GESPOT! Vernieuwing op de reviewmarkt: reviewen met emoji’s, ‘Tagdat’

Concurreren met review apps zoals Yelp en TripAdvisor is niet makkelijk, maar volgens oprichtster Buffy wel noodzakelijk. Het is haar doel een einde te maken aan de advertentiestructuur. Advertenties zijn volgens haar weliswaar betaalbaar voor grote organisaties, de kleinere merken moeten nog altijd het onderspit delven. Tegen The Next Web doet Buffy haar korte verhaal. TravelNext neemt haar concept onder de loep: TagDat.

Machine learning

Een modern reviewsysteem werkt met data, machine learning en vooral een heel simpel design. De app TagDat leert op basis van gebruikersvoorkeuren en eerdere zoekopdrachten, om bij ieder volgend bezoek meer up to date aanbevelingen te kunnen doen.

Gebruikers kunnen op deze manier de meest passende lokale businesses aanbevolen krijgen op basis van persoonlijke voorkeuren (snelheid, authenticiteit, etc). Daarnaast is door het ontbreken van lange tekstuele reviews, voor de gebruikers sneller zichtbaar hoe de locatie is beoordeeld. Hierin is goed nagedacht over de mobiele user experience, waar we helemaal niet houden van lange lappen tekst.

De interactieve kaart laat daarnaast zien welke buurten worden aangeraden en welke worden afgeraden. De best beoordeelde locaties kunnen per regio en per stad bekeken worden. Per locatie wordt de algehele beoordeling (in termen van smileys) weergeven en daarnaast de faciliteiten of eigenschappen die uniek worden bevonden. Ook voor gebruikers die zelf willen reviewen is het proces van beoordelen vele malen sneller met een smiley.

Emoji’s zijn oké

Dat emoji’s een steeds meer geaccepteerde communicatietaal worden in travel, blijkt uit de vele voorbeelden die we recentelijk hebben gezien. KLM die met een emoji chatservice komt, en het daarnaast steeds normaler worden van communiceren met emoji’s op Facebook door de reisbranche. Of het subtiel gebruiken van emoji’s op Whatsapp als onderdeel van de servicestrategie.

TagDat gebruikt emoji’s primair, samen met andere symbolen en keywords in plaats van teksten. Wanneer je bijvoorbeeld een authentiek Japans restaurants wilt vinden, of een venue die vega gerechten serveert, kun je de tag invoeren (die ondersteund wordt met de emoji) en de app laat de gebruiker vervolgens zien in welke buurten je veel aanbod hebt. Dan wordt het in ieder geval ook al iets makkelijker om een locatie/wijk te kiezen.

De app staat sinds vrijdag 31 maart in beta in de appstore voor de nieuwsgierigen. TagDat heeft een investering gekregen waarmee 5 developers worden aangenomen om het concept verder uit te rollen. One to watch dus!

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *