Drie populairste chatmedia in travel vergeleken: Whatsapp, Messenger en Telegram

345

In Nederland en in de reiswereld, worden er eigenlijk drie chatdiensten gebruikt om te communiceren met reizigers; WhatsApp, Messenger en in mindere mate Telegram. Ook hebben we dan nog WeChat, dit is echter meer voor inkomend toerisme van belang (vooral de Chinese toerist). In dit blog zetten we de belangrijkste verschillen voor je op een rij; waarin verschillen de apps van elkaar?

Facebook Messenger

De berichtenapp Facebook Messenger komt vaak aan bod als het om communicatie met reizigers gaat. Ook innovatieve diensten (al dan niet met bots) worden regelmatig getoond. De app biedt veel dezelfde features aan als WhatsApp: je kunt videobellen, groepsgesprekken maken en versleuteld met vrienden (medereizigers) chatten. Messenger zit verbonden aan Facebook, maar kan ook met alleen een telefoonnummer werken. Messenger werkt ook vanaf een tablet en desktop. Daarnaast kun je in Messenger ook geheime gesprekken voeren, waarbij berichten na een tijdje permanent gewist worden. Bovendien kun je in Messenger ook spelletjes spelen, stickers en gifjes versturen.

De functie Messenger Day is nieuw en wordt binnenkort uitgerold. En laat gebruikers 24 uur een foto met vrienden delen. Dit lijkt op Snapchat. En zou reisorganisaties dus ook dezelfde kansen bieden als Snapchat (lees hier in dit interview terug hoe Snapchatmarketing bureau GoSpooky de kansen voor travel ziet).

Recente ontwikkelingen op het gebied van Facebook Messenger in de reiswereld?

Welkomst tekst Chatbot User Generated aanbevelingen, TripAdvisor

WhatsApp

Intussen heeft WhatsApp ook een Snapchat-achtige status-functie waarbij je met filters en teksten een live update kunt plaatsen. Ook met WhatsApp kun je gif’jes zoeken en versturen. Je kunt WhatsApp alleen op je smartphone gebruiken. Via WhatsApp Web kun je wel berichten versturen, maar hiervoor moet je smartphone wel met het internet verbonden zijn. Toch zijn er ook al monitoringtools die ervoor zorgen dat je als reisorganisatie ook je Whatsapp gesprekken goed kunt monitoren.

Aangezien WhatsApp is in Nederland de meestgebruikte app en het sms’jes en soms overbodige mailtjes vervangt en voice & video callen essentieel onderdeel uitmaakt, heeft het de dagelijkse communicatie voor een groot deel vervangen.

Telegram

Telegram kwam met de ‘botrevolutie’ en is misschien wel de allereerste op het gebied van Messenger technologie. In landen waar Facebook of Twitter verboden is, vindt Telegram een succesvolle doorgang. Vaak hebben Telegram accounts ook AI features en zijn er diverse, zeer bruikbare bots voor reisorganisaties die je wellicht nog niet kende. Telegram biedt veel opties, behalve bellen op dit moment. Het wordt veelal gebruikt voor het versturen van tekstberichten. De bots bieden meer.

Interessant zijn de image bot en de poll bot:

  • Zo kun je de bot een omschrijving sturen en de bot komt met een relevante foto.
  • De poll bot is uitermate geschikt voor groepsstemmingen (bijvoorbeeld over een destinatie voorkeur).
  • De reminder bot kan gebruikers een reminder sturen voor wat zij dan ook willen (bijvoorbeeld het definitief boeken van de reis).
  • Met de HotorBot kunnen vrienden of dates op elke locatie gezocht worden. Wat ook zeker een interessante feature kan zijn voor reizigers.
DELEN
Vorig artikelTravelNieuws: TU Delft zet nieuwe stap in innovatie reiswereld met KLM
Volgend artikelSwipe je perfecte vakantiematch, TUI introduceert TRAVELLR – ”The making of”
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER