In Nederland en in de reiswereld, worden er eigenlijk drie chatdiensten gebruikt om te communiceren met reizigers; WhatsApp, Messenger en in mindere mate Telegram. Ook hebben we dan nog WeChat, dit is echter meer voor inkomend toerisme van belang (vooral de Chinese toerist). In dit blog zetten we de belangrijkste verschillen voor je op een rij; waarin verschillen de apps van elkaar?
Facebook Messenger
De berichtenapp Facebook Messenger komt vaak aan bod als het om communicatie met reizigers gaat. Ook innovatieve diensten (al dan niet met bots) worden regelmatig getoond. De app biedt veel dezelfde features aan als WhatsApp: je kunt videobellen, groepsgesprekken maken en versleuteld met vrienden (medereizigers) chatten. Messenger zit verbonden aan Facebook, maar kan ook met alleen een telefoonnummer werken. Messenger werkt ook vanaf een tablet en desktop. Daarnaast kun je in Messenger ook geheime gesprekken voeren, waarbij berichten na een tijdje permanent gewist worden. Bovendien kun je in Messenger ook spelletjes spelen, stickers en gifjes versturen.
De functie Messenger Day is nieuw en wordt binnenkort uitgerold. En laat gebruikers 24 uur een foto met vrienden delen. Dit lijkt op Snapchat. En zou reisorganisaties dus ook dezelfde kansen bieden als Snapchat (lees hier in dit interview terug hoe Snapchatmarketing bureau GoSpooky de kansen voor travel ziet).
Recente ontwikkelingen op het gebied van Facebook Messenger in de reiswereld?
- KLM introduceert Messenger Emoji service, wij hebben dit getest.
- Met chatbot The Waylo op Facebook Messenger kunnen reizigers in drie stappen een hotel boeken.
- TripAdvisor lanceerde deze week een chatbot gericht op User Generated aanbevelingen voor hotspots en allerlei soorten activiteiten. Lees er hier meer over op Skift (in Engels).
Intussen heeft WhatsApp ook een Snapchat-achtige status-functie waarbij je met filters en teksten een live update kunt plaatsen. Ook met WhatsApp kun je gif’jes zoeken en versturen. Je kunt WhatsApp alleen op je smartphone gebruiken. Via WhatsApp Web kun je wel berichten versturen, maar hiervoor moet je smartphone wel met het internet verbonden zijn. Toch zijn er ook al monitoringtools die ervoor zorgen dat je als reisorganisatie ook je Whatsapp gesprekken goed kunt monitoren.
Aangezien WhatsApp is in Nederland de meestgebruikte app en het sms’jes en soms overbodige mailtjes vervangt en voice & video callen essentieel onderdeel uitmaakt, heeft het de dagelijkse communicatie voor een groot deel vervangen.
Telegram
Telegram kwam met de ‘botrevolutie’ en is misschien wel de allereerste op het gebied van Messenger technologie. In landen waar Facebook of Twitter verboden is, vindt Telegram een succesvolle doorgang. Vaak hebben Telegram accounts ook AI features en zijn er diverse, zeer bruikbare bots voor reisorganisaties die je wellicht nog niet kende. Telegram biedt veel opties, behalve bellen op dit moment. Het wordt veelal gebruikt voor het versturen van tekstberichten. De bots bieden meer.
Interessant zijn de image bot en de poll bot:
- Zo kun je de bot een omschrijving sturen en de bot komt met een relevante foto.
- De poll bot is uitermate geschikt voor groepsstemmingen (bijvoorbeeld over een destinatie voorkeur).
- De reminder bot kan gebruikers een reminder sturen voor wat zij dan ook willen (bijvoorbeeld het definitief boeken van de reis).
- Met de HotorBot kunnen vrienden of dates op elke locatie gezocht worden. Wat ook zeker een interessante feature kan zijn voor reizigers.
Eén reactie
I like Whatsapp to let my beloved ones know I’m fine and send them some holiday pictures. Though still I’m trying to send some postcards, buy some and take them home unfinished 🙂