• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Drie populairste chatmedia in travel vergeleken: Whatsapp, Messenger en Telegram

17 maart 2017 door Lobke Elbers

In Nederland en in de reiswereld, worden er eigenlijk drie chatdiensten gebruikt om te communiceren met reizigers; WhatsApp, Messenger en in mindere mate Telegram. Ook hebben we dan nog WeChat, dit is echter meer voor inkomend toerisme van belang (vooral de Chinese toerist). In dit blog zetten we de belangrijkste verschillen voor je op een rij; waarin verschillen de apps van elkaar?

Facebook Messenger

De berichtenapp Facebook Messenger komt vaak aan bod als het om communicatie met reizigers gaat. Ook innovatieve diensten (al dan niet met bots) worden regelmatig getoond. De app biedt veel dezelfde features aan als WhatsApp: je kunt videobellen, groepsgesprekken maken en versleuteld met vrienden (medereizigers) chatten. Messenger zit verbonden aan Facebook, maar kan ook met alleen een telefoonnummer werken. Messenger werkt ook vanaf een tablet en desktop. Daarnaast kun je in Messenger ook geheime gesprekken voeren, waarbij berichten na een tijdje permanent gewist worden. Bovendien kun je in Messenger ook spelletjes spelen, stickers en gifjes versturen.

De functie Messenger Day is nieuw en wordt binnenkort uitgerold. En laat gebruikers 24 uur een foto met vrienden delen. Dit lijkt op Snapchat. En zou reisorganisaties dus ook dezelfde kansen bieden als Snapchat (lees hier in dit interview terug hoe Snapchatmarketing bureau GoSpooky de kansen voor travel ziet).

Recente ontwikkelingen op het gebied van Facebook Messenger in de reiswereld?

  • KLM introduceert Messenger Emoji service, wij hebben dit getest.
  • Met chatbot The Waylo op Facebook Messenger kunnen reizigers in drie stappen een hotel boeken.
  • TripAdvisor lanceerde deze week een chatbot gericht op User Generated aanbevelingen voor hotspots en allerlei soorten activiteiten. Lees er hier meer over op Skift (in Engels).
Welkomst tekst Chatbot User Generated aanbevelingen, TripAdvisor

WhatsApp

Intussen heeft WhatsApp ook een Snapchat-achtige status-functie waarbij je met filters en teksten een live update kunt plaatsen. Ook met WhatsApp kun je gif’jes zoeken en versturen. Je kunt WhatsApp alleen op je smartphone gebruiken. Via WhatsApp Web kun je wel berichten versturen, maar hiervoor moet je smartphone wel met het internet verbonden zijn. Toch zijn er ook al monitoringtools die ervoor zorgen dat je als reisorganisatie ook je Whatsapp gesprekken goed kunt monitoren.

Aangezien WhatsApp is in Nederland de meestgebruikte app en het sms’jes en soms overbodige mailtjes vervangt en voice & video callen essentieel onderdeel uitmaakt, heeft het de dagelijkse communicatie voor een groot deel vervangen.

Telegram

Telegram kwam met de ‘botrevolutie’ en is misschien wel de allereerste op het gebied van Messenger technologie. In landen waar Facebook of Twitter verboden is, vindt Telegram een succesvolle doorgang. Vaak hebben Telegram accounts ook AI features en zijn er diverse, zeer bruikbare bots voor reisorganisaties die je wellicht nog niet kende. Telegram biedt veel opties, behalve bellen op dit moment. Het wordt veelal gebruikt voor het versturen van tekstberichten. De bots bieden meer.

Interessant zijn de image bot en de poll bot:

  • Zo kun je de bot een omschrijving sturen en de bot komt met een relevante foto.
  • De poll bot is uitermate geschikt voor groepsstemmingen (bijvoorbeeld over een destinatie voorkeur).
  • De reminder bot kan gebruikers een reminder sturen voor wat zij dan ook willen (bijvoorbeeld het definitief boeken van de reis).
  • Met de HotorBot kunnen vrienden of dates op elke locatie gezocht worden. Wat ook zeker een interessante feature kan zijn voor reizigers.

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

Categorie: Social media Tags: Facebook Messenger, Telegram, Whatsapp

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sylvie zegt

    28 december 2017 om 18:51

    I like Whatsapp to let my beloved ones know I’m fine and send them some holiday pictures. Though still I’m trying to send some postcards, buy some and take them home unfinished 🙂

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI Facebook Booking.com onderzoek TripAdvisor travel instagram KLM hotels Vakantiebeurs Google reviews mobiel Social Media technologie NHTV Expedia destinatiemarketing reizen Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext