Gedurende de 45e editie van de Internationale toerisme beurs (ITB) in Berlijn (9.-13.03.2011) stonden bij de lezingen de thema’s social media en online marketing centraal. Ook op de ITB waren dit weer de veelbesprokene onderwerpen binnen de reisindustrie. Op een aantal podia kregen de vakbezoekers de kans om lezingen rond om verschillende onderwerpen binnen de reisindustrie te volgen.

Sweet temptation – social media succesverhaal uit Beieren, Duitsland

Woensdagmiddag deelde het Duitse bedrijf Oberstaufen Tourismus Marketing zijn ervaringen en succes met social media. Oberstaufen is een kleine regio in Beieren, Duitsland. Bianca Keybach (CEO, Oberstaufen Tourismus GmbH) en Benjamin Buhl (Consultant, Oberstaufen Tourismus GmbH) spraken over de nieuw gelanceerde website http://www.oberstaufen-plus.de/, de virale campagne http://www.dubistoberstaufen.de/ en inside informatie over de Google Street View taart actie.

De website http://www.oberstaufen-plus.de/ overtuigd voornamelijk door een gebruiksvriendelijke handhaving en de geïntegreerde nieuwe media. Onderzoek laat zien dat een bezoeker gemiddeld langer op deze website blijft. De virale campagne met een extra film http://www.dubistoberstaufen.de/ heeft ook veel succes opgeleverd voor Oberstaufen Toerisme. Een virale campagne, Heroes (uit Zweden), diende als inspiratiebron. De bezoeker kan zelf een beeld van zichzelf uploaden en vervolgens ziet men zich terug in een film over Oberstaufen. Schweppes heeft niet lang geleden ook een soortgelijk viral ontwikkeld: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101223_viral_campagne_schweppesonality/. Bianca en Benjamin lieten zien wat belangrijk is om succesvol te zijn met een social media campagne. Emotionaliteit, authenticiteit, technische voorzieningen om inhoudt makkelijk te kunnen delen, een centrale boodschap, humor en charme, wedstrijdelementen en de website bezoeker als hoofdrolspeler, zijn kernpijlers voor succes.

Toen Google aan start ging met Street View voerde dit wereldwijd tot grote kritiek van een groot aantal partijen. Niemand wou echt zijn straat laten filmen en dan vervolgens op het internet komen te staan. Oberstaufen Toerisme vond de reacties min of meer belachelijk en had Google persoonlijk uitgenodigd om naar Oberstaufen te komen en deze plek ter aarde als eerste in scene te zetten voor Google Street View. Men heeft zelfs een taart gebakken en een beeld van de Google Street View taart plus een uitnodiging met overnachting naar Google gestuurd. Google kwam vervolgens naar Oberstaufen en was begonnen Oberstaufen op de Google Street View kaart te zetten (http://www.oberstaufen.de/service/digital/google-streetview/). Men leerde van deze actie eigenlijk trendy thema’s uit de pers te pakken, charme, provocatie en humor erin te gooien, “Think different”, social media te vertalen naar de traditionele media en social media niet zien als een alleenstaand marketing instrument.

Concluderend wees de delegatie uit Oberstaufen erop dat het belangrijk is bij de invulling van social media iedereen binnen een organisatie erbij te betrekken. De passie voor social media moet overgedragen worden naar de medewerkers! De complete presentatie van Oberstaufen Tourismus GmbH is terug te zien op http://www.slideshare.net/BenjaminBuhl/sweet-temptation-wir-backen-einen-kuchen-wie-oberstaufen-itb-itbetw.