Voor het schrijven van deze maandelijkse rubriek kijk ik eerst altijd even naar de tweets die ik deze maand de wereld in heb geslingerd. Naast interessante ontwikkelingen rondom fraude met reviews en de strijd daartegen viel het mij op dat het onderwerp van mijn eerste blog, de explosieve groei van metasearch, weer opvallend vaak voorbij kwam. TripAdvisor is daarin een vreemde eend in de bijt tussen Expedia en Priceline, omdat het niet haar ‘eigen’ hotelkamers in verkoop heeft, maar wat een succesvolle eend.

TripAdvisor lachende derde?

Begin deze maand meldde eMarketer dat de metasearch-trend de komende jaren nog wel even doorzet. Zoals bekend lijfde Expedia Trivago in en vorige week werd de in december aangekondigde overname van Kayak door Priceline eindelijk afgerond. TripAdvisor is inmiddels ook hard bezig is om volgende maand voor al hun 20 merken, samen goed voor 200 miljoen unieke bezoekers per maand, metasearch functionaliteiten voor hotels aan te bieden. Hierdoor ontstaat een interessant landschap: de top-3 travel websites, respectievelijk TripAdvisor, Expedia en Priceline (unieke bezoekers V.S. maart 2013, comScore), bieden alledrie metasearch aan, maar Expedia en Priceline verkopen daarop ook hun ‘eigen’ hotelkamers. TripAdvisor is de enige van dit trio met een succesvol businessmodel dat zónder deze hotelboekingen kan bestaan, gebaseerd op hun onuitputbare review content. In deze concurrentiestrijd is TripAdvisor dus de enige speler die met de introductie van metasearch niet haar eigen markt kannibaliseert. Google lijkt met hun Flight Search en Hotel Finder, tot grote verbazing van iedereen, nog geen potten te kunnen breken, dus het wordt heel interessant hoe de verhoudingen tussen de top 3 zich gaan ontwikkelen.

Daar komt de Review Express

Met het bovenstaande in het achterhoofd is TripAdvisors laatste feature erg boeiend. Het begin deze maand gelanceerde Review Express geeft hotels een tool om bulk e-mails te versturen aan hun gasten met een uitnodiging om een review te schrijven. Met Review Express kunnen hotels een gepersonaliseerde e-mail maken met de foto en logo van het hotel én het logo van TripAdvisor met daarin een link die rechtstreeks leidt naar een nieuwe review op hun site.

http://www.youtube.com/watch?v=CgzOUlRrOUY

Niet alleen hoopt de heerser in reviewland hiermee nóg meer content te kunnen genereren, beoordelingen die via Review Express worden gemaakt krijgen ook een soort verificatiestempel mee om TripAdvisors twijfelachtige status als het om fraudebestrijding gaat, tegen te gaan. Deze verificatie komt in de vorm van een kleine vermelding onderaan de review.

Screen Shot 2013-05-29 at 9.25.42 AM

De verantwoordelijk voor deze ‘geverifieerde’ reviews komt hiermee bij de hotelier te liggen. De vraag is echter of elke hotelier met deze verantwoordelijkheid weet om te gaan, getuige het schandaal van een General Manager van Accor dat Tnooz vorige week aan het licht bracht. Waterdicht is Review Express dus allerminst. Echter, het feit dat de zwendel boven kwam drijven door de koppeling van TripAdvisors Facebook app (lees: minder anonimiteit voor de reviewer) is hoopgevend. Leuk weetje is misschien nog dat deze nieuwe feature lijkt te zijn gebaseerd op de samenwerking met het Nederlandse Easytobook.com: eerder dit jaar lanceerden zij een soortgelijke service.