• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#MonthInReview: Wie wordt de metasearch koning?

29 mei 2013 door Emile Breure

Voor het schrijven van deze maandelijkse rubriek kijk ik eerst altijd even naar de tweets die ik deze maand de wereld in heb geslingerd. Naast interessante ontwikkelingen rondom fraude met reviews en de strijd daartegen viel het mij op dat het onderwerp van mijn eerste blog, de explosieve groei van metasearch, weer opvallend vaak voorbij kwam. TripAdvisor is daarin een vreemde eend in de bijt tussen Expedia en Priceline, omdat het niet haar ‘eigen’ hotelkamers in verkoop heeft, maar wat een succesvolle eend.

TripAdvisor lachende derde?

Begin deze maand meldde eMarketer dat de metasearch-trend de komende jaren nog wel even doorzet. Zoals bekend lijfde Expedia Trivago in en vorige week werd de in december aangekondigde overname van Kayak door Priceline eindelijk afgerond. TripAdvisor is inmiddels ook hard bezig is om volgende maand voor al hun 20 merken, samen goed voor 200 miljoen unieke bezoekers per maand, metasearch functionaliteiten voor hotels aan te bieden. Hierdoor ontstaat een interessant landschap: de top-3 travel websites, respectievelijk TripAdvisor, Expedia en Priceline (unieke bezoekers V.S. maart 2013, comScore), bieden alledrie metasearch aan, maar Expedia en Priceline verkopen daarop ook hun ‘eigen’ hotelkamers. TripAdvisor is de enige van dit trio met een succesvol businessmodel dat zónder deze hotelboekingen kan bestaan, gebaseerd op hun onuitputbare review content. In deze concurrentiestrijd is TripAdvisor dus de enige speler die met de introductie van metasearch niet haar eigen markt kannibaliseert. Google lijkt met hun Flight Search en Hotel Finder, tot grote verbazing van iedereen, nog geen potten te kunnen breken, dus het wordt heel interessant hoe de verhoudingen tussen de top 3 zich gaan ontwikkelen.

Daar komt de Review Express

Met het bovenstaande in het achterhoofd is TripAdvisors laatste feature erg boeiend. Het begin deze maand gelanceerde Review Express geeft hotels een tool om bulk e-mails te versturen aan hun gasten met een uitnodiging om een review te schrijven. Met Review Express kunnen hotels een gepersonaliseerde e-mail maken met de foto en logo van het hotel én het logo van TripAdvisor met daarin een link die rechtstreeks leidt naar een nieuwe review op hun site.

Niet alleen hoopt de heerser in reviewland hiermee nóg meer content te kunnen genereren, beoordelingen die via Review Express worden gemaakt krijgen ook een soort verificatiestempel mee om TripAdvisors twijfelachtige status als het om fraudebestrijding gaat, tegen te gaan. Deze verificatie komt in de vorm van een kleine vermelding onderaan de review.

Screen Shot 2013-05-29 at 9.25.42 AM

De verantwoordelijk voor deze ‘geverifieerde’ reviews komt hiermee bij de hotelier te liggen. De vraag is echter of elke hotelier met deze verantwoordelijkheid weet om te gaan, getuige het schandaal van een General Manager van Accor dat Tnooz vorige week aan het licht bracht. Waterdicht is Review Express dus allerminst. Echter, het feit dat de zwendel boven kwam drijven door de koppeling van TripAdvisors Facebook app (lees: minder anonimiteit voor de reviewer) is hoopgevend. Leuk weetje is misschien nog dat deze nieuwe feature lijkt te zijn gebaseerd op de samenwerking met het Nederlandse Easytobook.com: eerder dit jaar lanceerden zij een soortgelijke service.

Gerelateerde Berichten

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

  • #MonthInReview: Metasearch booming in travel

    Eind vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA's. De 'inkt' was…

  • #MonthInReview: lessen uit 10 jaar reageren op reviews

    Tien jaar geleden alweer lanceerde TripAdvisor de mogelijkheid voor hoteliers om te kunnen reageren op…

Categorie: Reviews, Social media Tags: Expedia, metasearch, Monthinreview, olery, Priceline, review express, TripAdvisor

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Lees Interacties

Reacties

  1. cheap 49ers jersey china zegt

    5 juni 2016 om 05:42

    cheawp 49ers jersey china cheap mlb replica jerseys wholesale
    jereys nhl

Trackbacks

  1. #MonthInReview: Google's 'reisplan' langzaam duidelijk - TravelNext schreef:
    26 juni 2013 om 14:33

    […] mijn vorige maandoverzicht stelde ik nog dat Google, tot grote verbazing van de grote drie in de online […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel mobiel Expedia instagram Vakantiebeurs KLM TripAdvisor technologie Social Media destinatiemarketing Facebook NHTV reviews Booking.com Airbnb reizen Google hotels TUI onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring