Afgelopen september werd Martin van Kranenburg geïnterviewd door de redactie van Twinkle magazine. De visie van Martin: “De toekomst van online travel is een massa van niches”. Nu zijn nieuwste project, Vakantieboulevard.nl landelijk gelanceerd is, is het de hoogste tijd voor een #traveltrendtalk. Vakantieboulevard.nl speelt in op vijf verschillende traveltrends. Welke dat zijn ontdek je in dit interview.

Wat is de Vakantieboulevard?

Vakantieboulevard.nl is verrassend anders en brengt het aanbod van reizen, de persoonlijke passie van deze reisexperts en inspirerende reisverhalen samen. Het is een digitaal platform, winkelcentrum, start-up, reismarketingonderneming en bloggerscommunity in één. De start-up is een initiatief van Henk van den Broek, die eerder al eerder samen met Martin van Kranenburg aan de basis van websites van D-reizen en Micazu stond. Onderscheidend aan het platform is dat het reisaanbod per thema, passie, hobby of beperking aangeboden wordt en je niet op bestemming zoekt. De beleving is belangrijker dan de bestemming is het credo van de Vakantieboulevard.

Vakantieboulevard.nl

Martin, Vakantieboulevard is een beweging tegen het marketinggeweld van de grote reisorganisaties. Waarom is juist voor deze aanpak gekozen?

”We merkten dat gespecialiseerde reisaanbieders moeite hebben om online vindbaar te zijn. De spelers met de grootste marketingbudgetten en experts in huis pakken online de posities. Dat is zonde, want de specialisten hebben juist de kennis en kunde om consumenten een verrassende vakantie te bezorgen. Daarbij willen veel consumenten niet meer met een polsbandje in een resort verblijven en een week lang van hetzelfde buffet eten. Reizigers willen zich laten inspireren en persoonlijk advies krijgen. De daling in pakketreizen beaamt dit alleen maar.

  • Trend: Meer behoefte aan unieke reiservaringen en afname van aantal pakketreizen.

Waarom hebben jullie gekozen voor thema’s en niet voor bestemmingen?

”Vaak hoorde ik van vrienden en familie dat ze, na avonden zoeken naar een vakantie op het internet, weer kozen voor het bekende pakket, camping of resort. Toen ik daarop doorvroeg merkte ik dat het niet uitmaakte of de vakantie in Frankrijk, Oostenrijk of Italië zou zijn, maar ze wilden een unieke ervaring. De drang naar unieke ervaringen samen met laten zien op social media dat je een fantastische vakantie hebt gehad, daagde mij en het team uit de thema’s te ontwikkelen. Van golfvakantie tot operareis, boomhutvakanties of een aangepaste vakantie; voor ieder thema is een markt! Onze koers werd alleen maar beaamd door het onderzoek van NBTC-NIPO dat aangeeft dat steeds meer Nederlanders behoefte hebben aan een themavakantie.”

  • Trend: Themavakanties zijn in opkomst.

Story Vakantieboulevard.nl

Zie je deze trend ook al terug bij andere reisplatformen en zo ja welke?

”Ja zeker! We houden dit uiteraard nauwlettend in de gaten. Zowel binnen als buiten de reisbranche. In de reisbranche zie je dat Travelbird ook steeds meer zijn focus heeft op themavakanties en beleving. Onlangs lanceerde Booking.com de “passion search” waarbij je in eerste instantie kan zoeken op wat je wil beleven en daarna een bestemming kiest. Ook hier zie je dat de beleving belangrijker is dan de bestemming en dat we daar met Vakantieboulevard volledig op die trend inspelen.”

  • Trend: De beleving is belangrijker dan de bestemming.

Wat bieden jullie de specialistische reisaanbieder?

”Op Vakantieboulevard vind je inmiddels 39 verschillende thematische ‘winkelstraten’. Als reisaanbieder richt je een etalage in onder een van deze thema’s. Muziekreizen, voetbalreizen, duikvakanties of bijzondere overnachtingen. Via het dashboard is de etalage 24/7 te beheren. Reisaanbieders betalen €25,- per etalage per maand en tot 1 juli kan men gratis adverteren. Er is veel tijd en aandacht besteed aan de usability van het dashboard voor de reisaanbieders. Het aanmaken van een etalage is heel eenvoudig en je kan met een druk op de knop je etalage kopiëren naar meerdere relevante thema’s.”

  • Trend: De massa van niches.

Expertbloggers Vakantieboulevard

Naast al die verschillende reisaanbieders hebben jullie ook nog eens bijna 50 bloggers aan jullie gebonden. Welke rol hebben bloggers op het platform?

Terwijl we Vakantieboulevard al volop aan het bouwen waren, realiseerden we dat we met een statisch platform van reisaanbieders de nieuwste soort ‘startpagina’ aan het bouwen waren. Naast al die specialistische reisaanbieders ontdekten we daarbij tientallen specialistische reisblogs. Gepassioneerde bloggers die al hun ervaringen en passie delen. We besloten deze experts, want het zijn ervaringsdeskundigen, een plek te geven. Per straat hebben we één of meerdere experts aan ons gebonden. Zo zijn Nick & Kirsten van www.reizen-met-de-trein.nl de experts in de straat Treinreizen, Linda van www.duiken.tv de expert in de straat Duikvakanties en Bregje van www.wandelvrouw.nl onze wandelvakantie expert. Iedere drie weken schrijven zij een blog op het platform met echte authentieke verhalen van hun belevenissen. Waar dit kan leggen ze de link met de reisaanbieders van Vakantieboulevard. Uiteraard is dit geweldige content om te delen via social media.

  • Trend: Authentieke content en samenwerken met bloggers.

Waarom is het jullie gelukt nog voor de lancering al zoveel bloggers aan jullie te binden?

”We merkten dat veel bloggers aansluiting zoeken bij een ‘community’. We hebben gezien dat ze een plek zoeken om hun kennis en kunde te delen en dit ook van elkaar te delen. Wij willen dat faciliteren. We bieden de bloggers een cursus van drie dagdelen om het multidisciplinaire vak als blogger beter te leren. Zo behandelen we SEO, maken we een eigen social media plan, staan we stil bij de juridische aspecten, fotografie en video. Op het reisbloggersevent ‘Money Making‘ tijdens de Vakantiebeurs hebben we na een 5 minuten pitch aan zo’n 400 deelnemers (bloggers en industrie) veel contacten opgedaan en zo is het balletje gaan rollen. Uiteraard hebben social media ook geholpen. Binnen twee maanden hebben we nu een team van meer dan 45 expertbloggers en wekelijks komen er nieuwe aanmeldingen bij!”

  • Trend: Community van gepassioneerde reisbloggers.

Wat zijn de toekomstplannen en ambities van Vakantieboulevard? Meer straten, meer bloggers, meer aanbieders?

”We zijn de massa van niches, dus uiteraard willen we groeien. Voor nu hebben we de volledige focus op Nederland, maar uiteindelijk willen we dit zeker internationaal uitrollen. Voor de uitbreiding van straten hebben we nog tientallen ideeën maar we kijken ook kritisch naar het aanbod en de (online) vraag.”