LeWeb’11: locatie is waar je diensten moet bieden

De eerste dag van LeWeb’11 was een divers programma, van Karl Lagerfeld met zijn bewondering voor technologie en fashion en de mogelijkheden die daardoor tot stand zijn gekomen of waar aan gewerkt wordt. Rode draad is de combinatie van diensten en services met het delen van locatie. Door locatie te delen is het mogelijk om diensten makkelijker beschikbaar te maken op het moment dat het daadwerkelijk nodig is.

Uber – het gemak van een chauffeur

Een voorbeeld daarvan is Uber. Deze app, die deze week voor het eerst in Europa wordt uigerold (Parijs heeft de primeur), maakt via een applicatie zichtbaar of er een taxi in de buurt is. De app is gekoppeld aan een credit card, dus geen gedoe met cash of taxi’s die geen creditcard accepteren. Instappen, van A naar B en bij het uitstappen automatisch betalen. Uber heeft deze onlangs een grote investering binnen gehaald om de uitrol te versterken. In New York, San Francisco en andere grote US steden heeft Uber haar succes al bewezen.
Zelf heb ik in New York dankbaar gebruik gemaakt van Uber. Tijdens spitsuren is het een hele klus om een ‘yellow cab’ te krijgen en de zwarte wagens zijn comfortabel, makkelijk te volgen en een ‘on location demand’ oplossing.

Soundtracking – muziek en locatie?

Een combinatie van muziek en locatie, lijkt niet de meest voor de hand liggende. Maar hier liggen mogelijkheden voor hotels. Domotica en Moodpads hebben hun beste tijd gehad, gasten willen hun eigen voorkeuren bepalen. Maar je kunt de voorkeuren van de gasten ook op de locatie aanbieden. Soundtracking deelt niet alleen gespeelde muziek naar Twitter en Facebook, maar kan ook gekoppeld worden aan Foursquare, zodat muziek en locatie worden gekoppeld. Hotels zouden lijsten kunnen maken van de muziek die bij de checkins worden meegegeven, maar ook toekomstige gasten kunnen verwelkomen met de muziek die zij al hebben gepost. Muziek kan het makkelijker maken om je thuis of op je gemak te voelen.

Foto’s voor branding

Foto’s delen wordt steeds populairder, evenals het aantal applicaties. In alle nieuw gelanceerde applicaties is locatie een belangrijk element. De optie om een locatie toe te voegen is een mooie manier van branding. Kevin Systrom van Instagram vertelde dat er naast 14 miljoen gebruikers die dagelijks groeien en 60 foto’s per seconde uploaden, steeds meer brands zijn die zich aanmelden. Kate Spade, Starbucks en Levi’s zijn enkele retailers die Instagram al een tijd inzetten om de content van Instagram gebruikers te bekijken en zelf een communitiy rondom hun merk op te zetten. Want dat is waar Instagram vooral om draait. Allemaal liefhebbers van mooie foto’s die er een netwerk aan over houden, dezelfde interesses ontdekken en elkaar uitdagen tot nog mooiere plaatjes.
In de travel branche zet NH-Hoteles Instagram in om via wedstrijden gasten uit te dagen mooie foto’s van hun ervaring in een NH-hotel te delen, citizenM gebruikt Instagram om volgers op de hoogte te houden van de bouw van de nieuwe hotels in Londen en ontwikkelingen in de andere hotels. Instagram, maar ook Flickr, zijn kanalen waar user generated content gebruikt kan worden voor eigen branding.

Ontdek je buurt of reisbestemming met Foursquare

Location based sharing is niet nieuw, maar is het level van ‘inchecken voor de fun’ inmiddels voorbij. Gowalla is onlangs gekocht door Facebook, om goed te maken waar Facebook Places in faalde. De bekendste en grootste dienst is nog steeds Foursquare. De focus van het inchecken voor badges en heerschappij is Foursquare inmiddels ontgroeid, de focus ligt nu op het ontdekken van nieuwe plekken (zowel dichtbij als in vreemde steden) en om op basis van je checkins restaurants, winkels of andere plekken te ontdekken die daar bij aan sluiten. Foursquare is inmiddels een grote data verzameling met locatie gerelateerde content. Interessant voor kleine bedrijven met meerdere vestigingen om inzicht te krijgen in lokaal aankoopgedrag per vestiging, of inzicht in de afkomst van gasten te krijgen.
Dennis Crowley vertelde dat de koers die Foursquare met de nieuwe functies zoals Radar inslaat, meer gericht zal zijn op betere experiences en gepersonaliseerde locatie gebonden tips en aanbiedingen. Met inmiddels 15 miljoen gebruikers is Foursquare inmiddels een wereldwijd digitaal naslagwerk geworden voor heel veel verschillende locaties. Dankzij de ‘Save on Foursquare’ functie kun je nu ook artikelen vanuit je browser opslaan als Foursquare tip, voor het geval je een reis aan het plannen bent of tips verzameld voor een citytrip. Foursquare wordt steeds meer een actuele Lonely planet, met tips en reviews die er op dat moment toe doen. In de US wordt door veel reisorganisaties gebruik gemaakt van Foursquare. Van outdoor activiteiten tot een stukje geschiedenis, er liggen veel kansen voor land experts om hun kennis niet alleen te delen op het moment dat een reis wordt voorbereid, maar om ook op locatie aanwezig te zijn.

*foto en video materiaal zal later vandaag worden toegevoegd, de internet verbinding laat momenteel wat te wensen over*