Het Travel Report van Criteo ‘Booking on mobile goes mainstream’ is gepubliceerd. Door vele boekingen die Criteo heeft geanalyseerd, zijn ze een bron voor trends over mobiele boekingen in de reisbranche. En die trends zijn gepubliceerd in het Travel Report. Een must-have voor travel marketeers om in te spelen op de groei van mobiele boekingen. In dit blog de drie outcomes van het report en daarnaast geeft Piet-Hein Kerkhof, de MD van Criteo Benelux en Scandinavië tips voor travel marketeers hoe zij hierop in kunnen spelen.

#1 Travellers are mobilizing!

Mobiele boekingen zijn hard gegroeid, tussen 2014 en 2015 is het aantal boekingen via mobiele devices bijna verdubbeld, van 12% naar 23%. In Nederland zijn in juni 2015 22% van alle online boekingen gedaan op mobiele apparaten. De boekingen hebben betrekking op alle subcategorieën binnen de reisbranche, zoals het boeken van vliegtickets of een huurauto. In de afbeelding hieronder is te zien welke categorie het meest online is geboekt, de appartementen staan bovenaan met 31%.

Het Travel Report heeft in kaart gebracht welk soort boekingen op een smartphone of een tablet wordt geboekt. De resultaten zijn hieronder weergegeven. Hieruit is te zien dat tablets vaak gebruikt worden om vliegtickets te boeken en de smartphone om hotelkamers te boeken.

Blog mobiel boeken - travel report

In-app boekingen

In-app boekingen zijn een grote hit. Mobiele apps genereren 49% van de mobiele boekingen voor organisaties die investeren in in-app tracking en advertising. Een groot verschil met vorig jaar, want toen was het nog maar 12%. Een voorbeeld van een airline die gebruik maakt in-app boekingen is KLM, die in het filmpje van de app voor de iPad een prachtig voorbeeld van een in-app boeking laat zien: het kiezen van een stoel naar voorkeur voor een extra prijs.

#2 Smartphones dominate for last-minute bookings

Maar liefst 47% van de last-minute boekingen wordt via de smartphone gedaan. Als we de boekingen op tablets daar ook nog bij optellen, wordt 58% van de hotelboekingen op dezelfde dag op een mobile device geboekt. Het gaat hier voornamelijk om kleine reisjes of om een one-night-stay.

Blog mobiel boeken - travel report 3

Keuze voor smartphone

De keuze voor het boeken van last-minutes via de smartphone, is volgens Piet-Hein Kerkhof een kwestie van gemak en locatie. Vooral de hotelboekingen, die worden vaak geboekt als de reiziger al op locatie is via een app. Een voorbeeld is HotelTonight. Als je last-minute een hotelkamer nodig hebt, ga je niet meer op het internet zoeken naar een kamer, maar dan kijk je in de app of er een kamer vrij is in de buurt. En die kamers krijg je ook nog voor een goede deal.

Voor grotere boekingen, speelt de smartphone een rol in het hele boekingsproces van de reiziger, vooral voor het de oriëntatie. Een eerder verschenen blog laat ook zien dat de smartphone niet voor de boeking wordt gebruikt, maar gedurende de hele lifecycle van het plannen van een reis belangrijk is; voor het zoeken en oriënteren, boeken, beleven en herbeleven.

#3 Travel season is mobile season

Het gebruik van mobiele devices neemt toe tijdens het reisseizoen. Hotelboekingen op smartphones groeien van 12% naar 18% tussen januari en juni. Dat komt gedeeltelijk doordat mensen vaker op stap zijn voor en tijdens de zomer. Dat reizigers in deze periode meer boekingen op mobiele devices maakt komt ook doordat ze steeds later boeken, soms als ze al op locatie zijn, dan is het geen last-minute meer te noemen. Dat kan een bedreiging vormen voor de touroperators die hun aanbod al hebben vastgelegd. Het is daarom belangrijk om dynamisch en real-time te blijven en bij elk moment stil te staan wat relevant is voor de consument.

What’s in it for the marketeers?

Piet-Hein gaf naar aanleiding van dit rapport tips voor de marketeers hoe zij in kunnen spelen op deze trends:

  1. Een cross-device strategie is een must-have voor travel marketeers, om te zorgen dat er een goede gebruikerservaring is. Als iemand op dinsdagmiddag op kantoor naar een vakantie zit te kijken en vervolgens ‘s avonds met zijn partner op de bank op de tablet naar een vakantie kijkt, moet je relevant blijven in de producten die je aanbiedt. Dat geldt voor je advertenties op Facebook, in Google, maar ook qua website personalisatie. Je wilt dat de consument op elk kanaal een goede ervaring heeft en dat die ervaring op elk device en elk kanaal aansluit.

14578889113_5267aeecc2_z

  1. Optimaliseer je mobiele websites en apps. Om te zorgen dat de consument bij jou mobiel gaat boeken, moet je een gebruikersvriendelijke mobiele website en app aan kunnen bieden. Piet Hein gaf een voorbeeld van een onderzoek waarbij 86% van de bedrijven zeiden een geoptimaliseerde mobiele website te hebben, maar slechts 13% van de consumenten tevreden was met hun ervaring op de mobiele website. De gebruikerservaring moet hetzelfde zijn op elk device en op elk kanaal.
  1. Een goede app is essentieel, we zien dat de conversieratio en het gebruik van apps veel hoger is dan mobiele websites, vooral bij loyale klanten. Het is belangrijk om de lifecycle van het boeken van een reis in kaart te brengen. Een app is daar heel geschikt voor, omdat je naast een goede ervaring ook goede tools kan aanbieden, zoals het bewaren van je reispapieren of voor je foto’s. Daarmee behoudt je de loyale klanten en het biedt kansen om meer loyale klanten te trekken.

Waar zijn we over een jaar?

Volgens Piet-Hein boekt volgend jaar meer dan de helft van de consumenten mobiel, en het overgrote deel gebruikt een mobiel device in het boekingsproces. Daarom is het belangrijk om je cross-device strategie op orde te hebben. Reisorganisaties als TUI, Booking.com, Corendon of Sundio zijn hard bezig om die mobiele experience te verbeteren en die cross-device strategie op orde te hebben. Het is hierbij belangrijk dat je relevant blijft, dat betekent dat je het juiste aanbod op het juiste moment biedt aan die klant. Dat je laat zien: ‘Ik weet wat je wilt, ik weet wanneer je dat wilt en dit is een goed aanbod voor jou.’ Personalisatie speelt daarin een hele belangrijke rol.

Credits headerafbeelding: Phil Campbell (CC)