Was het maar zo simpel. Je brengt de inkomende links van je concurrentie in kaart via tools als Open Site Explorer en gaat aan de slag met het benaderen van websites voor een linkvermelding en klaar is kees.

De praktijk is echter anders. Links krijg je niet zomaar, links moet je verdienen. Je moet er slim en keihard voor werken. Maar de tijd die je erin steekt is ook lonend, omdat linkbuilding een hele belangrijke factor is die je posities in de organische zoekresultaten bepalen.

Linkbuilding tips
In eerste instantie breng je de zoekwoorden in kaart waarop je linkbuilding wilt gaan toepassen. En dan aan de slag. Maar hoe krijg je nu kwalitatief goede links zonder deze in te kopen? Hieronder een selectie van een aantal tips.

1. Zoek het eerst dichtbij
Breng je netwerk (relaties, partners, brancheorganisaties etc.) in kaart. Zorg er vervolgens voor dat je een goede tekstlink krijgt met een relevante anchortekst.

2. Creëer Talk Value
Dit is wel even een breinbreker. Bedenk een tool, een bijzonder artikel, leeswaardige of handige content dus. Denk hierbij aan de routeplanner van de ANWB of de gratis waardebepaling van je auto op Zomoto.nl

3. Verdeel en heers
Probeer niet vier of vijf links vanaf één website te krijgen. Een linkvermelding vanaf enkele goede sites levert meer op dan heel veel links van sites met een lage pagerank of zonder relevantie. Richt je dus op kwaliteit, niet op de kwantiteit van het verkrijgen van links. Het aanvragen van links op al die startpagina klonen is zo goed als zinloos. Pagina’s die (vrijwel) uitsluitend uit links bestaan worden steeds minder gewaardeerd door Google.

4. Zet sociale media in
Maak op de diverse social media sites een eigen account aan en zorg ervoor dat deze linkt naar je eigen website. Breng ook belangrijke weblogs in kaart en laat zo nu en dan een reactie achter. Graag wel een reactie die betekenisvol is en ook waardevol voor de lezer. Kan je aardig schrijven, start dan een eigen weblog.

Dit artikel is nu als column te lezen in Twinkle.