TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer  nemen we ‘een kijkje in het leven’ van Petra Kok, Head of Communications & Spokesperson bij TUI. In deze rubriek volgen we interessante functies en personen binnen de online travel- en hospitality branche om een inzicht te krijgen in hun werk en in hun visie op de reissector. Daarnaast vinden we het extra interessant om juist op internationale vrouwendag, de rol van Petra Kok als ‘Miss TUI’ in de reiswereld te belichten.

Hoe heb jij je plekje als Head of Communications bij TUI verworven?

Eigenlijk als hele logische volgende stap in mijn loopbaan. Het lag gewoon uitstekend in het verlengde van mijn eerdere ervaring bij TUI en het was tijd voor iets nieuws, weg uit de comfort zone van een andere (ook superleuke) positie binnen TUI.

Wat doet een Head of Communications bij TUI eigenlijk?

Ik ben verantwoordelijk voor het communicatiebeleid inzake pers, interne en externe communicatie. Ik bewaak ook dat onze communicatie helder, betrouwbaar, samenhangend en vooral ook consistent is. Dit ook om bij te dragen aan de zichtbaarheid en een positief imago van TUI. Ook ben ik woordvoerder voor de merken TUI, Holland International, TUIfly, TUIfly Curacao (en rest Antillen), Kras en de eigen reisbureaus van TUI. Ik realiseer me dat het lijkt alsof je dan vooral met externe communicatie bezig bent, maar de interne communicatie naar je medewerkers is minstens zo belangrijk.

Op welke project van afgelopen jaar ben je het meest trots?

De re-branding van Arke naar TUI afgelopen 1 oktober was natuurlijk een impactvolle gebeurtenis, zeker ook voor ons als bedrijf zelf. Die trots geldt dan ook vooral mijn collega’s van de afdeling Communicatie, want zij hebben hier een fantastische interne campagne voor opgetuigd. Ik maakte de daadwerkelijke overstap naar Communicatie pas 1 oktober, maar vanuit mijn vorige positie bij TUI (Sales Manager), heb ik wel een personeelsfeest voor 1500 collega’s uit de grond mogen stampen. In 2 maanden. Dat was een uitdaging, maar de voldoening des te groter toen het een big hit bleek te zijn.

Welke communicatie uitingen had je zelf graag bedacht?

Ik vind de enorme klantfocus van CoolBlue een genot om te zien. Ik houd van de uitingen daaromheen zoals virals die ze maken en ook de vacature voor ‘pakketknuffelaars’ vond ik geweldig. Iedereen wéét dat hij de klant centraal moet stellen, veel zèggen ook dat ze dit doen, maar het moet in de genen van je bedrijf gaan zitten. Dat kost tijd, CoolBlue is al gestart op dat uitgangspunt.

Welke fout maak je nooit meer?

Don’t ever underestimate someone en blijf respectvol naar iedereen. In mijn studententijd, bijwerkend in de horeca al geleerd: de man in de afgeragde spijkerbroek gaf een enorme fooi en bleek eigenaar van een groot havenbedrijf, terwijl de keurige heren in duur pak aan een andere tafel, fooiloze billenknijpers bleken te zijn.

Hoe zie je de toekomst van reizen en technologie vanuit het merk TUI in de (internationale) online reisindustrie?

TUI is zowel in Nederland als op internationaal vlak bezig met vele initiatieven. Wij zijn ons zeer bewust van het belang van technologie die benodigd is om marktleider te blijven. Laat ik het downsizen tot een paar thema’s.

Een paar jaar geleden werd vaak nog gekscherend over apps gezegd dat dit de must-have toy van de marketing managers was, maar inmiddels zijn apps zo ingeburgerd dat het níet hebben van een app wenkbrauwen doet fronsen bij je klant.

Gek genoeg bieden de ‘traditionele’ reisaanbieders dit nog maar zelden aan. TUI heeft een app gelanceerd met behulp van een internationaal ontwikkelplatform binnen de TUI groep. En die app wordt constant doorontwikkeld gelijk oplopend met het steeds grotere belang van de mobiele devices. We krijgen hele positieve feedback van onze klanten die de app gebruiken, dus dat is een extra stimulans om de mogelijkheden uit te breiden. Er wordt mogelijk zelfs een link gelegd naar een ander, ook afgelopen zomer geïntroduceerd, systeem: Smart Pay; betalen met een armbandje. We hebben al een pilot gedraaid binnen onze eigen self catering accommodaties TIME TO SMILE. Ook dat gaat verder uitgerold worden, zelfs  internationaal binnen de TUI groep.

De TUICloud aan boord van onze vliegtuigen is ook een innovatieve manier van extra informatie en entertainment bieden aan je reizigers. Van internet tijdens een vlucht ben ik nog niet erg gecharmeerd, het is voorlopig nog onmogelijk een snelheid te behalen die ‘ergernisloos’ is. Het zijn enkele voorbeelden van een groter gemak door technologie voor en tijdens je reis. Ik geloof absoluut in de kracht van de inzet van virtual reality omgevingen, maar ik denk niet dat dit de echte reis gaat vervangen.

Wat zie jij als de belangrijkste ‘groeispurts’ die TUI de afgelopen jaren heeft gehad?

De ontwikkeling van eigen hotel concepten zie ik als een belangrijke pijler om je groei te borgen. Niet echt technologisch sexy, maar wel essentieel om onderscheidende content te hebben. Dat is ook je meerwaarde ten opzichte van alle beddenbanken, die weer getopt worden door metasearchers op die beddenbanken. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit van aanbod. Ook het hebben van een eigen airline is heel belangrijk om snel op markt opportuniteiten in te kunnen spelen. Wij hadden nooit zo’n grote speler op vakanties naar de Caribbean geworden zonder TUIfly. De toevoeging van 3 Dreamliners aan de vloot heeft daar nog eens een extra boost aan gegeven.

Maar ook de wijziging van boekingsdevices waar onze afdeling online marketing zo goed op inspeelt, met behoud van de balans optimale conversie – optimaal bereik. Overigens heeft de uitbreiding van die afdeling an sich alleen al gezorgd voor een groeispurt. Dat is gewoon een heel nieuw vakgebied waar je specialisten op nodig hebt. En ja vaak jonge ambitieuze mensen, die ik een verrijking voor het bedrijf vind.

Welke tip wil je ons niet onthouden?

Meer een tip vanuit mijn vakgebied; kijk heel kritisch naar het nieuws dat je voorgeschoteld krijgt in de media. Soms is nieuws geen nieuws, maar wordt het nieuws gemaakt door er oneindig over door te schrijven. Ze steken elkaar aan en willen bij elkaar niet achterlopen. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor onze branche.

Ik vind dat je nieuws eerlijk en in proportie moet brengen. Hoe beelden en interviews getoond worden zijn bepalend voor het bericht dat jij voor je krijgt. Nieuws wordt gemáákt door beeld en montage, suggestie doet de rest. Maar tegenwoordig komt daar de factor social media bij en dan veelal als corrigerende factor. Een geweldig nieuw kanaal al kan het ook meedogenloos zijn.

Tot slot niet zo zeer een tip als wel een oproep. Waar gaan wij (en ik bedoel TUI) elkaar ontmoeten?! Op het raakvlak van ervaren reisbranche mensen met jong talent ontstaan de beste ideeën. Natuurlijk komen we elkaar virtueel tegen op social media, maar een face-to-face ontmoeting waarbij je jezelf en je ideeën kunt pitchen en bedrijven zoals TUI  jou kunnen aanhaken om die te realiseren missen wij momenteel in de branche. Suggesties? Gooi maar op!