Voor wie het nog niet wist, snapchat is hét nieuwe social media kanaal waarop je jongeren tussen de 13 en 25 jaar kan benaderen. Zie het als de nieuwe kroeg die is geopend en die erg populair is. Slimme ondernemers Liam (18) en Tim (19) besloten vorig jaar om Gospooky te starten, het eerste marketing advies bureau gespecialiseerd in Snapchat stories dat inmiddels met bedrijven als HEMA, Lowlands, Endemol werkt en binnenkort ook met Srprs.me gaat samenwerken. TravelNext interviewt deze jonge ondernemers over de ins- en outs in Snapchatland.
Wanneer zijn jullie met Gospooky gestart?
Liam: “Ik werkte in 2015 voor een opdracht bij de NOS om daar Snapchat te lanceren. Tegelijkertijd kende ik Tim die hetzelfde deed voor Spinning records. Wij zagen dat veel bedrijven gewoon niks begrepen van Snapchat, daaruit is GoSpooky ontstaan.
Wat doet Gospooky voor bedrijven?
Tim: “GoSpooky produceert Snapchat campagnes en strategieën. We verzorgen vaak campagnes van A tot Z en zijn het eerste mobiele social media bureau gericht op Snapchat in Europa. We denken strategisch mee, geven advies, maar produceren ook stories en geofilters. Een geofilter is een soort locatie gebonden ‘sticker’ die je over je foto of video heen schuift. Dit kan voor bedrijven erg interessant zijn.”
Hoe vinden bedrijven jullie?
Liam: “In het begin hebben we heel veel via LinkedIn geprobeerd, maar deze manier van cold-prospect was toch moeilijk. Op een gegeven moment hebben we het domein Geofilter.nl opgezet. Deze site rankt direct goed in Google en dit leverde de eerste klanten op. Een van de eerste grote klanten was Kingsland, een groot festival waar we voor mochten werken.” Inmiddels werken we met corporate bedrijven, maar ook met bedrijven uit het MKB en ook zijn we aan het praten met de overheid.
Wat is het voordeel van snapchat t.o.v. bijvoorbeeld bloggen en vloggen?
Tim: ”De drempel om content te produceren op Snapchat is erg laag. Je hebt simpelweg een telefoon nodig om iets te kunnen maken. Daarnaast is Snapchat natuurlijk hét medium van jongeren van nu. Wil je de jongere doelgroep benaderen dan zul je iets met Snapchat moeten doen.”
Instagram vs. Snapchat?
Liam: “We volgen natuurlijk de recente ontwikkelingen op de voet. Wij maken ook gebruik van Instagram met onze klanten, Instagram is een goed middel om je Snapchat account te promoten. De markt waarin wij werken is heel dynamisch. Op dit moment is Snapchat nog heel groot, maar ik ben wel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen de komende jaren. Wij willen met GoSpooky in ieder geval breder zijn dan alleen een Snapchat specialist.
Verticaal filmen was vroeger not-done. Adviseren jullie daarin ook de bedrijven waar jullie mee samenwerken?
Liam: “Ja, verticaal filmen vergt een andere aanpak. We filmen niet altijd zelf alle beelden voor een campagne en we begeleiden onze klanten uitgebreid op het gebied van filmen of fotograferen op Snapchat.”
Geofilters. Hoe werkt dat precies en wat hebben bedrijven er aan?
Tim: “Zie Geofilters als een sticker die je over je snap plaatst op het moment dat je op een bepaalde locatie bent. In Amerika hebben bedrijven en personen inmiddels de mogelijkheid om zelf filters in te dienen, die je vervolgens voor je trouwerij, bedrijfsfeest, winkel, camping, hotel of festival kunt inzetten. Wanneer deze mogelijkheid ook in Europa gelanceerd wordt maken wij met Geofilter.nl geofilters voor Nederland en 13 andere Europese landen.
Jullie hebben al veel klanten vertelde je net. Hoe zit dat in de reisindustrie. Heb je daar al klanten?
Liam: “We kunnen inmiddels vertellen dat we met Srprs.me gaan samenwerken. Daar zijn we blij mee, want het is een mooi vernieuwend bedrijf met een jonge doelgroep waar je op een hele goede en creatieve manier Snapchat voor kan inzetten.”
Wat zou je aan lezers van TravelNext lezen vertellen, waarom ze met Snapchat moeten gaan werken?”
Tim: ”Snapchat is een perfecte manier om aanbiedingen, behind the scenes beelden en andere acties direct te delen met je volgers. Doordat de verhalen maar 24 uur beschikbaar zijn is er een urgentie om verhalen te kijken, mensen willen niks missen. Je kunt echt op een hele directe en veel intiemere manier met je klanten communiceren. Juist bij een product als ‘reizen’ denken we dat dit erg goed kan werken.”
Wat kan je verder vertellen over jullie bedrijf. Aantal personen, omzet?
Liam: “We groeien op dit moment hard. Naast mij en Tim werken er nog zeven mensen bij GoSpooky. We zijn een jong team. Onze jongste medewerker is 13, de oudste is 21. Omzetcijfers maken we op dit moment niet bekend.”
Stel dat een bedrijf met jullie wil samenwerken. Hoe gaan jullie dan te werk?
Liam: ”Bedrijven weten vaak al goed wat ze willen maar niet wat alle mogelijkheden zijn op Snapchat. Wij bieden unieke technologie waarmee we gemakkelijk analytics op Snapchat kunnen inzien. Wij werken met veel bedrijven op projectbasis, met andere merken hebben we weer een samenwerking voor een langere periode.”
Via het blog kun je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in Snapchatland.
3 reacties