• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB Berlijn; één van de grootste beurzen ter wereld op het gebied van toerisme

22 maart 2012 door Alexander Lamprecht

Berlijn vs New York
Het was weer een enerverend weekje in Berlijn. Vier nachten in één van mijn favoriete steden van Europa voor de ITB Berlijn. Eén van de grootste beurzen ter wereld op het gebied van toerisme.  Twee  nachten langer dan voorgaande jaren. Een verlenging voor prima redenen.  Een extra nacht om vooral de party van New York City & Company in de exclusieve club Tausend niet te missen. Hier werd de nieuwe campagne NYC<30 in stijl gevierd. Deze moedigt jongeren aan om te reizen naar New York door middel van bijzondere aanbiedingen en door het benadrukken van de veelzijdigheid van de vijf stadsdelen.

Een ander extra nachtje om meer afspraken in het bruisende Berlijn te kunnen houden in plaats van in dat saaie en hectische beursgebouw. Ieder jaar weer mis ik een aantal belangrijke afspraken of  heb niet genoeg aan het jaarlijks kwartiertje bijkletsen met andere beursbezoekers om me heen.

ITB is een stad op zich; eigenlijk de wereld
Mijn voornemen voor 2012 werkte goed. Zo kom je ook nog eens ergens. In alle rust heb ik zakenpartners kunnen treffen op sfeervolle plekjes van Berlijn. Deze stad is een belangrijke bestemming en geniet een groeiende belangstelling van de Nederlandse toeristen. Altijd aan het veranderen  en altijd inspirerend. Tijdens de ITB kun je werkelijk uren kwijt raken aan het lopen van de grote afstanden, het zoeken naar stands en naar mensen en met het wachten op mensen die behoorlijk te laat komen.  Overigens overkomt mij dat ook altijd. Meest schrijnende geval was aankomen op de cocktail party van Chic Retail Outlets een uur nadat de laatste hapjes en gasten verdwenen waren.  Meteen nam ik me voor 2013 voor om me niet meer te laten leiden door al die bijeenkomsten en parties op de stands. Werkelijk niet in te plannen. ITB is een stad op zich. Eigenlijk de wereld. En je hebt in veel gevallen een half uur nodig om van een land naar een ander land te “reizen”. Maak dus een strak plan van hal naar hal.  Niet van borrel naar borrel. 160,000 vierkante meters, meer dan 10,000 exposanten en meer dan 172,000 bezoekers. Vind je weg maar eens. Heel handig voor deze taak is de app van ITB. Gratis te downloaden.

De grote bezuinigingen
De grote bezuinigingen waren schrikbarend te zien aan de presentatie van Nederland.  Een standaard standbouw die iedereen in die hal  had. Goedkoop, half afgewerkt en identiteit loos.  Te klein en te besloten.  De ananassen ter decoratie kon ik werkelijk niet begrijpen.  Terecht deden een aantal toeristische hoogtepunten hier niet aan mee en hadden ze hun eigen plek. Deze verdeeldheid komt natuurlijk de marketing niet ten goede.  Onbegrijpelijk dat wij zo’n karige aanwezigheid hadden, terwijl de Duitse toeristen van grote waarde zijn voor de economie van ons land.  Een reuze afbeelding van het uit-tenue van het Nederlands voetbalteam aan de buitenkant van de Nike winkel op de Kurfürstendamm met de tekst “We only focus on Victory” maakt een veel grotere impact. Ben alleen bang dat de Duitse voetballiefhebbers hier minder blij mee zijn.

Indrukwekkend
Na al die jaren van reizen en beurzen bezoeken dacht ik dat ik toch wel alle bestemmingen was tegen gekomen.  Niet waar.  Bij toeval loop ik langs de stand van Tajikistan met de slogan “Feel the Friendship”. Ik had werkelijk nog nooit van deze vrienden gehoord.
Indrukwekkend was de presentatie van de nieuwe internationale luchthaven Berlijn Brandenburg die in juni zal worden geopend. Ook de displays van de als maar groeiende en de duidelijk toonzettende airlines uit de golfregio.  Van de economy class stoelen van Qatar Airways – helemaal niks mis mee- tot de doucheruimte van Emirates.

Uitblik op ITB 2013
In een paar dagen tijd heb ik weer even kunnen bijkletsen  met onze favoriete hotels en trouwe zakenpartners vanuit alle hoeken ter wereld. Aan het eind van de laatste, drukke beurs dag zit ik in taxi terug naar de stad. Ineens schiet er iets door me heen. Ik ben vergeten de stands van Aruba en Curaçao te bezoeken. Ondanks mijn handige app en mijn goede voornemens is het me toch weer niet gelukt al mijn plannen te verwezenlijken.  Excuses aan deze zonnige eilanden.  Voornemen voor 2013; Aruba en Curaçao bovenaan de lijst.

Dit gastblog is geschreven door Fred van Eijk, hij is oprichter en directeur van Travel Counsellors Nederland (onderdeel van Travel Counsellors Ltd, een van de grootste onafhankelijke reisbureaus in Engeland).
Fred kan bogen op een jarenlange ervaring in de Nederlandse en internationale reisbranche. Reeds op 21-jarige leeftijd had hij zijn eigen reisbureau en de afgelopen jaren heeft hij aan het roer gestaan van grote reisondernemingen.

Fred, dank je wel voor deze indrukwekkende blik achter de coulissen van de ITB Berlijn. 


Gerelateerde Berichten

  • ITB Think Tank

    Gedurende de 45e editie van de Internationale toerisme beurs (ITB) in Berlijn (9.-13.03.2011) stonden bij…

  • Wereld toerisme event: de volgende generatie en digitaal bestemmingsmanagement

    Op 27 september wordt het Wereld Toerisme Event georganiseerd door ANVR, Gastvrij Nederland, MVO Nederland…

  • TravelNieuws: statistieken en inzichten in travel & toerisme 2016

    Reizen en toerisme trends veranderen snel en statistieken worden in snel tempo achterhaald. In een…

Categorie: ITB Berlijn, Travel Events Tags: ITB Berlijn, luchthaven Berlijn Brandenburg, New York City & Company, Tajikistan, Travel Counsellors Nederland

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Ilya zegt

    23 maart 2012 om 07:00

    Leuk om een indruk van de ITB te krijgen.

Trackbacks

  1. louis vuitton belt schreef:
    23 december 2014 om 14:02

    coach handbags

    Can louis vuitton belt ary ov louis vuitton outlet erseas hunter Why are not only seen mercy averagely,louis vuitton belt? Its is this : few which have a practical all over the December,louis vuitton out hermes outlet let. Rain incidentally which of yo…

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor NHTV KLM technologie Facebook Booking.com Google destinatiemarketing instagram mobiel onderzoek reizen Vakantiebeurs Expedia reviews TUI hotels Airbnb travel Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext