• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Meten = weten = verbeteren

27 oktober 2010 door Martin van Kranenburg

Ja, het is waar: “zonder doel kan je niet scoren”. Het lijkt wel een uitspraak van Johan Cruijff. Meetbare doelstellingen zijn voor iedere webwinkelier belangrijk. In de praktijk ben je erop gefocust om meer rendement uit je site te halen.  Dan is inzicht (een dashboard) noodzakelijk.

Van 2,3% naar 3%
De gemiddelde conversie voor een webwinkel ligt rond de 2,3%. Je springt nu een gat in de lucht of je baalt als een stekker. We hebben nu het belangrijkste conversiedoel te pakken. De vraag is nu: “waar zitten in het zoek- en bestelproces de grootste knelpunten? Om hier inzicht in te krijgen kan je niets anders doen dan elke week kritisch de cijfers te analyseren en op zoek te gaan naar de knelpunten. Vervolgens voer je verbeteringen door en de week erop is het of champagne of een kater.

Dashboard geeft ook grip
Ik geef regelmatig trainingen over conversieoptimalisatie en usability. Het valt op dat het nog vaak voorkomt dat men niet periodiek stuurt op vooraf geformuleerde doelstellingen. In veel gevallen ontbreken die zelfs. Als je niet structureel meet kan je wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan. Tijdens een training testten we voor een marketeer het inschrijfformulier voor een abonnement op hun tijdschrift. Het ging redelijk goed, tot de laatste stap want na op de bestelbutton te hebben gedrukt verscheen er niet een bedanktpagina meer een foutmelding. Oeps! Op de vraag hoe lang deze melding al verscheen had hij geen antwoord. Hij had geen (wekelijks) dashboard dus het was hem niet eerder opgevallen.

Nog enkele praktische tips
1. Filter het IP nummer van jezelf en die van je collega’s uit de statistieken.
2. Richt al in een zo vroeg mogelijk stadium de doelconversie(s) in.
3. Richt je dashboard, homepage van Google Analytics, naar eigen smaak in.
4. Zet een teller op je 404 pagina. Je zult verrast zijn.
5. Maak je dashboard niet te complex, het moet wel aanzetten tot actie.

Dit artikel is verschenen als column in Twinkle.

Gerelateerde Berichten

  • Zoekmachinemarketing: Trends 2009

    Wat zijn de belangrijkste trends in zoekmachinemarketing voor 2009? Wolter Tjeenk Willink heeft op het…

  • #Socialmonday: Marketeers, hoe realiseren jullie een kwalitatieve klanten ervaring via alle apparaten en kanalen in alle regio's en talen?

    Wat vinden klanten ervan als reacties via Twitter eerder worden afgehandeld dan reacties die via…

  • Het online marketingplan: focus op traffic en conversie

    Het online marketingplan beschrijft in grote lijnen hoe je meer gerichte bezoekers naar je website…

Categorie: Trends

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. joost bakker www.rederij-vooruit.nl zegt

    29 oktober 2010 om 13:38

    het is natuurlijk al jaren bekend dat je met meten meer te weten komt. alleen moet je tijd maken om dit te doen. een cursus timemanagement heeft mij erg geholpen om tijd die ik eigenlijk niet had toch te krijgen. (ook kan je het uit een boek halen) het leven wordt er heerlijk overzichtelijk van. met die overzichtelijkheid is het meten ook opeens een stuk makkelijker.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook NHTV travel mobiel onderzoek Expedia Airbnb reizen reviews Google hotels KLM Booking.com TripAdvisor Vakantiebeurs destinatiemarketing technologie TUI instagram Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext