• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB Think Tank

16 maart 2011 door Alexander Lamprecht

Gedurende de 45e editie van de Internationale toerisme beurs (ITB) in Berlijn (9.-13.03.2011) stonden bij de lezingen de thema’s social media en online marketing centraal. Ook op de ITB waren dit weer de veelbesprokene onderwerpen binnen de reisindustrie. Op een aantal podia kregen de vakbezoekers de kans om lezingen rond om verschillende onderwerpen binnen de reisindustrie te volgen.

Sweet temptation – social media succesverhaal uit Beieren, Duitsland

Woensdagmiddag deelde het Duitse bedrijf Oberstaufen Tourismus Marketing zijn ervaringen en succes met social media. Oberstaufen is een kleine regio in Beieren, Duitsland. Bianca Keybach (CEO, Oberstaufen Tourismus GmbH) en Benjamin Buhl (Consultant, Oberstaufen Tourismus GmbH) spraken over de nieuw gelanceerde website http://www.oberstaufen-plus.de/, de virale campagne http://www.dubistoberstaufen.de/ en inside informatie over de Google Street View taart actie.

De website http://www.oberstaufen-plus.de/ overtuigd voornamelijk door een gebruiksvriendelijke handhaving en de geïntegreerde nieuwe media. Onderzoek laat zien dat een bezoeker gemiddeld langer op deze website blijft. De virale campagne met een extra film http://www.dubistoberstaufen.de/ heeft ook veel succes opgeleverd voor Oberstaufen Toerisme. Een virale campagne, Heroes (uit Zweden), diende als inspiratiebron. De bezoeker kan zelf een beeld van zichzelf uploaden en vervolgens ziet men zich terug in een film over Oberstaufen. Schweppes heeft niet lang geleden ook een soortgelijk viral ontwikkeld: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101223_viral_campagne_schweppesonality/. Bianca en Benjamin lieten zien wat belangrijk is om succesvol te zijn met een social media campagne. Emotionaliteit, authenticiteit, technische voorzieningen om inhoudt makkelijk te kunnen delen, een centrale boodschap, humor en charme, wedstrijdelementen en de website bezoeker als hoofdrolspeler, zijn kernpijlers voor succes.

Toen Google aan start ging met Street View voerde dit wereldwijd tot grote kritiek van een groot aantal partijen. Niemand wou echt zijn straat laten filmen en dan vervolgens op het internet komen te staan. Oberstaufen Toerisme vond de reacties min of meer belachelijk en had Google persoonlijk uitgenodigd om naar Oberstaufen te komen en deze plek ter aarde als eerste in scene te zetten voor Google Street View. Men heeft zelfs een taart gebakken en een beeld van de Google Street View taart plus een uitnodiging met overnachting naar Google gestuurd. Google kwam vervolgens naar Oberstaufen en was begonnen Oberstaufen op de Google Street View kaart te zetten (http://www.oberstaufen.de/service/digital/google-streetview/). Men leerde van deze actie eigenlijk trendy thema’s uit de pers te pakken, charme, provocatie en humor erin te gooien, “Think different”, social media te vertalen naar de traditionele media en social media niet zien als een alleenstaand marketing instrument.

Concluderend wees de delegatie uit Oberstaufen erop dat het belangrijk is bij de invulling van social media iedereen binnen een organisatie erbij te betrekken. De passie voor social media moet overgedragen worden naar de medewerkers! De complete presentatie van Oberstaufen Tourismus GmbH is terug te zien op http://www.slideshare.net/BenjaminBuhl/sweet-temptation-wir-backen-einen-kuchen-wie-oberstaufen-itb-itbetw.

Gerelateerde Berichten

  • Social Travel Summit Think Tank report

    Vorig jaar werd de eerste succesvolle Social Travel Summit in Leipzig gehouden. Naar aanleiding daarvan is de…

  • ITB2013: Tien redenen waarom een reisbureau social media moet inzetten

    Op dag 1 van de ITB 2013 hebben Thorsten Gerber en Sascha Nau van Amadeus…

  • Travel journalism moet verleiden tot dromen…

    Vrijdag, 11 Maart 2011 vond het ITB Media Summit 2011 plaats. In dit panel discussieerden…

Categorie: ITB Berlijn, Travel Events Tags: Google, Social Media

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    16 maart 2011 om 20:51

    Hi Alexander, goed artikel en mooie voorbeelden van social media integratie. Welkom als blogger bij TravelNext !

  2. Maurice Palsgraaf zegt

    16 maart 2011 om 21:46

    Boeiende verhalen, met interessante en inspirerende links!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen Expedia KLM technologie mobiel Vakantiebeurs reviews destinatiemarketing Social Media travel TripAdvisor TUI Booking.com onderzoek hotels instagram NHTV Google Facebook Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring