De middag bij Travel2010.be starte met de presentatie door Karl Gilis van AGConsult. Hij ging in op de conversie optimalisatie voor Travel websites.

In een zeer bevlogen presentatie kwamen een groot aantal fouten van bestaande touroperators aan bod. Het bedrijf of de IT systemen staan te vaak centraal. De indeling zoals die van Jetair is gebaseerd op interne indeling van reizen, niet hoe de klant een bestemming ziet. De klant staat hier niet centraal, booking.com werd als voorbeeld getoond van een site waar de het wel goed gaat.

Een paar opvallende quotes:

  • Uw mening is onbelangrijk, en die van de baas en aandeelhouder al helemaal niet.
  • Klant is niet koning, maar dictator!
  • Een nieuwe website is niet de oplossing voor problemen. Bekijk eerst de behoeften van de klant en vergeet de interne organisatie
  • Hou de navigatie simpel, enkel de hoofdtaken.
  • Less is more, geen franje, versiering of tekst. Hou de focus op wat je wilt dat klanten doen.
  • Maak uw zoekfunctie menselijk, een vraag als “ik wil ergens naar toe waar het warm is in de herfstvakantie” is een vraag die bij de klant leeft, maar nergens in te voeren is.
  • Gebruik facetten of filters om de klant te laten filteren binnen zoekresultaten.
  • Vermijdt dat het mogelijk is om 0 resultaten te krijgen. Toon geen onmogelijke keuzes.
  • Maak de “call-to-action” duidelijk, laat de klant niet nadenken over de richting die je hem in wilt hebben.
  • Verplichte registratie is dodelijk voor de registratie, is een vraag optioneel stel hem dan niet!
  • Zorg eerst voor een goede conversie, dan pas voor meer bezoekers.

Meer informatie van Karl op usability-blog.be
[slideshare id=5869973&doc=travelonline2010-karlgilis-tekstballon-101123013530-phpapp01]