GESPOT! Vernieuwing op de reviewmarkt: reviewen met emoji’s, ‘Tagdat’

291

Concurreren met review apps zoals Yelp en TripAdvisor is niet makkelijk, maar volgens oprichtster Buffy wel noodzakelijk. Het is haar doel een einde te maken aan de advertentiestructuur. Advertenties zijn volgens haar weliswaar betaalbaar voor grote organisaties, de kleinere merken moeten nog altijd het onderspit delven. Tegen The Next Web doet Buffy haar korte verhaal. TravelNext neemt haar concept onder de loep: TagDat.

Machine learning

Een modern reviewsysteem werkt met data, machine learning en vooral een heel simpel design. De app TagDat leert op basis van gebruikersvoorkeuren en eerdere zoekopdrachten, om bij ieder volgend bezoek meer up to date aanbevelingen te kunnen doen.

Gebruikers kunnen op deze manier de meest passende lokale businesses aanbevolen krijgen op basis van persoonlijke voorkeuren (snelheid, authenticiteit, etc). Daarnaast is door het ontbreken van lange tekstuele reviews, voor de gebruikers sneller zichtbaar hoe de locatie is beoordeeld. Hierin is goed nagedacht over de mobiele user experience, waar we helemaal niet houden van lange lappen tekst.

De interactieve kaart laat daarnaast zien welke buurten worden aangeraden en welke worden afgeraden. De best beoordeelde locaties kunnen per regio en per stad bekeken worden. Per locatie wordt de algehele beoordeling (in termen van smileys) weergeven en daarnaast de faciliteiten of eigenschappen die uniek worden bevonden. Ook voor gebruikers die zelf willen reviewen is het proces van beoordelen vele malen sneller met een smiley.

Emoji’s zijn oké

Dat emoji’s een steeds meer geaccepteerde communicatietaal worden in travel, blijkt uit de vele voorbeelden die we recentelijk hebben gezien. KLM die met een emoji chatservice komt, en het daarnaast steeds normaler worden van communiceren met emoji’s op Facebook door de reisbranche. Of het subtiel gebruiken van emoji’s op Whatsapp als onderdeel van de servicestrategie.

TagDat gebruikt emoji’s primair, samen met andere symbolen en keywords in plaats van teksten. Wanneer je bijvoorbeeld een authentiek Japans restaurants wilt vinden, of een venue die vega gerechten serveert, kun je de tag invoeren (die ondersteund wordt met de emoji) en de app laat de gebruiker vervolgens zien in welke buurten je veel aanbod hebt. Dan wordt het in ieder geval ook al iets makkelijker om een locatie/wijk te kiezen.

De app staat sinds vrijdag 31 maart in beta in de appstore voor de nieuwsgierigen. TagDat heeft een investering gekregen waarmee 5 developers worden aangenomen om het concept verder uit te rollen. One to watch dus!

DELEN
Vorig artikelContentmarketing in ‘Snapisodes’: Hoe Marriott een eigen tv serie op Snapchat lanceert
Volgend artikelTravelNieuws: Reisaanbieders meer aandacht voor aanbieden busvervoer online
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER