De 2e presentatie op het Innovatielab #travel3dot0 wordt gegeven door Peter van der Graaf. Tijdens zijn introductie blijkt dat hij zelf niet zo actief is op “open social media”. Wat direct allerlei tweets genereert.

De presentatie gaat over de heftige strijd om Google topposities

Hoger in Google
Peter vraagt of je je moet richten op “hotel amsterdam” bij het vindbaar zijn in Google. Moet je niet meer tijd stoppen in local search om gevonden te worden in een niche? Google heeft de individuele hotels, met een Google Map vermelding hoger geplaatst en de gewone zoekresultaten lager gezet.

Trends

  • De zoekresultaten die uit meerdere bronnen worden samengevoegd bieden kansen
  • De travel branche loopt nog steeds voorop
  • De topspelers zijn al sinds het begin actief met SEO en SEA
  • Er komt een steeds grotere markt voor verkeersbureaus omdat zij lokale informatie hebben

Volgens Peter gaat er zeker 100 miljoen euro per jaar van Nederlandse travel bedrijven naar Google voor adverteren, als uitgaven in het Google Adwords programma. Peter gaat vervolgens over naar zijn specialisatie; onbetaalde vermeldingen. Een mooie quote van Joey, Adwords specialist: “onbetaald is onzin”. Want je SEO adviseur kost ook geld.

Bovenaan staan is een diverse perceptie. Het zorgt voor vertrouwen aldus Peter. Bovenaan staan in de organic zoekresultaten is een traffic-driver. Het belang van lokaal aanwezig zijn in Google is heel belangrijk omdat Google lokale informatie heel belangrijk vindt.

Het was een energieke presentatie maar het ontbrak aan structuur. Gezien het kennisniveau van de zaal en de meldingen daarvan op twitter had Peter zijn presentatie wellicht wat minder technisch moeten maken en de structuur duidelijker moeten aangeven.

Credits headerafbeelding: Missy Schmidt (CC)