• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB2013: Wat studenten verwachten van hun toekomstige werkgevers in de hotellerie

21 maart 2013 door Alexander Lamprecht

Gedurende de ITB is men uitgebreid ingegaan op de jonge generatie en hun behoeftes als het gaat om reizen. Annelies Hulshof en Lars Boom zijn in eerdere blogposts ingegaan op de nieuwe generatie reizigers. Echter, hebben ze ook bekeken hoe jongeren die voor de poort van de arbeidsmarkt staan denken over hun toekomstige baan in een hotel. 

In korte interviews hebben twee studenten van de Ecole hôtelière de Lausanne, namelijk Katharina Jaeger en Adrian Ruch, twee vakmensen uit de hotellerie, Ingrid Eras (Starwoord Hotels & Resorts) en Reto Candrian (Suvretta House St. Moritz) geconfronteerd met een aantal vraagstukken. Ruud Reuland (Hospitality Education Advisor) is moderator geweest gedurende dit panel.

De beste voorbereiding voor een baan in de hotellerie

“Luister vooral naar je eigen behoeften en interesses. Zorg ervoor dat er een structurele match is tussen jou en het desbetreffende bedrijf bestaat”, aldus Ingrid Eras.

Corporate internships – Goede springplank voor een carrière?!

“Vita Futura van Starwood is hier een goed voorbeeld van,” geeft Ingrid aan. “Het voordeel is dat men hierbij ervaringen kan opdoen en hierop niet direct wordt afgerekend.”

Ingrid benadrukt dat het niet verkeerd is om werkervaringen in andere sectoren op te doen voordat men de stap naar de hotellerie maakt. Volgens haar blijft de werknemer en zijn/haar attitude en ambitie het allerbelangrijkste, volgens haar moet je dit niet uit het oog verliezen.

Salaris binnen de branche

De voordelen om binnen de hotellerie te werken kunnen o. a. zijn: wasservice, maaltijden inbegrepen, kortingen op hotelkamers- en services. Kijkend naar de retailsector en/of de banksector ontvangen medewerkers daar niet deze secundaire arbeidsvoorwaarden.

Volgens Ingrid kunnen de hotellerie salarissen goed concurreren met andere branches. “Alleen in de eerste jaren zal men vergeleken met andere branches iets minder verdienen. Maar de hotellerie biedt als compensatie internationale groeimogelijkheden en de mogelijkheid actief wereldwijd te reizen. Toekomstige medewerkers zullen zich moeten afvragen wat men zelf wil en wat men belangrijk vindt. Het zal niet verantwoord zijn om zonder echte redenen de hotellerie vanwege 100 € minder salaris te verlaten.”

‘Youngsters’ – Lifelong learners

Youngsters lijken zich maar moeilijk aan één werkplek te binden volgens de discussie. Ze zijn zogenaamde jobhoppers en willen hun leven lang door leren op de meest verschillende plekken. Dit is inmiddels een lifestyle van de jonge generatie geworden. Het is dan ook niet meer zo eenvoudig om zich enkel met een master degree te onderscheiden. Neemt men andere branches als voorbeeld, zoals de financiële sector draait het veelal om de motivatie zich continu door te ontwikkelen. 

Voor de bedrijven is het een uitdaging om werknemers jarenlang aan een bedrijf te binden. In toekomst zal het relevant worden jong talent aan een bedrijf te binden en als bedrijf zijnde samen te groeien.

Werk en privé in balans

De hotellerie heeft soms de reputatie dat het sociale leven verdwenen is als men werkt in deze sector. Andere branches buiten de hotellerie hebben dit al herkend en werken hieraan. Starwood is momenteel bezig om met nieuwe programma’s hierop in te spelen.

Bij operationele functies in de hotellerie heeft men vaak te maken 24-uren shiften. Hiervoor is het moeilijk een balans tussen werk en privé continu te garanderen.

In Amsterdam is men gestart met een ‘Work 2.0’ programma. Hierbij heeft men alle functies gemonitord en interviews met de werknemers gevoerd om in kaart de brengen, om te zien welke functies men flexibel zou kunnen inrichten, door bijvoorbeeld vanuit huis te kunnen werken. Voor geschikte functies wil men dit daarna ook daadwerkelijk toepassen. “Daarnaast kan het voordelig zijn om in plaats van het weekend doordeweeks vrij te hebben en deze werkdagen dus om te draaien voor bepaalde functies”, aldus Ingrid.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de verwachtingen die hier geschept worden. Als hotel- of reisorganisatie zijnde, wat doen jullie om in te spelen op de jonge generatie en wat verwachten jullie in ruil? 

Gerelateerde Berichten

  • ITB2013: NFC en destination marketing

    Afgelopen vrijdag was ik bij een sessie over NFC en destination marketing. Voor diegenen die…

  • 12 travelconsults en 30% meer studenten tijdens Reiswerk Studenten Congres 2015

    Reiswerk organiseert van 22 t/m 27 maart voor de vierde keer het Reiswerk Studentencongres voor de beste…

  • Reiswerk Studenten Challenge 2017: op zoek naar talent binnen HTRO en nieuwe expertises

    Reiswerk organiseert voor de zesde keer de Reiswerk Studenten Challenge voor derde of vierdejaars HBO-studenten…

Categorie: ITB Berlijn, Travel Events Tags: hotellerie, jong talent, Starwood

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Facebook technologie reizen KLM travel mobiel Social Media TUI destinatiemarketing Vakantiebeurs NHTV Airbnb instagram Booking.com Expedia TripAdvisor onderzoek hotels reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext