Op 13 januari was TravelNext samen met Travelbloggers.nl en Verkeersbureau.info mede organisator van het grootste bloggersevent ooit op de Vakantiebeurs Vakdagen: bloggersevent Money Making. Een volle zaal met ruim 350 deelnemers, waarbij de hashtag #vb16 trending topic van NL werd en waar de deelnemers (bloggers en reisindustrie) na afloop tijdens de borrel (gesponsord door Airberlin) met elkaar konden kennismaken. De dag werd gepresenteerd door dagvoorzitter Isabel Mosk.

In deze blog in één overzicht alle presentaties van de keynotes.

Shane Dallas – Making money trough online presence

De internationale keynote Shane Dallas blies onmiddelijk de zaal weg met zijn praktische en duidelijke verwoordingen en tips over wat de blogger (influencer) en de industrie (bedrijven) anders zouden moeten doen om samen, moneywise gezien, veel meer uit de samenwerking te halen. Meer daarover kun je lezen in dit blog dat we schreven naar aanleiding van zijn presentatie. Zijn slides en volledige presentatie vind je hieronder terug:

Monica Park #joingermantradition

”Maak niet alleen foto’s van je voeten, maar laat ook eens iets van de stad zien”. Een van de tips die Monica voor de bloggers had, vanuit haar rol als Perscoördinator voor de campagne #joingermantradition. Wat heeft de campagne opgeleverd? De cijfers en resultaten werden gedeeld tijdens het bloggers event. Een eerlijke presentatie over blogreizen en campagnes:

 

Eelco Roos – Instagram influencer

Hij is beter bekend als @Croyable, zijn Instagram account dat in no time succesvol is gegroeid tot een waar influencerkanaal. Hoe is hij met foto’s zo groot geworden? Met wie uit de reisindustrie werkt hij samen en waarom? Die vragen beantwoorde hij in eerder interview dat hij met TravelNext had. Tijdens zijn keynote vertelde Eelco dat bij de inzet van Instagram als marketingkanaal, er ook nagedacht moet worden over een businessmodel. Een succesvolle Instagram influencer kan namelijk heel concreet een aantal statistieken (facts) opleveren aan de bedrijven waarmee zij samenwerken. Enkele statistieken zijn bijvoorbeeld het aantal foto’s, het aantal likes en het aantal comments dat gerelateerd is aan het daadwerkelijk bezoeken van destinaties door de followers. Zijn belangrijkste tip? Gebruik Instagram als stand alone platform.

Joost Geurtsen – Next level video content in travel

Video is een disruptive scene. De meeste inkomsten uit video komen voort uit het plaatsen van ads voor en tijdens de video. Maar in ons kleine landje is dat veel minder rendabel omdat we nu eenmaal niet zoveel bereik hebben. Je ziet dat video influencers daarom allerlei andere inkomstenbronnen moet verzamelen om succesvol in money making te zijn. We spraken Joost Geurtsen van Endemol beyond al eerder over zijn visie op online travel content. Credibility en uniformiteit staat voorop bij video. Tijdens de keynote onthulde Joost exclusief het nieuwe contentplatform voor premium reisvideo’s. Een premium feel, laagdrempeligheid, personal branding, native advertising en collaboration, daar draait het bij next level video’s om. Zie alle voorbeelden:

Mohsin op Wereldreis – een succesvolle Facebookpagina

Mohsin heeft binnen 8 maanden van 0 tot 27.000 Facebook followers gekregen op zijn Facebookpagina ‘Mohsin op Wereldreis‘. Hier plaatst hij dagelijks posts van zijn reizen, die stuk voor stuk enorme interactie opleveren. We vroegen hem naar hoe hij zijn post bedenkt, zijn geheimen en zijn persoonlijke benadering naar zijn fans.

Panel met Jeroen van Wieringen – Liberation Route

Naar aanleiding van het blog van Jeroen over ‘het manco van de reisblogger’, hebben we Jeroen gevraagd of hij op het podium van ons bloggersevent wilde spreken. En dat deed hij. Liberation Route is een prachtig maar soms ook lastig topic. Er is veel voorgeschiedenis en de achterban van de stichting hecht veel waarde met het respectvol omgaan van het topic, dat gaat over vrijheid. De Liberation Route, een nieuwe Santiago de Compostella? De stichting Liberation Route is non-profit, en daarom is free publicity zo belangrijk. Voor Jeroen blijft zijn dagelijkse uitdaging om 70 jaar geleden te koppelen aan nu. Dat is per definitie lastig, want hoe kun je mensen nu enthousiast maken, voor iets wat vroeger was? Voor hem is het daarom ideaal als bloggers hun contactgegevens zo transparant mogelijk presenteren. Een telefoonnummer, zou net zoiets vanzelfsprekends moeten zijn als een contactformulier.

Travel pitches

Een drietal bedrijven uit de reisindustrie mochten hun nieuwe concepten pitchen aan het bloggerspubliek. Onder hen waren de Vakantieboulevard (massa niche platform voor bloggers en industrie), Matoke Tours (met virtual reality bestemmingen), en Den Haag Marketing (eerste bloggershuis Nederland). Zie hieronder terug wat zij in 5 minuten over hun bedrijf konden vertellen:

Foto’s en tweets

We kijken terug op een geslaagd event en bedanken de industrie en de bloggers & influencers voor hun enthousiasme en komst! Wil je de foto’s terugzien? Klik dan hier.
Ook is er druk getweet tijdens het bloggersevent. Alle tweets kun je terugzoeken via de hashtag #vb16.