• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Een kijkje in het leven van Petra Kok, Head of Communications TUI

8 maart 2016 door Lobke Elbers

TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer  nemen we ‘een kijkje in het leven’ van Petra Kok, Head of Communications & Spokesperson bij TUI. In deze rubriek volgen we interessante functies en personen binnen de online travel- en hospitality branche om een inzicht te krijgen in hun werk en in hun visie op de reissector. Daarnaast vinden we het extra interessant om juist op internationale vrouwendag, de rol van Petra Kok als ‘Miss TUI’ in de reiswereld te belichten.

Hoe heb jij je plekje als Head of Communications bij TUI verworven?

Eigenlijk als hele logische volgende stap in mijn loopbaan. Het lag gewoon uitstekend in het verlengde van mijn eerdere ervaring bij TUI en het was tijd voor iets nieuws, weg uit de comfort zone van een andere (ook superleuke) positie binnen TUI.

Wat doet een Head of Communications bij TUI eigenlijk?

Ik ben verantwoordelijk voor het communicatiebeleid inzake pers, interne en externe communicatie. Ik bewaak ook dat onze communicatie helder, betrouwbaar, samenhangend en vooral ook consistent is. Dit ook om bij te dragen aan de zichtbaarheid en een positief imago van TUI. Ook ben ik woordvoerder voor de merken TUI, Holland International, TUIfly, TUIfly Curacao (en rest Antillen), Kras en de eigen reisbureaus van TUI. Ik realiseer me dat het lijkt alsof je dan vooral met externe communicatie bezig bent, maar de interne communicatie naar je medewerkers is minstens zo belangrijk.

Op welke project van afgelopen jaar ben je het meest trots?

De re-branding van Arke naar TUI afgelopen 1 oktober was natuurlijk een impactvolle gebeurtenis, zeker ook voor ons als bedrijf zelf. Die trots geldt dan ook vooral mijn collega’s van de afdeling Communicatie, want zij hebben hier een fantastische interne campagne voor opgetuigd. Ik maakte de daadwerkelijke overstap naar Communicatie pas 1 oktober, maar vanuit mijn vorige positie bij TUI (Sales Manager), heb ik wel een personeelsfeest voor 1500 collega’s uit de grond mogen stampen. In 2 maanden. Dat was een uitdaging, maar de voldoening des te groter toen het een big hit bleek te zijn.

Welke communicatie uitingen had je zelf graag bedacht?

Ik vind de enorme klantfocus van CoolBlue een genot om te zien. Ik houd van de uitingen daaromheen zoals virals die ze maken en ook de vacature voor ‘pakketknuffelaars’ vond ik geweldig. Iedereen wéét dat hij de klant centraal moet stellen, veel zèggen ook dat ze dit doen, maar het moet in de genen van je bedrijf gaan zitten. Dat kost tijd, CoolBlue is al gestart op dat uitgangspunt.

Welke fout maak je nooit meer?

Don’t ever underestimate someone en blijf respectvol naar iedereen. In mijn studententijd, bijwerkend in de horeca al geleerd: de man in de afgeragde spijkerbroek gaf een enorme fooi en bleek eigenaar van een groot havenbedrijf, terwijl de keurige heren in duur pak aan een andere tafel, fooiloze billenknijpers bleken te zijn.

Hoe zie je de toekomst van reizen en technologie vanuit het merk TUI in de (internationale) online reisindustrie?

TUI is zowel in Nederland als op internationaal vlak bezig met vele initiatieven. Wij zijn ons zeer bewust van het belang van technologie die benodigd is om marktleider te blijven. Laat ik het downsizen tot een paar thema’s.

Een paar jaar geleden werd vaak nog gekscherend over apps gezegd dat dit de must-have toy van de marketing managers was, maar inmiddels zijn apps zo ingeburgerd dat het níet hebben van een app wenkbrauwen doet fronsen bij je klant.

Gek genoeg bieden de ‘traditionele’ reisaanbieders dit nog maar zelden aan. TUI heeft een app gelanceerd met behulp van een internationaal ontwikkelplatform binnen de TUI groep. En die app wordt constant doorontwikkeld gelijk oplopend met het steeds grotere belang van de mobiele devices. We krijgen hele positieve feedback van onze klanten die de app gebruiken, dus dat is een extra stimulans om de mogelijkheden uit te breiden. Er wordt mogelijk zelfs een link gelegd naar een ander, ook afgelopen zomer geïntroduceerd, systeem: Smart Pay; betalen met een armbandje. We hebben al een pilot gedraaid binnen onze eigen self catering accommodaties TIME TO SMILE. Ook dat gaat verder uitgerold worden, zelfs  internationaal binnen de TUI groep.

De TUICloud aan boord van onze vliegtuigen is ook een innovatieve manier van extra informatie en entertainment bieden aan je reizigers. Van internet tijdens een vlucht ben ik nog niet erg gecharmeerd, het is voorlopig nog onmogelijk een snelheid te behalen die ‘ergernisloos’ is. Het zijn enkele voorbeelden van een groter gemak door technologie voor en tijdens je reis. Ik geloof absoluut in de kracht van de inzet van virtual reality omgevingen, maar ik denk niet dat dit de echte reis gaat vervangen.

Wat zie jij als de belangrijkste ‘groeispurts’ die TUI de afgelopen jaren heeft gehad?

De ontwikkeling van eigen hotel concepten zie ik als een belangrijke pijler om je groei te borgen. Niet echt technologisch sexy, maar wel essentieel om onderscheidende content te hebben. Dat is ook je meerwaarde ten opzichte van alle beddenbanken, die weer getopt worden door metasearchers op die beddenbanken. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit van aanbod. Ook het hebben van een eigen airline is heel belangrijk om snel op markt opportuniteiten in te kunnen spelen. Wij hadden nooit zo’n grote speler op vakanties naar de Caribbean geworden zonder TUIfly. De toevoeging van 3 Dreamliners aan de vloot heeft daar nog eens een extra boost aan gegeven.

Maar ook de wijziging van boekingsdevices waar onze afdeling online marketing zo goed op inspeelt, met behoud van de balans optimale conversie – optimaal bereik. Overigens heeft de uitbreiding van die afdeling an sich alleen al gezorgd voor een groeispurt. Dat is gewoon een heel nieuw vakgebied waar je specialisten op nodig hebt. En ja vaak jonge ambitieuze mensen, die ik een verrijking voor het bedrijf vind.

Welke tip wil je ons niet onthouden?

Meer een tip vanuit mijn vakgebied; kijk heel kritisch naar het nieuws dat je voorgeschoteld krijgt in de media. Soms is nieuws geen nieuws, maar wordt het nieuws gemaakt door er oneindig over door te schrijven. Ze steken elkaar aan en willen bij elkaar niet achterlopen. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor onze branche.

Ik vind dat je nieuws eerlijk en in proportie moet brengen. Hoe beelden en interviews getoond worden zijn bepalend voor het bericht dat jij voor je krijgt. Nieuws wordt gemáákt door beeld en montage, suggestie doet de rest. Maar tegenwoordig komt daar de factor social media bij en dan veelal als corrigerende factor. Een geweldig nieuw kanaal al kan het ook meedogenloos zijn.

Tot slot niet zo zeer een tip als wel een oproep. Waar gaan wij (en ik bedoel TUI) elkaar ontmoeten?! Op het raakvlak van ervaren reisbranche mensen met jong talent ontstaan de beste ideeën. Natuurlijk komen we elkaar virtueel tegen op social media, maar een face-to-face ontmoeting waarbij je jezelf en je ideeën kunt pitchen en bedrijven zoals TUI  jou kunnen aanhaken om die te realiseren missen wij momenteel in de branche. Suggesties? Gooi maar op!

Gerelateerde Berichten

  • Een kijkje in het leven van Dave Verzijl, Online / Social Media Marketeer bij TUI Nederland

    Vind jij het ook zo interessant om te weten wat online marketeers zoal doen door…

  • Een kijkje in het leven van Natasja Fortuin, Head of Global Digital Marketing NBTC

    TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer nemen we ‘een kijkje…

  • Een kijkje in het leven van Tessa Dirks, Social Media Manager bij NBTC | Holland Marketing

    TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer ‘een kijkje in het…

  • Een kijkje in het leven van Dave Verzijl, Online / Social Media Marketeer bij TUI Nederland

    Vind jij het ook zo interessant om te weten wat online marketeers zoal doen door…

  • Een kijkje in het leven van Natasja Fortuin, Head of Global Digital Marketing NBTC

    TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer nemen we ‘een kijkje…

  • Een kijkje in het leven van Tessa Dirks, Social Media Manager bij NBTC | Holland Marketing

    TravelNext geeft inzicht in verschillende functies binnen verschillende bedrijven. Deze keer ‘een kijkje in het…

Categorie: Interviews, Marketing Tags: een kijkje in het leven van, Petra Kok, TUI

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Petra Kok zegt

    9 maart 2016 om 13:46

    En die suggesties kun je naar me mailen op; petra.kok@tui.nl

Trackbacks

  1. Het glimlach denken voor de reisbranche | TravelNext schreef:
    13 oktober 2016 om 10:29

    […] Coolblue excelleert bijna op een disruptieve manier in de omgang met klanten en heeft door zich hierop te richten een succesvol business model ontwikkeld. Coolblue is al jaren gestart op dat uitgangspunt. Petra Kok (TUI) gaf al aan dat dat nu net de uitdaging is voor travel; iedereen weet dat de klant centraal stellen belangrijk is, velen zeggen het ook, maar het moet in de genen van je bedrijf gaan zitten. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb hotels destinatiemarketing Social Media Facebook reviews onderzoek Expedia mobiel reizen TUI KLM Google NHTV Booking.com technologie TripAdvisor Vakantiebeurs travel instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring