In één jaar heeft Japan Airlines maar liefst 10 (!!) mobiele apps gelanceerd. Of ze allemaal even nuttig zijn kan de vraag zijn, maar ze zorgen er in ieder geval wel voor dat ze hun klanten door bijna de hele reizigerscyclus heen loodsen op hun mobiel. 

Apps voor de hele reizigers cyclus

De onderdirecteur voor websales en marketing bij Japan Airlines, Tomohire Nishihata, vertelt in een interview met SimpliFlying dat Japan Airlines de klant totaal mobiel wil bedienen. Daarom hebben ze 10 apps gelanceerd om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn op hun smartphone. De verschillende apps zijn ondergebracht in één overkoepelende app, ze kunnen bij het downloaden van één app de rest dus ook gebruiken. Zo kunnen ze de klant door de hele reis bedienen met nuttige informatie voor een optimale klantbeleving.

Plannen

Om je reis te plannen heb je de ‘Schedule app’ die je gemakkelijk laat zien welke vluchten er nog in jouw persoonlijke agenda passen. De app maakt voor de persoonlijke agenda gebruik van de Google Calendar.

Boeken

Japan Airlines was de eerste airline in de wereld waar je mobiel kon boeken, al in 1999 lanceerden zij een mobiele boekingssite. Tegenwoordig wordt meer dan 10% van de boekingen via de mobiele apps ‘Book’ en ‘Purchase’ geboekt.

Voorgenieten

De countdown app telt af naar het moment dat jij in het vliegtuig stapt en dat je reis kan beginnen. Niet heel nuttig misschien, maar wel leuk en het stimuleert ongetwijfeld de voorpret een klein beetje.

Reizen

De Navigation app helpt reizigers om door de japanse luchthaven Haneda Airport te navigeren met Augmented Reality om gemakkelijk het juiste vliegtuig te vinden. Haneda Airport is de thuisbasis van Japan Airlines.

Natuurlijk wordt ook het inchecken een stuk gemakkelijker gemaakt met een app en kun je een mobiele boardingpass op je telefoon gebruiken om door het vliegveld heen te komen.

Tijdens het vliegen kan ook gebruik gemaakt worden van de entertainment app en de app om Wifi te ontvangen in het vliegtuig.

Nagenieten

Zodra de klant in Japan aan komt dient een volgende app van Japan Airlines als reisgids met map en navigatie en stuurt deze locatie gebaseerde kortings coupons naar de klant.

Nieuwe media inzetten

Nadat Japan Airlines bijna Failliet ging hebben ze een team van medewerkers ingezet om hun klanten te woord te staan via sociale media. Het team bestaat nu uit een groep van 10 medewerkers voor nieuwe media, zoals mobiel, webcare en brandmanagement. Ze hebben in de laatste maanden 700.000 fans extra gekregen op Facebook, en zijn laatst nog uitgeroepen tot het meest interactieve merk op Facebook in Japan!

Voor wie het interview nog eens na wil luisteren:

Ben er door de hele cyclus

Het mooie van deze strategie is dat door de hele cyclus van de reiziger de klant wordt voorzien van de juiste informatie en entertainment. Enkel het inspiratie gedeelte wordt (nog) geen aandacht aan geschonken door de airline, maar dat lijkt me een geschikte elfde app. Zo bieden ze de full package aan aan klanten en houden ze de klant verbonden bij hun merk voor, tijdens en na het reizen. Ik denk dat dit voor veel andere takken in de branche een hele goede strategie zou kunnen zijn om klanten optimaal van jouw dienst te laten genieten en een positief gevoel bij je merk te laten krijgen.

Bron: SimpliFlying
Afbeelding: Contri (cc)