Een inspiratiesite waar reizigers en mensen met een passie voor reizen hun verhalen vertellen. Het draait om echte insider tips.
Vakantiegangers wisselen op www.kras.nl/beleef tips en ervaringen uit en mensen uit de reiswereld geven een kijkje achter de schermen. Wie die mensen uit de reiswereld dan zijn? Een inkoper van safari reizen een chef-kok van een sterrenrestaurant of een kapitein van een cruiseschip. Maar ook reisleiders, gidsen en inwoners vertellen wat ‘hun’ land zo bijzonder maakt. De website moet, zoals de naam al aangeeft, de bestemming alvast tot leven laten komen.
Op reis met voorpret door verhalen
Om mensen weer echt te inspireren op het gebied van reizen werd het Beleef! platform opgericht. Deze website biedt alle mogelijkheden voor klanten, reisleiders en partners om user generated content te uploaden. Oftewel, vakantieverhalen te vertellen. In de ‘oude wereld’ zou je deze verhalen verzamelen in een boek, in een ‘nieuwe wereld’ zou je deze verhalen online verzamelen. Alleen slagen niet veel reisorganisaties daar in, in de ogen van Kras. Voor Kras geen verhalen die enkel door ervaren travelbloggers of door marketeers zijn geschreven, maar verhalen van iedereen, van jou en mij. Er zijn nu al artikelen over verschillende bestemmingen te vinden en in volgende fases worden daar video’s en een tool voor het uploaden van vakantiefoto’s aan toegevoegd. De reisverhalen kunnen gedeeld worden via Facebook, Twitter en e-mail.
Telling without selling
Waar de uitingen van Kras in het verleden draaiden om het aanbod en acties, gelooft Michiel van Looijengoed (online marketeer bij Kras en oprichter van Beleef!) dat de toekomst van marketing (ook) ligt in het subtiel verleiden van mensen. Beleef! zal dus nooit prijzen gaan bevatten en er zullen geen kortingen worden gecommuniceerd. Een mooie bijkomstigheid is natuurlijk wel dat de verhalen een positief effect zullen hebben op de rankings van de commerciële site van Kras.
Beleving via foto en video
Vanaf juli is het op het Beleef! platform ook mogelijk om je mooiste vakantiefoto’s te uploaden. Hiermee wordt een plek geboden aan de klanten om de mooiste kiekjes te plaatsen en vergaart Kras structureel authentieke content.
Video krijgt een belangrijke rol vanaf augustus. Het ideale concept hiervoor is gebaseerd op 3-op-reis achtige videocontent van ongeveer 10 minuten per filmitem, waar beelden worden afgewisseld met presentaties en een voice-over. Dit wordt in eerste instantie via een pilot (gemaakt door eigen personeel) getest om te onderzoeken welke investeringen hier in de toekomst voor te rechtvaardigen zijn.
Beleving vooraf en achteraf met het vakantieprikbord
Bijzondere aandacht is er tevens voor de doorontwikkeling van het Vakantieprikbord zoals deze reeds voor de Singlereizen bestaat. Kras faciliteert vanaf oktober op Beleef! ook een plek waar mensen elkaar voor de reis kunnen ontmoeten en na de reis ervaringen/foto’s/contactgegevens kunnen uitwisselen.
Een persoonlijk gezicht voor Kras
De verhalen die via allerlei kanalen gedeeld kunnen worden met gezicht en beeld erbij, geven Kras als reisorganisatie ook een gezicht. Partners, medewerkers, klanten en mensen die van reizen houden dragen daar allemaal aan bij. ”Echte mensen, met echte passie”, dat is volgens Michiel de kracht van Beleef!.
Mooie ontwikkeling en platform. Foto’s zien er erg goed uit en ik ben ook benieuwd naar hoe de plannen voor video en het prikbord uitpakken.
Mooi verhaal maar wel erg jammer dan dat het eerste verhaal dan van de productmanager rondreizen is en verder de tourleider curacao, medewerker autovakanties.
Ervaren marketeers misschien niet maar onafhankelijk zeker niet.
De beleving is fantastisch gedaan. wat een super vooruitgang zeg! Echter missen zij een van de belangrijkste stappen namelijk: “sociale bevestiging”. hierbij wil je de mening van de reizigers zien, niet die van de marketeer of productmanager. Daarnaast mag je call2action iets duidelijker in beeld, het was even zoeken naar de vakanties. Tevens zou ik de resultaatpagina’s ook anders maken want daar valt de beleving een beetje weg. Al met al een zeer goed eind op weg.