Het zal niemand ontgaan zijn, de nieuwe emoticons op Facebook. Naast de like- button, die vaak op de verkeerde manier gebruikt werd, hebben Facebook gebruikers nu ook de mogelijkheid om te reageren met een love-, hate-, yay-, wow-, sad-, en angry- emoticon.

Ook bedrijven in de reis- en hospitality branche kregen te maken met de nieuwe emoticons op Facebook. Wij bij TravelNext waren heel benieuwd naar wat hun mening is over deze emoticons en vroegen daarom een drietal bedrijven uit de branche om hun eerste reactie te geven over de emoticons. Sophie van Laarhoven (Social Media Marketeer) van Belvilla, Lindy Voskuil (Pers en PR Functionaris) van Walibi Holland en Anousha de Ruiter (Social Media Coördinator) van D- rt groep (D- reizen en VakantieXperts) waren bereid hun eerste reactie te geven over de nieuwe Facebook emoticons en dat leidde tot input voor een interessante blog!

Facebook reactions

Positieve eerste reacties!

Interessant en ook erg leuk om te vermelden is dat de eerste reacties bij alle drie de bedrijven in de reisbranche erg positief zijn op de invoer van de nieuwe Facebook emoticons.

Bij zowel Belvilla, Walibi Holland en D- rt groep wordt de invoer van de nieuwe Facebook emoticons gezien als een verdieping op Facebook binnen hun organisatie. Door de invoering van de emoticons kunnen zij namelijk nog beter aanvoelen hoe mensen zich voelen bij een post, en hierdoor kun je nog beter gaan inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

‘Lindy Voskuil: ‘Door de nieuwe Facebook emoij’s kunnen onze fans hun gevoel bij een bepaalde post uiten.’’

Zoals Anousha de Ruiter van D- rt groep ook zegt: ‘Een like wordt snel gegeven, een reactie vergt meer inspanning, de nieuwe emoticons zijn hierin wel een belangrijke ondersteuning’. Mensen zullen eerder hun reactie laten zien door middel van het gebruik van een emoticon.

Sophie van Laarhoven vertelde zelfs dat ze bij Belvilla al helemaal klaar waren voor de invoering van de nieuwe Facebook emoticons. Zij hadden namelijk al een leuke inhaker klaar staan op het moment dat de zogenaamde reactions live gingen!

Belvilla inhaker

Ook Walibi Holland is erg te spreken over de invoering van de nieuwe Facebook emoticons. Lindy Voskuil gaf aan dat zij altijd open staan voor nieuwe ideeën, daarom zijn zij ook heel enthousiast over de nieuwe Facebook emoticons.

ANOUSHA DE RUIJTER: ‘JE KOMT ERACHTER WIE DE AMBASSADEURS ZIJN VAN JOUW BEDRIJF!’

Zijn er al gevolgen/resultaten te zien?

De Facebook emoticons zijn natuurlijk nog vrij nieuw, dus gevolgen zijn er nog nauwelijks waar te nemen. Niet alleen bedrijven moeten wennen aan de nieuwe Facebook emoticons, ook Facebook gebruikers moeten eraan wennen. Want hoe gebruik je zo’n emoticon precies?

Facebook gebruikers die voorheen een like gaven, gaan misschien nu wel reageren door middel van een emoticon maar moeten dit nog aftasten. Binnen D- rt groep merken ze wel dat de ‘love’ in plaats van de like en de ‘haha’ in plaats van de like de meest voor de hand liggende emoticons zijn die op dit moment worden gebruikt. Belvilla en Walibi Holland merkten op dat bij hun de ‘like’ nog steeds de meest gebruikte emoticon is.

Bij alle drie de organisaties zien zij op dit moment nog niet echt een emoticon met toegevoegde waarde, maar dat is zeker iets wat in de toekomst zal gebeuren. Belvilla geeft aan dat dit voor hen echt de ‘wow’ en de ‘love’ reactie zullen zijn. En ook Dr- t groep geeft aan dat voor hun organisatie iedere emoticon een toegevoegde waarde zal hebben. Zo is de ‘wow’ emoticon wel een next level van een like. En geeft de ‘sad’ emoticon je meer inzicht in wat jouw volgers verwachten van je content en geeft het je een beter inzicht in je merkreputatie.

Het is een leuke uitdaging!

Door de bedrijven in de reisbranche wordt de invoering van de emoticons ook gezien als een leuke uitdaging. Zoals Belvilla en D- rt groep aangaven wordt het een grote uitdaging om als bedrijf overal bovenop te zitten en alles nog beter te monitoren.

‘Sophie van Laarhoven: ‘Weegt een ‘love’ bijvoorbeeld zwaarder dan een ‘like’?’

In de toekomst wordt het heel belangrijk om alles door te gaan vertalen binnen je organisatie met betrekking tot de content die je online plaatst. En dit alles kan na goede monitoring!

Interactie met je volgers

Door de invoering van de emoticons verloopt de interactie op een totaal andere manier, vertelt Anousha de Ruiter. Mensen laten nu door middel van een emoticon zien hoe ze reageren, en daadwerkelijke reacties zullen minder vaak gaan voorkomen. Een reactie als: ‘Wauw, wat gaaf’ kon een organisatie onmiddellijk op inspelen, terwijl er op een ‘wow- emoticon’ reactie niet gereageerd kan worden.

Sophie van Laarhoven sluit zich hier bij aan en voegt toe dat er in de toekomst meer variëteit zal komen in de manier van interactie. Het kost Facebook gebruikers net een handeling meer om een ‘wow- reactie’ te plaatsen dan een like.

‘HET LEIDT TOT EEN NEXT LEVEL CONVERSATIE’ 

Hoe gaat het zich in de toekomst ontwikkelen?

Een vraag die natuurlijk heel belangrijk is voor iedere organisatie met betrekking tot de Facebook emoticons. Anousha de Ruiter van Dr- t groep geeft aan dat dit een vraag is waar zij zich ook sterk mee gaan bezighouden. Want hoe zal Facebook zelf met de reacties om gaan?

Neem bijvoorbeeld de ‘sad’ emoticon, veel besproken binnen Facebook maar toch ingevoerd. Hoe gaat het zich ontwikkelen als mensen hun weg hebben gevonden met betrekking tot bijvoorbeeld klachten bij een bedrijf. De klacht zal viral gaan, hoe gaat Facebook dit doen? Zij zullen gaan beschikken over enorm veel data. Wat vinden mensen van bedrijven en hoe gaat Facebook hier zelf mee om? Dit is natuurlijk voor iedere organisatie in onze branche het geval. Monitoring is dus het aller belangrijkste!

Stickers als reactie

Naast dat de nieuwe emoticons zijn ingevoerd binnen Facebook, heeft een Facebook gebruiker ook de mogelijkheid om met een sticker te reageren. Deze stickers konden al gebruikt worden in Facebook Messenger, maar kunnen nu ook als reactie worden geplaatst onder een Facebook post.

FAcebook stickers