboek.nl naar voren. En wat denk je…. Inderdaad, direct leverbaar. Binnen twee minuten had ik het boek besteld en via een eenmalige machtiging was alles rond. Binnen twee dagen lag het boek netjes op de deurmat. Prima geregeld.

Toen moest ik weer denken aan de boekenwinkel. Waarom zei de medewerker niet dat de boekenwinkel ook samenwerkte met Managementboek.nl, en voor mij ter plekke het boek online kon bestellen. Had ik direct gedaan, want ik stond er toch. En als ze zich hadden aangemeld als affiliate had de boekenwinkel eigenaar een aantal procenten commissie ontvangen. Jeetje, wat een kans, stel je voor dat ze dit bij elke klant zouden doen waarbij in de winkel het boek niet op voorraad is maar wel online. Ik zou het wel weten als ik de eigenaar zou zijn. Een tevreden klant die toch direct wordt geholpen en ik verdien er nog aan ook. En tevreden klanten komen terug, als je maar toegevoegde waarde blijft bieden en blijft denken vanuit de behoefte van je klant.

Column Twinkle magazine | januari 2010