• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

KLM in eigen beheer gestart met ratings en reviews

14 juni 2012 door Redactie Twinkle

KLM vraagt reizigers sinds kort hun mening te geven over bestemmingen. De luchtvaartmaatschappij heeft een soft launch met ratings en reviews achter de rug. ‘Het fundament staat’, aldus director e-development Rob Zwerink. ‘De volgende stap is integratie in onze e-mail life cycle.’

Klantinteractie

Zwerink vertelt dat KLM dit voorjaar is begonnen met het vragen van klantbeoordelingen: ‘Het past in ons streven naar transparantie en inspiratie’, motiveert hij. ‘Door de dialoog aan te gaan zoeken we bovendien naar verbinding met de mondige klant.’

KLM, dat met social seating en social booking een reputatie heeft opgebouwd op het gebied van klantinteractie, besloot ratings en reviews in eigen hand te houden (voorbeeld). Zwerink: ’We vinden het belangrijk dat we het platform zelf creëren en beheren en dat we in directe dialoog staan met de klant. Bovendien willen we de content graag vrij kunnen inzetten, dat is voor de vindbaarheid van KLM in zoekmachines ook goed.’

Promotionele e-mails

De eerste stap in het ontsluiten van de user generated content is het opnemen van beoordelingen in promotionele e-mails aan klanten. In de boodschap worden bijvoorbeeld gemiddelde ratings of quotes van individuele reizigers getoond. Zwerink: ‘Klanten kunnen elkaar zo inspireren. Natuurlijk kijken we ook naar andere kanalen en andere manieren om de content te gebruiken.’

Vooralsnog beperkt KLM, lijstaanvoerder van de Travel Top 30 uit de Twinkle100, zich tot het vragen van ratings en reviews over bestemmingen. Of klanten straks ook de eigen diensten en producten van de luchtvaartmaatschappij kunnen beoordelen kan Zwerink nog niet zeggen.

Gerelateerde Berichten

  • KLM best practice Social Media

    Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw…

  • KLM Cityguide: Nieuwe social actie van KLM

    Vandaag bracht KLM een e-mailing naar buiten over hun nieuwe Cityguides. Met deze kLM Cityguide…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

Categorie: Reviews, Social media Tags: e-mail life cycle, klantbeoordelingen, KLM, ratings, reviews, Rob Zwerink, social booking, social seating, Travel Top 30, Twinkle100, User Generated Content

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Lees Interacties

Reacties

  1. Annelies Hulshof zegt

    14 juni 2012 om 16:57

    Naar aanleiding van deze post kwam ik met @kimvanvelzen in discussie:

    KLM geeft in het artikel aan dat ze de controle over de reviews en het platform zelf willen houden, dit verlies van openheid en authenticiteit kan ervoor zorgen dat het platform als minder waardevol wordt gezien. Wat is de reden van het toch in controle willen hebben?

    De reviews geven een mooie aanvulling op de vele aangeboden diensten van KLM. Maar wie is precies de doelgroep? Voor mijzelf zie ik de toegevoegde waarde namelijk nog niet echt, ik haal mijn informatie al uit (soms veel te veel) andere bronnen. Kijkend naar mijn eigen ouders en die van vrienden kan ik me voorstellen dat de reviews voor hen (de iets minder connected consumer van onze maatschappij) meer waarde hebben dan voor mij. Maar is dit ook de achterliggende gedachte? En wat was de aanleiding van het opzetten van dit platform? Was er een klantbehoefte naar reviews op de website of komt dit uit de eigen waarschijnlijk overvolle ideeënbus?

    Ik ben benieuwd naar jullie mening

  2. Lars Sang Mo Boom zegt

    18 juni 2012 om 10:18

    Aan de ene kant denk ik dat het goed is om het op deze manier op te pakken. Verzamel de mening van passagiers en toon die op je site. Waarom ook niet? KLM heeft volgens mij aardig wat vertrouwen opgebouwd waardoor men zonder problemen hier gebruik van kan maken.
    Aan de andere kant, waarom zelf zoiets doen als aanbieder over wie men iets zegt, in plaats van via een andere partij. Voor consumenten is dat nuttiger omdat die bij hun zoektocht naar tickets dan beoordelingen kunnen vergelijken tussen de airlines. En op de site van KLM kan dat alleen van KLM. Tenzij KLM ook beoordelingen van andere airlines gaat tonen.

    Of is het ze alleen om SEO te doen ;-)?

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen instagram Booking.com KLM mobiel Expedia Social Media reviews Airbnb hotels NHTV technologie TUI Facebook TripAdvisor Google Vakantiebeurs onderzoek destinatiemarketing travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring