Sinds gisteren is het dragen van gezichtsbescherming bij het instappen en aan boord verplicht voor passagiers van KLM. Passagiers dienen er zelf voor te zorgen dat zij de vereiste gezichtsbescherming bij zich hebben. Het cabinepersoneel zal uiteraard ook gezichtsbescherming dragen.
Onder gezichtsbescherming verstaan we mond-neusmaskers, zoals chirurgische maskers en niet-medische maskers. De maskers moeten groot genoeg zijn om de neus en mond van de drager volledig te bedekken. De maatregel geldt vooralsnog tot en met 31 augustus 2020. Passagiers die geen adequate gezichtsbescherming/mond-neusmaskers dragen, kunnen bij de gate voor het instappen worden geweigerd. Kinderen onder de 10 jaar zijn uitgezonderd van de maatregel.
Veilig en gezond
Voor luchtvaartmaatschappijen betekent vliegen tijdens de corona-crisis dat zij onder uitzonderlijke omstandigheden moeten opereren. De huidige situatie vraagt om een reeks maatregelen die KLM neemt om haar operatie zo veilig en gezond mogelijk uit te voeren voor passagiers en bemanning. De verplichting om gezichtsbescherming te dragen maakt hier onderdeel van uit. Ook worden vliegtuigen vaker en grondiger gereinigd en worden de contactmomenten tussen bemanning en passagiers tijdens de vlucht tot een minimum beperkt. Verder moeten passagiers vanaf risicogebieden bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring invullen om te beoordelen of ze fit genoeg zijn om te vliegen.
Laag risico
Het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen is overigens laag. Moderne vliegtuigen zijn namelijk voorzien van High Efficiency Particulate Air (HEPA) filters, die zorgen voor schone cabinelucht van hoge kwaliteit, waarbij er een hoge mate van luchtcirculatie plaats vindt. De lucht wordt om de drie minuten vervangen door het ingebouwde luchttoevoersysteem van het vliegtuig. De luchtstroom in het vliegtuig gaat van boven naar beneden, wat de kans op ‘horizontale’ transmissie in de cabine nog verder vermindert. Bovendien stroomt de lucht snel en dat is niet bevorderlijk voor de verspreiding van druppels. Verder zitten de passagiers allemaal met hun gezicht in dezelfde richting, zodat er weinig face-to-face interactie is en vormen de stoelen een barrière voor de transmissie naar voren of naar achteren in de cabine.
4 reacties
Lees dit:
https://www.nationalgeographic.nl/wetenschap/2020/01/hoe-verspreidt-het-coronavirus-zich-een-vliegtuig-en-wat-de-veiligste-plek-om-te
Niet om te zeuren maar het virus kan het lichaam ook binnendringen via de ogen. Hoe staat het de bescherming daarvan dan?
Ja iedereen wil uit die lock down en denkt alleen maar aan geld geld geld winst winst winst ……….gezondheid is nr 3 geworden , dus dan roepen ze maar wat . In een vliegtuig zit je in een gesloten compartiment dan zeggen ze er wordt gefilterd maar niets is 100% veilig dus ook een vliegtuig niet en zeker die filtering waarover ze het hebben niet …… het is pure geld en winst bejag …………. waarom moet ik in een bus tram en metro ( die ramen hebben dus zo wie zo filter) wel op speciale plekken zitten zonder mond kapje en 1,5 meter ….maar in een vliegtuig zit je nog niet eens op 5o meter afstand van elkaar en dat wordt wel gedoogd …….in een vliegtuig waar mensen nauwelijks been ruimte krijgen…..alleen maar om geld / winst
Ik zou niemand adviseren om op dit moment te reizen. Als alles al goed loopt is het weer een ander geval. Zij die reizen zetten hunzelf en de anderen om hun heen in risico en dat is niet acceptabel.