Ja, het is waar: “zonder doel kan je niet scoren”. Het lijkt wel een uitspraak van Johan Cruijff. Meetbare doelstellingen zijn voor iedere webwinkelier belangrijk. In de praktijk ben je erop gefocust om meer rendement uit je site te halen.  Dan is inzicht (een dashboard) noodzakelijk.

Van 2,3% naar 3%
De gemiddelde conversie voor een webwinkel ligt rond de 2,3%. Je springt nu een gat in de lucht of je baalt als een stekker. We hebben nu het belangrijkste conversiedoel te pakken. De vraag is nu: “waar zitten in het zoek- en bestelproces de grootste knelpunten? Om hier inzicht in te krijgen kan je niets anders doen dan elke week kritisch de cijfers te analyseren en op zoek te gaan naar de knelpunten. Vervolgens voer je verbeteringen door en de week erop is het of champagne of een kater.

Dashboard geeft ook grip
Ik geef regelmatig trainingen over conversieoptimalisatie en usability. Het valt op dat het nog vaak voorkomt dat men niet periodiek stuurt op vooraf geformuleerde doelstellingen. In veel gevallen ontbreken die zelfs. Als je niet structureel meet kan je wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan. Tijdens een training testten we voor een marketeer het inschrijfformulier voor een abonnement op hun tijdschrift. Het ging redelijk goed, tot de laatste stap want na op de bestelbutton te hebben gedrukt verscheen er niet een bedanktpagina meer een foutmelding. Oeps! Op de vraag hoe lang deze melding al verscheen had hij geen antwoord. Hij had geen (wekelijks) dashboard dus het was hem niet eerder opgevallen.

Nog enkele praktische tips
1. Filter het IP nummer van jezelf en die van je collega’s uit de statistieken.
2. Richt al in een zo vroeg mogelijk stadium de doelconversie(s) in.
3. Richt je dashboard, homepage van Google Analytics, naar eigen smaak in.
4. Zet een teller op je 404 pagina. Je zult verrast zijn.
5. Maak je dashboard niet te complex, het moet wel aanzetten tot actie.

Dit artikel is verschenen als column in Twinkle.